Gå til innhold
Arkivverket

[#34316] Hans Olsen Tiong(?)/Breivik født ca 1730 i Rødøy

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Hans Olsen Tiong født ca 1730 i Rødøy. Det jeg vet om han: Ved innrulleringen 1755 var han 25 år, hvis dette er riktig Hans Olsen. Den som er på innrulleringen ble født i Bøde i Rødøy i ca 1730. Han ble gravlagt tidlig på året 1801. Han var gift med Beret Joensdatter (f ca 1724)som ble gravlagt 06.02.1794 i Rødøy, og de var brukere i Breivik i Rødøy. Deres barn:a)Ole Hansen født ca 1748. Han ble trolovet med Kirsten Maria Pedersdatter 25.05.1795, og de ble gift 26.07.1795.b)Else Hansdatter født ca 1751, og ble forlovet med Arnt Andersen Hals Flaade i 1793. Hun var gift 2 føær 1801 med Jacob Olsenc)Sara Hansdatter Breivik regner jeg med kan vøre datter her født ca 1753, og hun var oppgitt å være 14 år da hun ble gravlagt i 1767.d)Johannes Hansen Breivik døpt i 1758e)Svend Hansen Breivik som ble døpt 04.03.1761. Han ble trolovet i Rødøy 30. eller 31.07.1794 med Abellun Hansdatter(døpt 24.02.1771). Hun var fra Hiart i Lurøy. De ble gift 16.11.1794, og er blant mine aner gjennom sønnen Andreas født 1798.Svend døde i 1805.g)Christopher Hansen Breivik døpt 19.04.1764. Trolovet i 1789 med Sara Sandersdatter Flaade, gift 2 i 1791 med Ane Martha Grøn Nilsdatter. Han ble trolovet 3 den 22.11.1798 med Karen Joensdatter, og de ble gift 04.01.1799.h)Ingebrigt Hansen Breivik, og han var døpt i 1771. Har ikke mer på han.Jeg kom over en som kan være Hans Olsen Tiongs far, da jeg så etter noe for andre(holdt på å si selvfølgelig). Ved skifte etter Jens Hansen Sundøen i 1755 var Ole Hansen bror, og han var død. Ole Hansen hadde sønnen Hans som da var i Nedre Tiong, og det passer jo akkurat med den Hans Olsen som ble innrullert i 1755. Det som forvirrer meg er at det er flere med samme navn i Tiong på samme tid.På manntallet 1701 finner jeg han som 14 år i Sundøen, og sønn til Hans Christensen(kanskje den samme Hans Christensen som det var skifte på i 1719 i Sundøen?). Ole hadde brødrene Jacob født ca 1685, Jens eller Joen født ca 1682-1689 og Nils født ca 1693. I tillegg er søsteren Synnøve nevnt ved skiftet i 1755 etter Jadob Hansen i Sundøen. Er det denne Ole som var far til min ane Hans Olsen født ca 1730?Det er dessverre lenge siden jeg så kirkebøkene på disse, og tidligere var jeg ikke flink til å notere faddere. Har noen faddere, men de sier meg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiden Hans Olsen som er sønnesønn av Hans Kristensen var gift med Else Larsdtr. Han er av slekten Storch og Schanke i Trøndelag.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk da kan jeg iallefall utelukke han som aktuell kandidat her. Jeg kan visst bare gi opp å komme noe videre med Hans Olsen i Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDet er noe feil i oppsettet mitt så det er ikke sikkert at den hans olsen som jeg sa var gift med Else Larsdtr er den rette. Hvis du ser på Tjong i 1788 finner du Else nevnt der, med barn. De har tilknytning til Hagelstrøm som du vel har fra før i din slekt.Steinarpshvis du sender meg en mail steiols5 @ start.no så kan jeg sende deg en aneliste fra deg opplysninger som jeg har lagt til det jeg fikk fra deg en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Den Hans Olsen som er i skiftet i 1788 er iallefall en annen Hans Olsen enn min ane. Det var 2 Hans Olsen i Tiong i årene rundt 1750, men min ane Hans Olsen ble bruker i Breivik fra et sted mellom 1755 og 1761. Det er jo heller ikke 100 % sikkert at min ane Hans Olsen var fra Tiong, og han kan jo ha kommet fra andre steder enn Rødøy også. Han kan