Gå til innhold
Arkivverket

[#34316] Hans Olsen Tiong(?)/Breivik født ca 1730 i Rødøy

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret Olav, og jeg tror kanskje du har funnet rette Hans Olsen der. Jeg merker meg spesielt at Hans Olsen og Bereth Jonsdatter i Breivik har en sønn som er døpt Christopher, og da kan være oppkalt etter sin oldefar. Ut fra vanlig oppkallingstradisjon så kalte de vel opp Hans sin far gjennom Ole født ca 1748, men det nærmeste jeg kommer på hennes far blir Johannes døpt 1758. For senere sønner var det jo vanlig å kalle opp oldeforeldre. Gjennom datteren Else har de jo kalt opp Berethes mor.Jeg burde jo ha sjekket manntallet 1701 for Rødøy selv og kommer på å se etter der når det gjelder andre jeg forsker for, men nå kom jeg ikke på å se etter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Først må jeg be om tålmodighet, da mye av det følgende er rene spekulasjoner.I 1763 er det skifte etter Christopher Hansen Breivik (Svein Edvardsen har dette skiftet oppført under Breivik i Meløy, men det skal være Breivik i Tjongsfjorden). Her nevnes hans etterlevende ektefelle, Berete Hansdatter, samt sønnene Ole Christophersen Kilen, Sander Christophersen Repen, Elling Christophersen Tjong, Hans Christophersen Sør Værnes (død og etterlater seg barna Abraham Hansen 5 år, Berete Hansdatter 3 år, og Christopher Hansen ½ år gammel), videre sønnen Ole Christophersen den yngre, som tjener hos Hans Hvidt i Svinvæhr, samt døtrene Lisbet Christophersdatter, gift med Peder Pedersen Brevigen, Maren Christophersdatter, gift med Niels Pedersen Brevigen, Berete Christophersdatter, gift med Peder Olsen Waagenge, Anne Christophersdatter, ugift og tjener Niels Pedersen Brevigen, og endelig Hilchen Christophersdatter, ugift og tjener Peder Pedersen Brevigen. I henhold til kirkeboken var Christopher Hansen 86 år da han døde, altså var han født ca. 1677, og han skulle følgelig ha vært ca. 24 år i 1701. Christopher Hansen bodde i Breivika i 1725, for da var det skifte etter hans første kone, Lisabeth Olsdatter, som hadde barna Hans, Olle, Sander og Ane. Denne Ane døde antagelig før ca. 1740, for en datter i annet ekteskap, Anne Malene, blir døpt 1740; hun er nok oppkalt etter sin avdøde halvsøster.Christopher Hansens alder ved dødsfallet blir oppgitt til 86 år, og da må han ha vært ca. 49 år da hans første kone døde i 1725. Men ettersom det var bare fire barn fra dette ekteskapet som levde i 1725, er det nærliggende å tenke seg at dette ekteskapet ble inngått ca. 1715 eller kanskje enda senere. Da ville Christopher ha vært 39 år gammel, og han kunne selvsagt ha blitt gift så sent, men det er selvsagt også mulig at feil alder ved dødsfallet er blitt oppgitt i kirkeboken. Han fikk sju barn til i sitt andre ekteskap, og det siste var født ca. 1740 eller kanskje så sent som 1745. Da ville Christopher—etter alderen ved dødsfallet—ha vært godt over 60 år, som jo selvsagt er mulig.Det er imidlertid også mulig at denne Christopher Hansen er identisk med en 16 år gammel gutt ved navn Christopher Hansen som var dreng i Rønvika i 1701. Rønvika var nabogården til Bøe, og på Bøe bodde Hans Andersen, 43 år, med sønnene Anders, 18 år, og Sander, 3 år gammel. Dersom Christopher Hansen Breivik var 8 år yngre ved dødsfallet enn det som står i kirkeboken, blir alderen for hans første giftermål litt vanligere (spesielt for en mann som blir far til elleve barn), og det samme gjelder alderen når hans siste barn blir født. Min hypotese om at Christopher Hansen Breivik kommer fra Bøe styrkes av at han fikk en sønn ved navn Sander i sitt første ekteskap, og han kunne godt ha vært oppkalt etter sin onkel, som jeg ikke finner noe om i Rødøy og som jeg derfor mener kan ha dødd som ung. Christopher Hansen