Gå til innhold
Arkivverket

[#34303] Gårdsnavnet Skjelve. Hva kommer navnet av?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

HeiJeg har registrert at det er noen gårder her på Hedmark som heter Skjelve (lille, store, østre og vestre), men at navnet også er brukt i Nes på Romerike og i Trøndelag.Jeg har i lang tid lurt på hva navnet kommer av, uten å ha funnet svaret. Er det noen der ute som vet det?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei BeritNei jeg ble vel ikke så mye klokere av det, men faktisk mer nygjerrig. Dette er et spesielt navn, og det er brukt over hele landet, nesten. Så jeg mottar gjerne nye utspill/forslag med takkMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Hei Et innspill fra Nesboka (Hedmark) andre bind del 2, side 175 under 'Skjelve vestre' om navnet: 'Skjelve ble første gang nevnt i skriftlige kilder i 1415 (Skjalva), seinere skrevet på forskjellige måter: Skialffuo, Skelffthe, Skiellffue, Schielfue på 1400-1600-tallet og i 1723 Sielve. Det er flere som har prøvd å tolke navnet som forekommer flere steder i Norge som Stange, Grue i Solør, Fett på Romerike og i Sverige. Prof Rygh mente navnet trolig kom fra elvenavnet Skjalfa som betyr 'den skjelvende'. Det måtte da være bekken mellom Skjelve og By som har gitt Skjelvegardene navn. Men det stemmer ikke helt. Da skulle bekken også hatt dette navnet. Arne Bakken (se Nes bygdebok bind 1 del 1) mente at navnet kan komme av det svenske 'Skjilfingar' som var navnet på den gamle svenske kongeætt som vår ynglingeætt stammet fra. De kom fra Sverige over Solør og grunnla før vikingtid det første fylkeskongedømme på Hedemarken med kongssete på Hovin, Helgøya. Skjelve kan da ha vært kongsgard. Magnus Olsen har dessuten påvist at navnet Skjelve kan stå i forbindelse med hedensk kultus og kan da være et hellignavn. Han sammenligner navnet med de to mytiske gudeboliger 'Lidskjalv' og 'Våleskjalv'.' Var dette noe nytt, Lars Ove?Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Hei!Forstår eg linken som Berit (2) har lagt til Oluf Rygh rett, så kan ei grunntyding vera i retning av engelsk 'shelf' - her: hylle, plant område i terrenget, ein stad der ein slår seg ned, altså: sete. Jfr alle stadnamna på -set.mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Steinar: Ja dette var nytt for meg, så tusen takk skal du ha!Jeg forstår at å finne den riktige betydningen av navnet sannsynligvis blir umulig, men jeg kan leve med det.Til Geirr: Det samme til deg: Mange takk!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Ola Ljødal

Jeg synes ikke du fikk helt tilfredsstillende svar ang. gårdsnavnet Skjelve. Ved oppslag i Merriam-Webster Online Dictionary finner jeg at ordet bl.a. er '...akin to Old Norse Hlitskjalf Odins's seat.' Ellers er en av betydningene 'something resembling a shelf in form or position as a) a sandbank or ledge of rocks usually partially submereged.' Jeg tror ikke man skal feste seg for mye med denne 'naturbeskrivelsen', men heller ved 'Hlitskjalf' - Odins bosete. Slik at betydningen av navnet kanskje rett og slett er et sted der man har sitt bosete. Og kanskje ligger stedet i tillegg ved/på en 'hjell'- eller et 'hyllelignende' landskap også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.