også være født noe før eller noe etter 1730, men hvis han ble far allerede i ca 1748 er det vel små sjanser for at han ble født etter 1730. Det er synd det ikke står faddere på barna som er døpt i kirkebøkene som er på internett på den tiden. Det kunne ha hjulpet mye for å finne ut noe, og jeg var jo ikke klar over hvor viktig fadderne var for å finne ut mer om slekt tidligere. Et godt råd til alle som leser detter er: Få med faddere og forlovere, for det gir større sjanse for å finne ut mer om aner man ikke har noe på har jeg fått erfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når det gjelder min tilknytning til slekten Hagelstrøm, så var ikke det annet enn en bror av min ane som fikk det tilnavnet uten at det var slektsmessig tilknytning. Det var sønnesønnen til Hans Olsen Andreas Svendsen født 1798, som kalte en av sine sønner Svend Hagelstrøm Andreassen(født 29.02.1824). Jeg skal ellers videre på søsteren Olava som ble mor til min tippoldefar Leonhard Strøm Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Anne Lise!Er det datteren til Andreas Svendsen, Olava, som ble gift på Hyttan i Rødøy som du er ute etter? Da har jeg noe notert på dem som jeg kan sende deg. Men vet ikke om jeg har mail-adressen din?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heiden ene av de Hans Olsen som er nevnt på Tjong er inngift i Hagelstrømslekt (virker som den er fra Rana) se på Nr 1591 - 1606 Under Rødøy i 1748.trodde først at Hans nevnt på nr. 1575-1577 var den som senere var gift med Else Larsdtr men da jeg senere fant ut at denne hans (gift med 1603) hadde søsken se skiftenr rekke 1107 - 1149 i 1780-1810 skiftene på Tjong, og Elses skifte tett før Nr. 1090- 1101., der barna og familieforhold er oppgitt i forhold til Ingeborg Amundsdtr, han omtales som Morbror til henne.dermed er nr den som er nevnt 1744 (nr. 1577) ledig.Har hatt litt problemer med å finne Andreas Svendsens far, hvor bodde han?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heivar vel litt sløv her med hensyn til lesingav spørmålet og på lete skiftene fra Breivik. Fant de selvfølgelig der.Fant noe som kanskje kan hjelpe i Per Andersen slekten av Per Braseth s. 10/11. Samelingnet med skiftenr. 48 - 53 hadde de en datter med navn Else gift 1793 med Arnt Andersen (Øvre) Halsa (han var først gift med Berit Gabrielsdtrdette er Arnt sitt 2. ekteskap og var barnløst.Else 1752 - 1814 giftet seg 1797 med Joseph Olsen bosatt på Halsa.Denne Joseph var bror til Jens Olsen (bl .a. bosatt på Texmona) på skiftenr 520-525 Halsa står Ellens skifte 1813.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Anne Lise.Dette er kanskje den Hans Olsen fra Nedre Tjong som du leter etter: Hans Olsen Norum, f. før 1755 som sønn av Ole Hermandsen Norum, f. ca 1666 i Esvik i Rødøy, D. 1755. Gift med Johanna Olsdatter Storch, f. ca 1700, gift ca 1720. De hadde 8 barn.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når det gjelder slekten Norum så henviser jeg til debattmr.4851.Til Steinar: Her er det jeg har om Svend Hansen med aner:1)Svend Hansen Breivik Døpt 04.03.1761, og gift med Abellun Hansdatter fra Hiart i Lurøy(foreldre Hans Joensen Hiart født ca 1701-1709 og Kirsten Jensdatter født ca 1737.2)Hans Olsen muligens født i Bør i Tjong i ca 1730 hvis deter han jeg finner på innrulleringen 1755.3)Beret Joensdatt som ble født ca 1742, og var 70 år da hun ble gravlagt 06.02.1794. Det var skifte på henne i 1795.6)Jon Nilsen Reppen7)Else Larsdatter som døde i ca 173214)Lars Hansen15)Berethe PedersdatterOpplysningene om Berethe og hennes aner har jeg fra debattnr.4851, og jeg er ikke sikker på om alt er innskrevet i