Gå til innhold
Arkivverket

[#34344] Luster/Hafslo??? Tollefsen-Reimer, Kvamme, Strand, Lie, Halvors, Siverts, Hagen

Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Jens Barbo bor hos bror i Alta i 1865 da er han 88 år gammel. Andreas Tollefsen Barbo er 74 år, gift med Oliva Nilsdatter Kvamme.Navn går ofte i arv, og jeg finner en Jens Tollefsen død på gården Haganes i Luster 1762-1768. Det kan kanskje være deres bestefar??Som fadder på barna på Finnsjå er en Erik Reimer, men han finner jeg ikke ut av.Lars og Ole Torsteinsen som står faddere for Kvamme, Tollefsenbarna kan være de jeg finner i Hafslo, også Sivert Larsen Lie. I en dåp fra Alta står det at Sivert er i slekt med skredder Amund Jonsen Lie. Amund Jonsen Lie finner jeg ikke i Hafslo, men det finnes jo ikke kirkebøker for Luster, og av skiftene ser jeg at det er forbindelse mellom Luster, Kaupanger og Hafslo.Else Lassen står fadder på Lars Torsteinsen sine barn. Lassen finner jeg i Hafslo.Ole qwamme står forlover ved flere andledninger. Kan dette være den Ole Halvorsen Qwamme?Og kan dette paret på Loppa være de som gifter seg i Hafslo?1772.10.27 Jon Nielsen qwam, Soldat og pike Martha Pedersd Qvam, Forlovere Ivar Holsætter og Aamund Schierven?Loppa: Jon Nielsen og Martha Pedersdatter bosatt på Loppa. Her kaller han seg Berg. De har barna Nils Nielsen og Jon Nielsen.I 1841 blir det født en uekte unge, Bartold, i Leirbotn hvor Andreas bor. Faren er Johan Halvorsen og i kirkeboka er det tilføyd:Normand Johan Halvorsen Leerbotn, gift paa Hedemarken, og Pigen Anne Monsdtr. med hvem har avlet et Barn tilforn paa Hedemarken efterat han ved Forligelsescommissionen havde været med KoneDenne fant jeg i straffeprotokollene for Trondheim:Andreas Tøllefsen Barboe, f. i Trondhjem, 19 år ; 11-12-1811 ; 90I tillegg fant jeg Mille Halvorsdatter:Mille Halvorsdatter, f. paa Gaarden Oune i Nummedahlen, 26 år, udladt til Finmarken ; 22-3-1776 ; 92Hun har vel gitt feil opplysninger da hun var fra Kolvereid og datter til Halvar Aunet.Min mors tante hadde skrevet at Johannes Jonsen Strand var i slekt med Andreas Strand, fogden i Alta. Vel hans far var jo av Spillum, og var jo gift med ei Bendixdatter Strand fra Luster.Er det noen som kan se om det finnes en Johannes Jonsen eller Johansen Strand i Luster? Jeg finner en passende i Hafslo, konfirmert:1779 Konfirmant Johannes Johansen på gården Fiøsn 16 år.Jeg har fått en til å se på utskrift av giftemålet til Johannes Jonsen Strand.Pike Anne Erichdatter EekForlovere Johannes Koppang (Dette tror jeg er Johannes Torsteinsen Koppang. Og jeg ser at ved noen anledninger skrives Kaupanger for Koppanger.Den andre er Erich Jørgensen Qvan eller Qwam. Den siste bokstaven greide han ikke lese.Jeg har tenkt tanken om det er en av de Johannes Jonsen Qwam men det er bare et skudd i blinde.Hilsen Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg glemte Anders Johansen Kobbersmed og Olive Mikkelsdatter som både Halvorsen Kvamme og Strand gifter seg inn i.I 1785 er Ane Andersdatter 25 år.Olive er ikke så vanlig, men jeg finner ikke henne heller. Kan hende er denne familien også å finne i Luster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Her var det jamen mange namn og teoriar. Eg har vanskar med å følgja linjene dine, men ein par saker er i alle fall sikre:* Det var ikkje John Nilsson som gifte seg i Hafslo i 1772 med Martha Pedersdotter, men Nils Johnson, og Nils og Martha vart buande i Hafslo levetidi ut.* Huslyden til Jens Tollefson Hagenes er godt kjend, og han hadde ingen barneborn som høver til den ætti som du nemner i Alta.Elles nemner du ogso ei ''Bendixdotter Strand'' frå Luster som var gift og busett i Alta(?) Kan du komma med fleire detaljar som gjer det mogeleg å identifisera denne Bendiksdotteri? Kva var forresten førenamnet hennar?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei, ja det blei et rotete innlegg, skjønner godt at du datt av.Den Bendixdatter Strand var gift med Spillum på Høylandet i Trøndelag, og mor til Andreas Pedersen Strand,død av pesten 1807 i Alta :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.