Breivik var flink til å kalle opp; hans eldste sønn het Hans (oppkalt etter farfaren), og den nest eldste het Olle (oppkalt etter morfaren). Den neste i rekken til å bli oppkalt etter kunne godt ha vært en avdød onkel på farsiden.Det er påfallende at Christopher Hansen Breivik hadde sønner ved navn Ole i begge sine ekteskap, og at Ole nr. 2 fikk dette navnet selv om Ole nr. 1 levde i beste velgående (begge nevnes i skiftet i 1763, og den ene betegnes som ”den yngre.” Det må ha vært en god grunn til at Ole den yngre fikk dette navnet, og det var ikke at han ble oppkalt etter morfaren, som het Hans. Den ene av disse to brødrene døde forresten barnløs mellom 1763 og 1789, mens den andre, som døde i samme tidsrom, etterlot seg to barn; dette i henhold til skiftet etter Maren Christophersdatter Brevigen i 1789. Etter skiftet var det den eldste Ole som etterlot seg barna. Men hvem er Ole den yngre oppkalt etter?En mulig kandidat er Ole Christophersen Bøe, sønn av Christopher Olsen Brevigen, som Olav Helge Angell nevner som en mulig far til den Hans Olsen som er nevnt i innrulleringsmanntallet i 1755. Ole den yngre er antagelig født omkring 1740, kanskje forholdsvis kort tid etter at Ole Christophersen Bøe er avgått ved døden, ettersom han forsvinner fra skattelistene (?) på den tiden, en gang etter 1732. Og er det mulig at denne Hans Olsen er oppkalt etter Hans Andersen Bøe? Kan Hans Olsens mor ha vært en datter av Hans Andersen Bøe? Da blir Ole Christophersen d.y. oppkalt etter Ole Christophersen Bøe, som er gift med hans tante på farsiden. Hans Olsen blir oppkalt etter sin bestefar på morsiden.Dette er selvsagt en masse spekulasjoner. Men det er interessant å se hvor tett sammenvevd folket på Bø og i Breivika må ha vært først på 1700-tallet, og hvordan navnene Christopher, Ole og Hans går igjen.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Veldig interessant teori du kommer med der Jan, og jeg har merket meg at Hans Olsen Breivik kaller en av sine sønner Christoper i 1764, som jo er rett etter dødsfallet til Christopher Hansen. Jeg har faktisk skrevet dødsfallet til Christopher Hansen Breivik som såkalt 'teori' tidligere på grunn av dette, men dessverre var jeg lite nøyaktig med å føre tidspunkt på året når begravlesen skjedde. Hadde vel enda på den tiden også lite trening i å lese kirkebøker fra 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til Jan Skjåvik: Når det gjeld slektskapet mellom dei som bur på Bø og dei på Breivik, kan det vera verdt å merke seg at Ole Kristoffersen er han som etterfølgjer Hans Andersen som brukar på Bø ein gong mellom 1715 og 1720. Ei mogleg forklaring på korleis Ole kjem inn i biletet, er nettopp at han giftar seg med dotter til Hans. Men førebels er ikkje dette anna enn å bidra til å underbyggja spekulasjonar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da ser jeg for meg følgende teori: Den Christopher Hansen var 86 år da han døde i 1763 kan være sønn av Hans Andersen. Hans Andersen kan ha blant annet 2 barn:1)Christopher Hansen født ca 1677-1685 ut fra manntallet 1701 og oppgitt alder når han døde.2)NN Hansdatter gift med Ole Christophersen som var mulig far til min ane Hans Olsen. Hans har da kalt opp sin mulige morbror i 1764 gjennom sønnen Christopher? Har jeg forstått riktig? Har jeg oppfattet riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Vel, teori vil eg absolutt ikkje kalle det, men kanskje ein 'arbeidshypotese', for å knyte til ein annan debatt på forumet. Ole Kristoffersen kan jo ha kome til Bø av heilt andre grunnar enn giftarmål med ei dotter på garden. Førebels er det ikkje kome fram opplysingar som byggjer opp under at mor til Hans Olsen på Breivik var ei dotter til Hans Andersen Bø. Korfor skulle ei dotter overta