Gå til innhold
Arkivverket

[#34319] Høibyplasset på Stord.

Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter forfedrene til Hans Hansson Høiby f.1801 på Stord g.m Marte Johannesdtr. f.ukjent. De hadde en sønn Johannes f.1836 som var strandsitter og tømmermann. Han var gift med Larina Andersdtr. f.1836. Hun var jordmor på Stord i mange år.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Godmorgon :-)det kan sjå ut som barnet er 'uekte?' Mange gongar har eg sett i desse eldre bøkene (der mor sitt namn til vanleg ikkje er nemnt), at det vert nemnt når barnet er såkalt uekte, men ikkje her nei... LenkeVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Her har me den 'bolde' fader på videvanke ;-)LenkeDet fins ingen stader på Stord(ved diverse søk)som vert kalla noko lignande Høiby.Gardsnamnet finnest i 1801 i Trøndelag(Selbu) og eit par stader på austlandet.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mariann!Hjertelig takk for opplysningene om Hans Høyby som ble dpt. 24.4.1803 på Tysnes. Det stemmer nok at faren het Paust, fordi det går igjen i slekta senere. Nå gjelder det bare å finne mora.Mvh Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til Kirstina Rabel som var 59 i 1801 var Hans Jakob Paust også gift med Marie Helene Heggelund f.Røyksund ytre i 1737 og død på Teigland i 1823. Det er vel heller tvilsomt at hun er mor til Hans Høyby.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei igjen :-)Eg skjønar at eg tok feil, men det som gjorde at eg skreiv det eg skreiv, var som sagt landssøk med 'gardsnamn som inneheld' ..by., då fekk eg opp kun det eg skreiv tidleg idag........Beklagar!!Men eg hadde iallfall rett i noko :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristina Rabel døde i 1801 gr.l 11.4.1801 i Bergen. Han giftet seg på nytt 25.8.1806 med Marie Helene Heggelund. Så Hans som ble født i 1803 var nok et forhold mellom de to ekteskapene. Hjertelig takk enda en gang for hjelpen.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Er noen kommet lenger i forsøket på å finne Hans Høyby sin mor?Her ved vielsen i 1834 står det fødested Levåg [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=65&filnamn=vi12211826&gardpostnr=239&personpostnr=946&merk=946#ovre>LenkeBruden er Marte Johannesdatter Hetlesæter. Det er vel hun som dør her på Førland i 1849 LenkeDe får bl a sønnen Johannes 25.5.1836. Hans Høyby gifter seg for annen gang med enken Susanne Hansdatter Agdestein i 1849 Lenke Hans fødested står som Nedre Levåg. Bostedet er Førland.I 1865 bor de på Kragehaugen i Kyvik sogn. LenkeSusanne Hansdtr dør i 1877 på Førland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er vel Inga Eriksdatter, Hans Høybys mor, som dør her som fattiglem [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=89&filnamn=gr12211826&gardpostnr=938&personpostnr=938&merk=938#ovre>Lenke på Grov el Agdestein i 1839.Ut fra kon listene ser det ut for at hun var født på Stokken...Og da har vi dette barnet i 1763 Lenke med far Erik Stokken.Han får også sønnen Jacob i 1766, Paul i 1770, Baard i 1772, Alis i 1775, Siri i 1777 og Baard i 1781.I 1801 ser vi at Eriks kone het Maritte Baardsdatter og er 60 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Niels Nielsen Høyby var klokker på Stord 1693 – 1744 og han arbeidet bl a altertavlene til Fitjar, Bremnes og Fjellberg kirker. Det er vel trolig at de har fått navnet etter han, men hvordan? Har det startet med et døpenavn og så har det senere gått over til å bli slektsnavn. Barna til Ingvald Johannesen og Birgitte Ingebrigtsdatter (min slektning) bruker Høyby som slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å ta med dette: 'I 1804 ble hun stevnet for leiermål igjen med gullsmed Hans Jacob Paust på Stord. Barnet ble døpt Hans Høiby. Inga ble senere gift med Lars Agdestein , Stord.' Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nils Høyby i 1701. Han har en sønn Ole på 6,5 år. LenkeMen jeg har foreløpig ikke klart å finne noen link til Hans Hansen (Paust) Høiby f 1801. Eneste er at barnefaren, Hans Jacob Paust, var klokkersønn fra Stord.Er det noen som vet hvor Nils Nilsen Høyby kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skulle stå foran teksten som jeg la inn i nr. 18. ' Inga ble født Dom: 1 Advent 1763 i Fitjar. Hennes foreldre var Erik Jakobson Lillenes f.1734 og Marta Bårdsdtr. Sør-Fodno f.1740. Inga fikk sønnen Bjørn , f. 1794 , d. 1807 , med Bjørn A. Hovland.' Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Da ser vi at Klokkergården trolig var på Kyvik, og at Nils klokker har fått to sønner til i 1704, så nå er Ole 9 år, Nils 3 år og Hans 6 uker. LenkeKan en av disse ha blitt gift med noen i Inga Eriksens familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1. Hans Hansen Høyby f 1801Foreldre: 2. Hans Jakob Hansson Paust; Gullsmed i Bergen 3. Inga Eriksdtr Besteforeldre: 4. Hans Jakob Paust (1722-1794) Klokker på Stord 5. Sofie Hellesdtr Hellemann 6. Erik Jakobsson 7. Marta Bårdsdtr Oldeforeldre: 8. NN Paust skal ha vært gm 9. NN Nilsdtr HøibyMEN JEG HAR IKKE FUNNET DERES VIELSE ELLER HANS JAKOBS DÅP I 1722. Tippoldeforeldre: 18. Nils Nilsson Høiby (1662-1744), klokker på Stord 19. Margrete Olsdtr Glad (1660-1742)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.