Gå til innhold
Arkivverket

[#34323] Kirkesanger og skolelærer Nils Jørgensen Haavigs etterslekt.


Gjest Vegar Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Vegar Næss

Jeg holder på med legge ut et dokument som ble forfattet etter et slektsstevne i Trondheim i 1950. Dette skal være på plass i løpet av uken håper jeg. Jeg håper på at det vil være mulig å komplettere dette dokumentet med de personene som er kommet til siden den gang. Slekten kommer fra Hitra. Lenke Ville være takknemlig om det var noen flere etterkommere som kunne være behjelpelig med å få forlenget grenene etter 1950 (de fleste av disse stopper der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har en god del om denne slekten, men jeg stammer fra faren Jørgen Olsen Haavig og har ganske mye av hans etterkommere. Du kan kontakte meg på olillega@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Før man fikk orgel i kirkene var det klokkerens oppgave å være forsanger under gudstjenesten. Kirkesanger er dermed en annen tittel på klokker. I tillegg til å være prestens medhjelper under gudstjenesten (forsanger, tekstlesing) hadde klokkeren ansvar for konfirmasjonsundervisning. Etterhvert ble det vanlig at han også var skoleholder. Den eldste (?) benevnelsen på klokkeren er degn. Jfr begrepet degneskole (degnens skole).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sødal

Dett var interessant stoff. Eg har ein god del stoff om ei litt anna grein. Jørgen Jørgensen som stod oppført som 14år gammel gut er min andre tippoldefar. Oldefar Johannes Jonassen Hestnes kom frå Hitra og vart gift på Hunnes i Hemne. Han var lærar. Eg har eit festskrift som vart skreve til slektsstemne på HITRA I 1950 OG EG HAR OGSÅ EIT BILETE SOM VART TEKE AV FORSAMLINGA Mvh Gunnar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegar Næss

Har du noe av dette i digital form, det hadde vært svært interessant å få samlet dette :-) Du kan kontakte meg på vegar56@portalen.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.