Gå til innhold
Arkivverket

[#34315] Oppslag kirkebøker Alstahaug mm

Gjest Hanne Line Osberg Eide
 Del

Recommended Posts

Leter etter foreldre (og aner) til Christen Joensen og Aleth Cathrina Hansdatter som ble gift 30 jul 1780 i Alstahaug (kilde FS).I 1801 er de bosatt i Husvika: LenkeØnsker også å få vite når og hvor de ble født. Utfra FT1801 er Christen født ca 1754 og Aleth ca 1756.Hanne Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Jeg har ingen opplysninger om forfedrene til Aleth Catharina Hansdatter, men jeg har notert at Christen Joensen ble døpt 20.06.1756 i Tjøtta kirke, sønn av Joen Olsen, Sørfjorden.Joen Olsen var opprinnelig fra Grane i Vefsn, og iflg. gårdshistorie for Grane var han født i 1713. Du vil der under brukere for gården Grane finne hans forfedre tilbake til tidlig 1600 tallet.mvhAgnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Jeg vet ikke hvem foreldrene til Aleth Carina er enda, men jeg har søskene hennes:1. Anna Maria Hansdatter skifte 1798 på Skaga i Herøy g.m. Peder Jensen Falch, de hadde ikke barn hennes søsken arver.2. Hans Hansen Stokka3. Christense Hansdatter g.m. Peder Torgersen Almåsen. Det er skifte etter Torger på Almåsen 1810. Jeg har 3 barn på dem.4. Anna Johanna Hansdatter g.m. Jens Pedersen Nødøen i Tjøtta skifte etter Anna 1788.5. Aleth Catharina Hansdatter g.m. Christen Joensen Husvik6. Karen Hansdatter gm. Anders Epharensen, Indre Sund i Falkstad.Jeg har ikke hatt tid i finne ut hvem foreldrene er enda.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

HeiSkrev feil på Anna Johanna Hansdatter som var gift med Jens Pedersen Nødøen, det er Jens det er skifte etter og det er 1803.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitty Olsen

Når det gjelder Christen Joens opphav ser jeg at du har fått et svar uten at jeg kan bekrefte det. Derimot så kan jeg fortelle at Aleths foreldre var Hans Nilsen og Sidselle Maria Hansdatter Astrup. Familien bodde på Stokkasjøen i Vevelstad. Hans Nilsen omkom på sjøen 7/2 1769 sammens med sin datter Anna Christina. Sidselle eller Zidselle som navnet også ble skrevet døde i 1777. Hun var da gift for andre gang med Anders Amundsen. Dette er min manns familie, og jeg har mere om Sidselles opphav, men har det ikke for hånden her. Husker jeg riktig så kom hennes far fra Trondheim.MVH Kitty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Er imponert over hva dere vet.Får sjekke bygdebok for Grane for Christens aner. Vet dere hvem som var mor til Christen?Christence Hansdatter hadde jeg i basen fra før pga Peder Torgersen sin bror Stephen er min 6. oldefar.Jeg har ane Hans Christian Hansen f. ca 1795 på Stokka, som jeg ikke har registrert foreldrene/aner til. Vet dere om han er i slekt med Aleth sin bror Hans Hansen, Stokka? F.eks. sønnesønn? Er dette Aleth sin bror: Lenke Hans hustru heter Susanna Elisabeth, og det er muligens henne som en av Aleths døtre er oppkalt etter. Hans Christian er ikke med i FT, men det kan hende at jeg har feil fødselsår, tror jeg har det fra bygdeboka for Vevelstad.Vedr innlegg 5, har du mer på Aleths foreldre og aner?Hanne Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidselle eller Zidselle er vel bare andre stavemåter for Cecilie? Aleth har en datter med navn Cecilie Maria, er vel oppkalt etter mormoren?Hanne Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.