bruket når eller om det var fleire søner? Eg sit i Uppsala og har ikkje tilgang til mange kjelder ut over dei som finst på nettet. Men det kan jo hende at både Anders og Sander er død unge og at ei eventuell dotter såleis vart den nærmaste til å overta som brukar. Om ektemannen i tillegg var ein innflyttar, ville det passe bra for begge. Ingen av dei to brørne er registrerte for noka hending i den elektroniske versjonen av kyrkjebøkene for Rødøy, men dødsfall er i det heile tatt dårleg registrerte på 1700-talet i dei bøkene.Elles er dei fleste namna som verserer her, er ganske vanlege namn: Ole, Hans, Kristoffer, Anders. Eit uvanleg namn er Sander/Alexander. I prestemanntalet 1665/66 førekjem det berre seks gonger i Helgeland og Salten prosti, berre som førenamn, aldri som patronymikon. I Meløy/Rødøy 1701 er det berre son til Hans Andersen på Bø og ein til, ein dreng på Meløy gard, som heiter Sander. Det kan jo bidra til å forsterke hypotesen om det er slektssamband mellom Hans Andersen på Bø og Sander Kristoffersen Nedre Reppen (som igjen har ein soneson Sander Jonsen Grønnåsen i Meløy). Om det skulle vise seg å vera noko hald i at Kristoffer Hansen Breivik også er son til Hans Andersen, kan han, som eventuelt nest eldste sonen, vera oppkalla etter morfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til Jan Skjåvik: Eg ser ikkje noko påfallande at det finst to søner til Kristoffer Hansen med namnet Ole. Det var slett ikkje uvanleg at det var to barn i same familien med same namnet, både søner og døtrer. Det kan vera fleire grunner til det. Ein grunn kan vera at eit eldre barn kan ha vore sjuk rundt den tida eit yngre av same kjønn vart født og at dei var redde for at det eldste skulle døy. Då kunne dei kalle den nyfødde opp etter den sjuke for å trygge at namnet gjekk vidare. Verre treng det ikkje vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Olav Helge: Jeg ser jeg har notert enda mer som såkalt ' teori' på Christopher Hansen Breivik da jeg hadde kirkebøkene på mikrofilm på fjernlån. Dette styrker også teorien om forbindelse mellom han og Reppen iallefall:Han får datteren Ane Malena døpt i 1740 eller 1741,og fadderne var Jacop Reppen, Hans Bjerga, Marithe Værnes, Ane Reppen og Dordie Melfjorden.Er ellers enig i at det var vanlig at flere barn i samme familie fikk samme navn. Det kunne det være flere grunner til, og blant annet som du sier at det eldste barnet kunne være sykt og at foreldrene var redde for å miste dette barnet. Når de da kalte neste barn med samme navn så var det større sjanse for at navnet gikk videre. En annen vanlig grunn var at bestefedre og bestemødre skulle oppkalles. Hvis begge bestefedrene f.eks het Ole, så skulle den eldste sønnen kalles Ole etter farfaren mens den yngre skulle kalles Ole etter morfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Nei, det meste av det jeg har lagt fram her er som sagt bare spekulasjoner; det er nok ikke engang en arbeidshypotese og slett ingen teori.Jeg har forresten merket meg at Kyndelmise Dag 1742 er det en person ved navn Ane Bøe som er fadder til 'Christen Vaaga sit Barn N: Margrethe.' Videre får Christopher (Hansen) Breyvigen sin datter Ane Malena døpt D. 23. Sønd: eft Trinit: 1740. Det er selvsagt vanskelig å vite om det dreier seg om oppkalling her, men det kunne være interessant å vite mer om hvem denne Ane Bøe er. Er det noen som kan plassere henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Flytter denne opp igjen. Til innlegg 25: Jeg finner allerede på forarbeidet til matrikkelen 1723 en Ole Christensen eller Christoffersen som bruker i Bøe. Jeg leste det som Christensen, men det kan godt hende det står Christoffersen. Gammel matrikkelskyld var da på 1 daler, og gammel leilendingsskatt var