slektsprogrammet derfra.Ser mer å svare på her, men det gjør jeg senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til BirgerSelv om jeg sa jeg skulle svare senere, så må jeg iallefall si at Andreas Svendsen som født i Breivik som døpt veldig sent i 1798, men jeg har han som født i Breivik. Ja det er den Olava Andreasdatter som ble gift i Hyttan med Hans Peder Eriksen døpt 12.07.1821. Disse har jeg ganske mye på, men jeg tar likevel imot det du har Birger. Min e-postadresse: anlih@online.no Jeg var så dårlig til å skrive av nøyaktig tidspunkt tidligere. Har du mer nøyaktig tidspunkt for dåpen hans. Jeg har han som konfirmert i 1816 og gift 1.gang 12.11.1822 med Berit Nilsdatter. Han ble gift 2. gang med Helena Nilsdatter fra Våga som ble døpt rett etter 20.02.1792. De ble gift 21.08.1825 i Rødøy. Hennes foreldre var Nils Hansen Segelfore og Elisabeth Larsdatter Våga. Nils Hansen Segelfore har jeg kun foreldrene på, og han kunne jeg tenke meg å få vite mer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Berit Joensdatter Reppen ble selvfølgelig født i ca 1724. Steinar du skriver at nr 1577 i skifte for Rødy 1744 er ledig angående Hans Olsen, men det må jo være den samme som er nevnt ved farbrorens skifte på Sundøen i 1755(nr.1388 i samme bok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Den Hans Olsen som det er skifte etter på Tjong i 1788 og som var gift med Else Larsdatter, har en datter som nevnes i skiftene etter begge foreldre og som heter Brynelle/Brynild Hansdatter (hun er 35 år i 1792 og 17 år ved sin konfirmasjon i 1774). Hun er sannsynligvis oppkalt etter sin bestemor, Brønnild Tønnesdatter, som bodde på Tjong og mistet sin første mann, Ole Jensen, ca. 1717 (skifte etter ham på Tjong). Brønnild ble oppattgift med Ole Hansen, som det var skifte etter på Tjong i 1744 (her kalles hun feilaktig Brynild Thoresdatter), og de har sønnen Hans Olsen, som er 25 år i 1744. Det er denne Ole Hansen som nevnes i skiftet etter Jacob Hansen Sundøen i 1755; han er da død og har sønnen Hans Olsen; her får vi dessuten vite at han bodde på Nedre Tjong. Så du har nok dessverre rett i at Hans Olsen Tjong, som nedstammer fra Sundøya, ikke kan være din ane.Det er en gåte også for meg hvor Hans Olsen Breivika, som var gift med Beret Joensdatter, har sitt opphav. Men det er sikkert han, og ikke Hans Olsen Tjong, som nevnes i innrulleringen i 1755. Jeg tror at du kan stole på det, og følgelig også at han kommer fra Bø og er født ca. 1730. Gården Bø ligger på nordsiden av Værnes-halvøya, mellom Værangfjorden og Tjongsfjorden, mens Breivika ligger langt inne i Tjongsfjorden (på nordsiden). Det er ikke urimelig å tenke seg at en person som er født på Bø er blitt bruker i Breivika. Det kunne kanskje være en ide å gå gjennom dåpsinnførslene i kirkeboken for å se etter om folk fra Bø var faddere på barn født i Breivika, og omvendt.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svarer Jan. Nå var jo Hans Olsen 74 år(født ca 1727) da han døde hos sin sønn i Valvær i 1801, og derfor passer også han som var 25 år i 1755 noenlunde aldersmessig. Kan jo skrive opp de fadderne jeg har på barna til Hans og Berit, men jeg finner dessverre ingen fra Bø. Jeg hadde altså faddere på flere enn jeg trodde, og bortsett fra dem fra Breivik eller Brevig eller Reppen vet jeg jo ikke hvem de andre er: Svend Hansen døpt 04.03.1761: Else Jacobsdatter, NN fra Reppen,Anders Jacobsen fra Reppen, NN fra Breivik. Vet jo ikke hvor Else Jacobsdatter var fra.Christopher Hansen døpt 19.04.1764: Lisbeth Christophersdatter Brevig, Anna Christophersdatter Brevig, Nils fra Våga(??),Niels Jonsen Aarnes,Anders