Gå til innhold
Arkivverket

[#34308] Gulbrand Olson Gulliksrud og Johanna Marie Nilsdotter Holte -til Nannestad 1848?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gulbrand Olson, fødd på Gulliksrud i Gran på Hadeland 11.5.1817, gifte seg på Toten 21.12.1846 med Johanna Marie Nilsdotter, fødd på Holte nordre på Toten 24.1.1819. Etter ei kort tid som innerstfolk i Gran fekk Gulbrand og Johanna Marie i november 1848 attest for å flytta til NANNESTAD.Eg har ikkje so langt vore i stand til å finna att dette parfolket korkje i Nannestad eller andre stader i FT1865, men kanskje einkvan med lokal kunnskap er i stand til å hjelpa meg på veg? Eg kjenner ikkje til born etter dei.Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei.Bjørke sokn i Nannestad mangler i 1865-tellingen (se forsiden; mangler i tellingen)!Jeg har imidlertid Nannestad bygdebok II Bjørke sokn og skal ta en titt, -men jeg er redd det er et langt lerret å bleke uten mer å gå på.Jeg så på FS/IGI, og finner i farten heller ingen barn (batch C428044). Vær obs på at alle døpte kun er oppført med fornavn i denne batch'en og de vil derfor ikke komme som treff hvis det søkes med etternavn.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Heidi for innlegg.Under ei kort vitjing på Riksarkivet fekk eg sjekka kyrkjebøkene for Nannestad. Innflyttingi til Gulbrand og Johanna Marie er dagsett 1849, og det står at dei oppheldt seg på DAHL i Bjørke sokn ''i den hensigt at kjøbe jorden''. Men eg kunne ikkje sjå at dei hadde fått born døypte i Nannestad innan utgangen av 1855! Var dei kanskje barnlause?Eg fekk ikkje tid til å sjekka bygdeboki for Nannestad under Dahl, men kanskje du Heidi har høve til dette?Eg takkar på ny for alle gode tips i denne saki!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei. Jeg har sjekket under Dal, og der er de ikke nevnt. Har også sjekket alle steder hvor Dal, Toten og Gran er nevnt, men finner de ikke.Når jeg først har boken fremme skal jeg lete etter noe for egen del (i samme grannelag som Dal), -jeg skal ha 'dine' i bakhodet!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Rune og Heidi for nye innlegg!Eg trur nok at huslyden på Dahl i Ullensaker er andre folk, men namnelikskapen var påfallande...!Når me veit at denne flyttingi skjedde i 1848/1849, so var det ei særs vanskeleg tid i norsk landbruk med mange konkursar, so kanskje det ikkje vart nokon gardhandel når det leid so langt...? Men, ein eller annan stad må dei jo ha gjort av seg, om me berre kunne snakka med...!?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Lars; Jeg tror du skal se på den Johanne som Berit har funnet i FT1900.Gammelskolen som er den Johannes bosted i 1900 må være den gamle skolen i Steinsgård, ikke langt fra Dal.( Jeg tror det heter Heimly der nå. )Jeg forsøkte å finne Gammelskolen i bygdeboka for Bjørke sokn, men den er ikke omtalt der. Så ser jeg at Gammelskolen har gårdsnr 27 brnr 2 og stusser over det fordi alle gårdene i Bjørke har gårsnr mellom 100-135 (sånn ca..). Gårdsnr 27 i Nannestad skal være Prestegården (og Klokkergården m fl) i hovedsoknet. Det er sikkert en logisk forklaring på det..Jeg var en tur på biblioteket, og sjekket samtidig med bygdeboka for hovedsoknet om dette, men brnr 2 under gårdsnr 27 er ikke omtalt der. Men, det står at Gammelskolen tilhører under dette gårdsnr.Det ser defor ut til at omtalen av Gammelskolen ( og Stensgård, Brovold) ikke har kommet med. I og med at dette er en gammel skole kan det vel hende at det finnes omtale av den et annet sted.Det er vel ikke utenkelig at Johanna har solgt et bruk og flyttet som enke. Det opplyses jo også at hun lever av sine midler. Det at hun synes å være midlertidig fraværende gir (i alle fall ikke meg) noen fler spor idet jeg tror vi finner henne her Lenke med slektninger fra Toten.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Tore Bjerkek

Jeg er blitt fortalt at gamleskolen i Stensgård heter i dag Trøstheim: Den ligger etter gamleveien og skulle ha en adresse på ca. Vestre Hurdalsv. 90. Det var omgangs-/fastskole der før Enersen og Helset holdt skole på Heimly fra 1865. Den eiendommen (Trøstheim), naboeiendommene Stensgårdstuen (Stensvold), Brovoll samt nåværende kirketomt for Stensgård kirke som ble donert av min oldefar, har bruksnummer 2, som er gården Stensgårds bruksnummer. Gårdsnummer 27 (som du har funnet er prestegårdens gårdsnummer) kommer av at Stensgård var seter under prestegården inntil 1853. Jeg tror ikke at skolearkivene vil ha noen fortegnelser over skoleaktivitetene på Trøstheim etter det ble fastskole på Heimly i 1865. Min mor som nå er 93 husker hvem som bodde på Trøstheim da hun var jente, men det var jo noe etter Johannes tid.Ta gjerne kontakt på tore@bjerkek.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.