på 60 skilling. Takst etter ny matrikkel var på 2 ort og 6 skilling. Ja det kan se ut som om Ole Christophersen her kan være Hans sin far, og Hans kaller jo også en sønn for Christopher.Jeg har ellers noen oppdateringer å komme med når det gjelder Hans etterslekta til Hans: Hans Olsen ble gravlagt Dies publics eller Exorationes publics(bots-og bededag 01.05)1801. Barn:1)Ole Hansen: Samme opplysninger som tidligere når det gjelder trolovelse og giftermål. Han ble gravlagt på Rødøy kirkegård Feria 2 da p.trinit(14.06)1801.Han bodde i Valvær da han døde.2)Else Hansdatter trolovet festo omn sanct(03.11)1793 med Arnt Andersen Hals Flaade, og de ble gift samme dag. Begge deler i Meløy kirke. Arnt ble gravlagt Dom 13.p.trinit(30.08)1795 på Meløy kirkegård, og han er da oppgitt å være 64 år(født ca 1731).Else Hansdatter ble trolovet 2 på 1, 2. eller 3.søndag i advent 1797 med Joseph Olsen Halsa i Meløy kirke. Tallet for hvilken søndag i advent det var er borte i kirkeboka, men neste begivenhet var 4.søndag i advent. Joseph var 43 år ved folketellingen 1801(født ca 1758).3)Johannes Hansen ble døpt Die solemnia(21.04)1758 i Rødøy kirke. Det var hjemmedåp, og dåpsbekreftelse har jeg ikke funnet. Han ble konfirmert i Rødøy kirke XI p trinit(10.08)1777.4)Svend Hansen: Samme som tidligere angående trolovelse og giftermål. Han ble konfirmert i Rødøy kirke Dom.V ta trinit(25.06)1780, og han ble gravlagt på Rødøy kirkegård Dom.expandi(26.05)1805. Sønnen Andreas ble døpt 2.juledag(26.12)1798, og gravlagt 09.11.1856. Han ble konfirmert i Meløy kirke 21.07.1816.Kona Helene Nilsdatter ble døpt 05.04.1792, og gravlagt 22.06.1857.5)Christopher Hansen Breivik ble trolovet 2.pinsedag(01.06)1789 med Sara Sandersdatter Flaade, og de ble gift Dom.21.p.trinit(01.11)1789 i Rødøy kirke. Han ble gravlagt 24.07.1819. Jeg har funnet han som døpt 22.04, og ikke som tidligere skrevet 19.04.1764. Jeg er usikker på hva som er riktig her.6)Ingebrigt Hansen Breivik ble døpt i Rødøy kirke Dom.1.advent(01.12)1771. Jeg vet jeg fant han som gravlagt 1/2 år gammel, men har av en eller annen grunn ikke skrevet det inn i slektsprogrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg nå ser på matrikkelen 1723 som jeg har utskrift fra så står det Ole Christophersen som oppsitter i Bøe. Det er vel 90 % sikkert at dette var far til min ane Hans, men hvordan skal jeg få det dokumentert?Odelsskatten hans var på 12 skilling, og leilendingsskatt etter ny matrikkel var på 70 skilling. Ole hadde 12 skilling i fortjeneste i forbindelse med ny matrikkel i 1723, og årlig antatt tiende var for han: Rug for 2 skilling, og avkasting(?) på 6 og 3/2 skilling. For ost er det ført 10 skilling, og 3 og 1/3 skilling i avkastning(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Eg trur ikkje du kjem lenger enn det du alt har gjort. Det er dokumentert at Hans Olsen som budde i Breivika i Rødøy i 1755, hevda han var født på Bø i Tjongsfjorden og med alderen oppgitt i 1755 må han vera født omlag 1730. Så er det spørsmål om (opplysinga om fødestad er rett og om) det var andre vaksne Ole på Bø rundt 1730 enn Ole Kristoffersen. Det var i alle høve ingen andre Ole enn han som var skattytar på garden. Det utelukker ikkje at det kan ha vore andre Ole som budde der. Den einaste andre kjelda der det finst ein liten sjanse for å finna meir av dokumentasjon, som eg kan tenkje meg, må vera tingbøkene. Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret Olav Helge. Ole Christophersen er jo også eneste oppsitter på Bøe ved matrikkelen 1723, men husmannsfolk er det jo ikke nevnt navn på der da. Jeg skal huske dette med tingbøker. Oppkalling av barn skulle vel også tyde på at Ole Christophersen er en sterk kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.