Gå til innhold
Arkivverket

[#34309] Giftet de seg i Buksnes?

Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

I tema 33553 (2) viser C.Schanke til FT 1900 Lenke. Kan noen hjelpe meg med å finne vielsen for Jakob Klingan f. 1856 og Ane Hansdtr f. 1861, begge født i Buksnes. (Fødselsdatoer vet jeg dessverre ikke).De viet seg kanskje i Buksnes mellom 1880-1885. Opplysninger i lysning/vielse kan mulig bekrefte eller avkrefte om etternavnet til Jakob opprinnelig var Klingan og hvem hans foreldre var. Jeg har ikke funnet ham i andre FT under etternavnet Klingan. Deres barn brukte Klingan som etternavn.Ønsker så gjerne å komme videre med forfedrene til Jacob Klingan og Ane Hansdtr. Håper noen har mulighet til å hjelpe meg. Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Fra FS JAKOB MARTIN JOHANSEN Male Family --------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 14 JUN 1858 Christening: Death: Burial:--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: JOH. P. KLINGAN Family -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: ANNE MARIE PEDRIKKE SOMMER HANSDRFamilyMarriage: 11 AUG 1885 Buksnes, Nordland, NorwayANNE MARIE PEDRIKKE SOMMER HANSDR Female Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 30 MAY 1862 Christening: Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: H. B. HANSEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei. Tusen hjertelig takk for rask og fantastisk hjelp! Mellom 1865 og 1875 endret Johan Pettersen etternavn til Klingen. Skag Overhald hvor han er født er vel i Trøndelag hvor jeg finner mange gårder ved navn Klingen.Ser ut til at jeg har fått et nytt område i Norge og forske på. I så fall er det veldig artig! Klingen har kanskje blitt til Klingan i Nordland? Ser at FT 1875 og FS har som fødselsår 1858 og FT 1900 oppgir 1856 som fødslsår på Jakob Klingan. Sier bygdeboka for Hol noe om det 1856 eller 1858? Vet du om Hol bygdebok er til salgs, om det er flere bind og om de er å få kjøpt? Har bygdeboka noe opplysning om når Jakob og Ane sin sønn Martin Emil Klingan f. 1891 i Buksnes giftet seg med Karen Johanne Johansen f.1881 (antagelig fra Tretten i Øyer kommune)? Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hei!Jeg kjøpte bygdeboka fra Hol på rådhuset på Leknes, mulig de har flere igjen.Ingen opplysninger om når de giftet seg, men de var gift i 1921 da de får en sønn.fra side 150 gården Myklevik.Johan Kristian Klingan var f. på plassen Leivik under gården Klinga i Overhalla i 1824. Han kom nordover i ung alder som bygningsmann og ble i 1849 g..m. Karen Johanna Jakobsdatter, f. 1828 på Båtneset, Berg i Hol. De hadde 7 barn. Johan Klingan kjøpte gården Øvre Hol, bruksnr. 6 i 1852.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Dette er vel dåpen til JohanJohan Christian Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 27 MAY 1832 Overhalla, Nord Trondelag, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: Peter Jacob Olsen Lervigen Family Mother: Johanna Maria JensdatterLitt forskjell fra 1824 til 1832 men likevel er nok det rett mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei. Takk for tips om kjøp av bygdebok. Den får jeg håpe de har fler av. Flott med flere opplysninger Michael, dette blir moro å jobbe videre med.Jeg tror Martin E. Klingan og Karen Johansen kanskje giftet seg før 1915.Jeg har lett mye i de skannede kirkebøkene. I Sør-Varanger/Sør Varanger 1909-1919 finner jeg at de fikk en datter, Borghild Andrea f. 20/8-1915 døpt 25/12-1915 i Kirkenes. Notert under foreldrenes navn står flg.: 1914-0. Vet noen hva det betyr? Har det noe med vielse eller innflytting og gjøre? I Hol klokkerbok 1911-1938 s.294 nr 12 finner jeg at Borghild Andrea døde 20/5-1919, begr. 25/5-1919, jordfestet 23/8-1919. Jeg har sett mye i Hol Klokkerbok og fant flere barn av Martin og Karen. Ruth Johanna f. 26/5-1917 (S.43.nr 27), Bernard Andreas f. 25/5-1921 (S.63. nr.20) Han var ombord i Finnanger MT som forliste under krigen.(24/2-1942)Lenke. I 1923 blir Klara Marie født 21/8.(s.76 nr. 29)Hun døde 13/10-1991. [redaktøren har fjernet navn]. (s.90 nr 8). [redaktøren har fjernet navn] (s.199 nr 4). Denne skannede kirkeboken er gull verd for meg Per Magne. Men når Martin Emil og Karen Johanesen giftet seg og om de giftet seg i Buksnes. Det lurer jeg veldig på! I boken 'Slekten Wølner' av Terje Pedersen står det at Karen Johanne Johansen var kaptein i Frelsesarmeen. Mvh Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hans Hansen er f. omkr 1804/05 på Myklevik, sønn av Hans Hansen d. 1830 og Maren Kristina Aronsdatter f. 1778 (dtr. av Aron Johansen, Hag øvre og Mette Didrichsdatter Hjort [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11860&gardpostnr=10&personpostnr=200&merk=200#ovre>Lenke )Hans Hansen i 1801 Lenke Maren 1801 Lenkese også innlegg Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Skifte etter Maren Kristina Aronsdatter 8/12 1814. Enkemann Hans Hansen, sønn Hans Benoni Hansen, sønn Aron Jacobi Hansen og sønn Ole Hansen. Formue: 177-4-12. Gjeld: 135-4-5Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Michael. Enormt takknemlig for alle opplysninger jeg har fått! Opplysningen om Maren Aronsdtr du ga meg [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11860&gardpostnr=23&personpostnr=328&merk=328#ovre>Lenke står det 'Mandens værsøster'. Hva betyr det? Har forsøkt å få fatt i bygdeboka for Hol, den er dessverre utsolgt. Det samme gjelder for Buksnes-bøkene.Regner med at biblioteket kan hjelpe meg. Har grublet i flere dager. Er det en tilfeldighet eller er dette samme person. Johan, sønn av Jakob Klingan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Hei!Det er nok samme mann, det var vanlig at man hadde en haug med såkalte etternavn. Min tippoldefar het Elias Schøning Dreyer Eliassen.Du bør sjekke dåpen til Johan, svaret vil nok ligge der. Hans døpenavn så være Johan Angell Schjønning og etternavn Klingan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Micheal. Tusen takk for din vurdering ang. Johan. Det skal bli spennende å se hva kirkebøkene kan fortelle når jeg får lånt dem på mikrofish eller film. Mvh Solveig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.