Gå til innhold
Arkivverket

[#34325] Dalsland-svensker til Fredrikstad


Gjest Egil Thee Danielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Thee Danielsen

Johan Otto [Johannesson] Bergstrøm (09.06.1859 – 06.03.1949) bodde på Hassingen og arbeidet for Ingeniørvesenet i Fredrikstad. Han skal ha flyttet til Norge 27.03.1886 fra Nolby i Dalsland, 3 km vest-nord-vest for Högsäter.Johan Otto var sønn av bonde og ’torpare’ Johannes Eriksson Tiger (04.08.1812 – 1876) og Kajsa Amundsdatter ([Högsäter] 16.01.1812(?!) – etter 1891). Enten er Kajsas fødselsår galt – kan det være 1817? – eller så er hennes første datter, angivelig født 1838 (og død som barn), en feilnotering. Først i 1847 kom nemlig neste barn, Maria Stina ([Högsäter] 1847 – etter 1893), mens Johan Otto skal være hennes 5. og siste barn.Kajsa var i 1891 ”besøkende” på Hassingen og ble forsørget av sin svigersønn, Anders Magnus Johannesson Hassing[!] (1843 – etter 1918), mannen til Maria Stina, men det er vel sannsynlig at hun fortsatte å bo der til hun døde – når nå det kan ha vært. Anders Magnus og Maria Stina var søskenbarn og kom til Glemmen først da deres 5. barn (av 9) ble født. De skal ha en sann skog av etterkommere.I kirkeboka omtales Anders Magnus som “Sagarbeider”, i 1891-tellingen er han “Dagarbeider ved Trælastfabrik”, og i 1900-tellingen er han “Plankestabler” ved Glemmen trevarefabrikk. I 1885 bodde han på Hassingen. Tok han navn etter Jens Jacobsen Hassing, den første festeren av plassen (som lå under gården Nygaard)? Eller bar han ikke dette navnet offisielt? Ingen av barna synes å ha tatt navnet Hassing som familienavn; de fleste het Andersen.Og hvor fikk Johan Otto navnet Bergstrøm fra? Var Tiger et litt for spenstig navn etter ankomst Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Ja, på linje med navn som Flink, Flittig, Färdig, Heder, Modig og Trygg – det siste navnet har jeg som inngiftet i min fars familie. Men Dalkvist er vel ikke noe soldatnavn? Jeg lurer på hvorfor man på min morsslekt lot tigeren være igjen i Sverige. I dag er det visst ikke mange igjen der heller – i hvert fall ikke i Dalsland – men jeg hørte en gang om en person i Oslo-området som skal ha stammet fra en Tiger i Dalsland. Dette var lenge før Digitalarkivet oppsto.Jeg har for øvrig problemer med databasen ”Innflytta svensker til Østfold 1812-1920”. Hvorfor finner jeg ikke noen av mine svensker i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Tusen takk for hjelpen! Det er nå lunsjtid i Kina. Jeg skal se nærmere på opplysningene i kveld. [betty] Tøger (med to spørsmålstegn!) er høyst sannsynligvis Tiger. Merkelig at broren tok navnet Bergstrøm. Og Anders Magnus kalte seg med patronym. Her er det fritt fram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.