BrevigPå Ingebrigt døpt 1771 har jeg kun Ole Hansen som fadder, og det er vel den eldre broren regner jeg med.Mangler altså faddere på Lars døpt 1758, og en del faddere på Ingebrigt døpt 1771(der hadde jeg litt forståelsesproblemer mener jeg å huske).Som forlovere til Svend Hansen og Abellun Hansdatter i 1794 har jeg notert Nils Grindvær og Ole Hansen Reppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisiden Svend er den interesante her har jeg klippet.Svend Hansen døpt 04.03.1761: Else Jacobsdatter, NN fra Reppen,Anders Jacobsen fra Reppen, NN fra Breivik. Vet jo ikke hvor Else Jacobsdatter var fraFadderne hører til den slekten som jeg nevnte tidligere.Else Jakobsdtr (1736-?) g. M. Peder Hansen, broren Anders Jakobsen (1738 - ?) de hadde to søsken som og bodde på Reppen.Ane f. 1742 og Jakob f. 1744 (tallene er fra skiftet som var etter Ingeborg amundsen nevnt tidligere.Foreldre var Jakob Larsen g. m. Ellen JohnsdtrDen sistnevnte Jakob er halvbror til Else Larsdtr som var gift med en Hans Olsen som nevnt tidligere. (Ikke din etter det jeg kan forstå)Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei dette ser ikke ut til å være min ane Hans Olsen, men Else er jo et navn som går igjen i den familien du nevner i skiftet etter Inegeborg Amundsdatter og Berethe og ektemannen Hans har jo en datter de kaller Else. Berethes mor het jo Else Larsdatter. Hvis det er den Berethe Joensdatter som er nevnt i skifte moren Else Larsdatter i 1734 så har hun en bror som heter Lars. Kanskje var denne Else Larsdatter en datter av han, og Jacob Larsen en sønn. Slik at fadderne her blir slektninger av Berethe Joensdatter? Jeg ser mer på skiftene her, men har vært forsiktig med å skrive inn fordi jeg var usikker på om hun var i denne familien, men av en eller annen grunn(muligens debatt på Digitalarkivet i sommer) har jeg lagt inn foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Er det sikkert vi kan avskrive Hans Olsen Norum? Hvor ble han av? Hans bror Arnt nærmest foran i rekken var født i 1725. Og navnene Else og Svend passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er mulig du har rett der Leif, men i såfall blir Hans Olsen i sannsynligvis i slekt med sin kone Berethe Joensdatter. Hvis du går inn på debatt 4851 så kommer en inn på dette. Berethe Joenesdatter har sannsynlige aner i slekten Norum, og hennes mor het da Else Larsdatter. Så Else kan komme fra den siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHans Olsen Norum er ikke nevnt på senere skifter i familien. Trolig er han død før 1778.(det er en familie som min far tilhører) Han er bror til Jørgen Gordings kone Randine som var diskutert her tidligere.Skal låne Meløy bygdebok for å sjekke om det kan være noe å hente der.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Eg trur aldersoppgåva i 1755 på den Hans Olsen som då er registrert på Nedre Tjong, er feil med 10 år. Han var nok født omlag 1719 på Nedre Tjong og gift i 1745 med Else Larsdtr Øvre Tjong. Dei hadde ni barn. Den andre Hans Olsen som er registrert i innrulleringsmanntalet for Rødøy 1755, han som bur på Breivik, var truleg son til Ole Kristoffersen Bø. Ole er skattebetalar på Bø i alle høve i tida 1725-1732, kanskje lenger. Ole kan vera han som er født omlag 1693 og er son til Kristoffer Olsen Breivik i Rødøy. Han er oppgitt å vera 40 år i 1701. Elles er det å seia at mor til Else Jakobsdtr heitte Else Jonsdtr, ikkje Ellen. Else var dotter til Jon Nilsen Nedre Reppen og Else Larsdtr, kanskje frå Sleipnes. Else Jonsdtr var truleg syster til Berit Jonsdtr gift med Hans Olsen Breivik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.