Gå til innhold
Arkivverket

[#34334] Kolvereid. N-Trøndelag.

Gjest Evy Sander Meling
 Del

Recommended Posts

Gjest Evy Sander Meling

Hei.Er det noen som har tilgang på bygdebok fra dette området og kan gjøre et oppslag for meg ? Halvor Aune døper følgende barn i Kolvereid. Ole 1742. Christen 1744. Anders 1747. Mille 1749. Thomas 1751. Halvor 1754. Jeg lurer på om det er noen opplysninger der om hans datter Mille Halvorsdatter ?Hilsen Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Halvor er beskrevet på side 434 i bygdebok I for Nærøy. Gården Aunet lå i Foldereid under Kolvereid. Ved kommunereguleringa i 1964 ble gårdene innerst i Follafjorden lagt til Høylandet kommune.Mille er registrert med født/dåp 1749 gm Ole Olsen. Postmann i Langnes, Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Hei. Tusen tusen takk. Da har jeg endelig fått svar etter mange år med søking etter hvor Mille kom fra. Helt utrolig. Nå ble jeg virkelig glad. Står det hvem Halvor Aunet var gift med og kanskje andre opplysninger ?Hilsen Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Evy,Så flott!!!Det hadde vært interessant å vite om det er slektsforhold til Kvammeslekta. Da var hun ikke uekte barn av Halvar Tideman Hvam ?? slik jeg har sett det er blitt antydet.Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Halvor Rasmussen (1719-1755) var gift med Ingeborg Olsdtr Aunet(abt 1715 - 1781). De giftet seg i 1741.Ingeborg ble oppgift med Jakob Mikkelsen Kvisten(1727-1788) og de hadde 3 barn. Mille og Halvor hadde 6 barn.Foreldrene til Ingeborg var: Ole Eriksen Aunet (1690-1741) og Mille Ingebrigtsdtr d 1737 faren til Ole var Erik Thomassen Aunt (1634 - mellom 1712 og 1732). Eriks far var: Thomas Olsen Aunet d 1657 og Brynhild Eriksdtr. De hadde 6 barn.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Hei. Takk for nye opplysninger om familien. Hadde nesten gitt opp håpet om å komme videre med den delen av slekta. Må nok låne bygdeboka for området. Mvh Evy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Johansen

Finns det nærmere opplysninger om Mille Halvorsdatters ektefelle, postmann (postfører) Ole Olsen? Var også han fra Trøndelag? Mvh. Lillian johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei,Han står fadder i en dåp, men jeg er ikke sikker på om jeg husker rett. Jeg mener det sto at han var fra Bergen. Han førte jekt og var skipper. Det var nok slik han ble postfører. Det var vel Bergen som i denne perioden hadde 'Hevd og kontroll' på handelen i Finnmark.Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei,Jeg oppdaget at mor Ingeborg giftet seg opp igjen med Jacob Mikkelsen Kvisten.Kan han være en bror til Olive Mikkelsdatter som var gift med Anders Johansen Kobbersmed på Kobberstad tru?Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian johansen

Hei. Ser at gården Kvisten er med i Nærøy bygdebok, bind 2 - Gårder og slekter i søndre del av Kolvereid 1600-1964. Jacob Mikkelsen Kvisten kom vel kanskje fra den gården? Mvh. Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Kvisten ligger inne i Kvistafjorden, en fjordarm noe sørvest for Kolvereid. Jeg vet ikke hvor gården lå, men hvis det var lengst inne i fjordbunnen, er det nok lenge siden det var noen hus igjen der. Det er jo også lenge siden denne Jacob Mikkelsen levde, men sannsynligheten for at det var Kvisten i Kvistafjorden han kom fra, eller bodde på, er stor. Jeg tror ikke det er noe annet sted i Kolvereid med dette navnet, og det var flere gårder, eller småbruk, i denne fjorden. Det var neppe gårder av noe størrelse, jeg antar at de som bodde der drev fiske i fjorden og hadde noen husdyr, slik andre i dette området gjorde i tidligere tider. Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.