Gå til innhold
Arkivverket

[#34322] Oppslag i kirkebok for Østre Toten 1743

Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Kan noen gjøre ett oppslag i kirkebok for Østre Toten? Jeg har bare family search sin cd med kirkeboken, derfor ser jeg ingen 'detaljer'.Det dreier seg om en av mine aner, Hans Stephensen Fjeld. Jeg finner en Hans Stephenensen døpt den 18 aug 1743 med Stephen Field som far. Moren er oppgitt til å være Mari Hansdatter.Jeg finner ikke noe ekteskap mellom Mari og Stephen og jeg lurer på om han er født utenfor ekteskap og i tilfelle hvor moren kommer fra?Hans Stephensen flyttet til Maurud på Helgøya og ble driver av gården til han døde i 1801.Stephen Field giftet seg med Mari Andersdatter den 9 nov 1739 og siden jeg ikke kan finne noe nytt ekteskap mellom Stephen og Mari Hansdatter, lurer jeg på om at dersom Hans ikke er født utenfor ekteskap- om at Mari Hansdatter kan være en feilskriving for Mari Andersdatter?Finnes det forøvrig brukbare bygdebøker for dette området?Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Øystein.Link til Slektshistorielaget Gjøvik Toten her: http://www.slektshistorielaget.no/Gå videre på kilder, resten finner du ut av!!Protokoll: 3A Toten Side: 316 Nr: 021 År: 1739 1 Lysningsdato: 16.08.1739 Vielsesdato: 09.11.1739 Merknader: K: Kirke ført ved lysning: H.K.Rolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Brudgom Stephen Ericks. Stenslie M Brud Marj Andersdr. Field K Forlover Torckild Anexstad M Forlover Erick Stenslie MDisse stemmer jo bra....bortsett fra Andersdatter istedet for Hansdatter og at det er bruden som er fra Fjeld...eller bor der ved vielsen ihvertfall..Ang.bygdebøker...er det Helgøya du er ute etter? Det er et helt bind for Helgøya, utsolgt, men kan fjernlånes gjennom ditt lokale bibliotek. Nes Bygdebok Bind II, del I. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk skal du ha Lillian! Mitt dilemma er at min ane Hans kan være født med en annen mor, da hans mor ved dåpen er oppført som Mari Hansdatter på familysearch. Det er derfor jeg trenger hjelp til oppslag for hans dåp.Jeg har funnet at faren hans folover seg og gifter seg i 1739 med Mari Andersdatter. De får i 1740 datteren Pernille. Når min ane fødes i 1743 er Mari Hansdatter oppgitt som mor. Jeg finner ikke noe ekteskap mellom Stephen Erichsen og Mari Hansdatter.Min ane Hans kan derfor være født utenfor ekteskap, eller hans mor kan være feilskrevet i familysearch. En annen mulighet er at ekteskapet mellom Stephen og Mari Hansdatter ikke er innført i kirkeboka.Dersom Mari Hansdatter er hans mor, så vet jeg ikke hvor hun kommer fra og det kan være flere Mari Hansdøttre å velge blant.Når det gjelder bygdebok så siktet jeg til Østre Toten og området der hvor gårdene Stenslie og Fjeld ligger. Har en formening om at det må være i nærheten av Lena, men her er ikke min lokalkunnskap god nok. Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Øystein. FS er ikke alltid rett, ei heller kirkebøker...dessverre. Ved flere anledninger finner vi at foreldre er innskrevet med feil farsnavn/fornavn... Som du så på linken så er ikke alt lagt inn enda i dåp, men jeg kan sjekke dåpen for deg ved neste besøk på Statsarkivet om du vil...det blir ikke før til uka. Ang.bygdebøker for Toten så har ikke jeg full oversikt heller, men jeg er medlem i Vestoppland slektshistorielag og i medlemsbladet vi får flere ganger i året står det bygdebøker tilsalgs. Du skal kunne fjernlåne dem via ditt lokale bibliotek. Jeg vet heller ikke i hvilket bøker de forskjellige gårdene står. Skal se om jeg kan finne en oversikt et sted!mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Øystein.Her kommer en Link til Gjøvik bibliotek der du ser Totens bygdebøker, nr.I er i to halvbind. Lenke Håper du klarer å få fjernlånt dem nå. mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

De nyeste bygdebøkene for Toten dekker Totenvika og Eina. Usikker på hvor Fjeld ligger, men Stensli ligger i norde delen av Ø.Toten dvs utenfor de nevnte bygdebokområdene.Forøvrig kommer trolig det aller meste av kirkebøker for Toten før 1825 på nettet i løpet av vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk for all hjelp! Dersom kirkebøkene kommer ut på nettet i løpet ev vinteren, så anser jeg ikke dette som noe probelem for jeg har tid til å vente litt.Litt trist å se at bygdeboka ikke dekker gårder som Field. Jeg kan nevne at andre gårder jeg har kommet til på denne slektsgrenen er Stensli, Evenrud, Holen, Berg og Kolbenrud. Kanskje noen vet om de ligger i omtrent samme område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Ingen av de nevnte garder er pr. i dag dekket av bygdebok med gards- og slektshistorie. Men i Vestoppland Slektshistorielags Tidsskrift er det skrevet noe om om slekter på bl.a. Evenrud og Berg, også om Stensli tror jeg. Slekta på Berg er det også skrevet om i TOTN, Tidsskrift for Toten Historielag hefte 5. Dette får du sikkert skaffet via biblioteket, eller det kan bestilles fra Toten økomuseum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk igjen for opplysninger. Skal senere prøve å fjernlåne foreslåtte hefter/tidskrift. Jeg håpet at det fantes en bygdebok som skulle dekke gjeldende område, men må vel innse at det ikke er tilfelle.Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.