Gå til innhold
Arkivverket

[#34355] Omstreifende Johana Olsdatter fra Kolvereid og Lars Olsen fra Bedstaden

Gjest Peter S. Lunga
 Del

Recommended Posts

Gjest Peter S. Lunga

Hei. Jeg søker opphavet til Johana Olsdatter fra Kolvereid i Nord-Trøndelag og Lars Olsen fra Bedstaden i samme fylke, født i Holmvig? De er nevnt som foreldre når datteren Louise Olina Johanna (tråd nr. 27689) fødes i Alstadhaug, Nordland den 29.09.1846. Deres stand er 'omstreifende' og barnet er uektefødt. Kan noen hjelpe meg med å finne ut mer om Lars Olsen og Johana Olsdatter?mvh Peter Lunga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

Hei PeterDet skulle ikke forundre meg mye om 'din' Johanna Olsdtr. er 'Fark-Johanne' / 'Nåle-Johanne' - d.v.s. Johanne Olsdtr. Lian. Har absolutt intet 'bevis' for dette, men hun holdt til og reiste nok endel i de nevnte distriktene. (Nærøy, Kolvereid, Beitstad, Nordland)Har hittil bare notert meg ett barn - Johanne Marie Andersdtr. Holan, født ca 1846 i Brønnøy. Faren var 'Vetle-Anders Pedersen Holan' av Nystu-følget på Namdalseidet (Beitstad). 'Fark-Johanne' og 'Vetle-Anders' holdt nok ikke lenge sammen, for Anders får etterhvert en stor ungeflokk med Nikoline Larsdtr.Det som taler mest imot, er at 'din' Lovise blir født omtrent samtidig! (29.09.1846) Jeg har desverre ikke nøyaktig fødselsdato på Johanne Marie - så det kan være verdt å kikke etter i Brønnøy kirkebok. Hvis du er heldig, står hun der...Johanna Olsdtr. Lian skal være født rundt 1814, og hadde en søster Karen Olsdtr. Lian. Hun skal være født rundt 1817, og gift med Hans Andreassen Staven (Fra Næsna ? - I 1845 sies han å ha streifet om i Senja og Helgeland i 20 år.) Deres sønn Andreas Staven gifter seg forøvrig med søskenbarnet Johanne Marie Holan...Mulig dette er Johanna ? LenkeHvis lenken blir feil er det : FT 1865 - Nord-Trøndelag - Nærøy - Klumpen.Alderen stemmer sånn ca. (50 år) og hvis det er riktig person har hun oppgitt Nordre Bergenhus Amt som fødested.Drar til med dette tipset - selv om det nok kan være riv ruskende feil.Med hilsenJon Arne Wiborg, Flatanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Johanne Olsdatter 'Nåle-Johanne' er født ca.1816. Hennes mor skal være en Karen Øbrækken under Øvergaard (F.F 1845).Ikke sikker på om dette er riktig person, dette er da samme person som J.A.Wiborg henviser til i innlegget over.Vet du når Johanna Olsdatter skal være født? Var hun noen gang gift? Visste du fra tidligere at Johanna var omstreifer? Om du kjenner til noe mere rundt denne kvinnen og om du kan bekrefte om dette er riktig kvinne har vel jeg og noen flere noe mere opplysninger å bidra med!Jeg skal for sikkerhets skyld sjekke min database på en annen maskin, kanskje har jeg noen flere med navnet Johanna Olsdatter der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maybritt engebrigtsen

Hei !Jeg har sjekket litt i Eilert Sundt reg. men finner kunne denne personen som kan stemme overens med den Johanna som du søker LenkeSkal sjekke litt mer om jeg kan finne Lars Ols. blandt de omstreifende.Hilsen Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Inger Kvennodd

Hei PeterIfølge notatene mine er foreldrene til Lovise Oline Johanne 'Smed-Lovise' Larsdatter f. 15.05.1846 i Alstadhaug, døpt 24.09.1846 i Sortland Krk., i Nordland: LARS OLSEN Alting, f. ca. 1795 i Bamble, Telemark og MAREN JOHANNE JOHANNESDATTER LINDBERG FLINTIAN, f. ca. 1799.Lars og Maren Johanne hadde 10 barn født fra 1826 til 1849.Har også at Lovise Oline Johanne ble gift 30.07.1870 med Johan Pedersen, f. 24.02.1848 i Bø i Vesterålen, NO og hadde mad ham 2 barn: EMMA THEODORA MARIE, f. 05.07.1872 og døpt 04.08.1872 i Sortlkand krk. og ALFRED JÆGER,f. ca. 1879 i Sortland, NOOm det er disse du spør om kan jeg godt sende deg pr. post det jeg har i min database på denne slekten.Send meg da en mail på: v-kvenno@online.noDet er ikke alltid like lett å finne ut av hvor de kom fra eller hvor de fikk barn og døpte disse. De dro jo stort sett hele tiden over det ganske land og mye i Sverige. Der var det desverre slik at prestene lot være å innføre hendelsene i kirkebøkene da de ikke ville ha dette i sine bøker. Men det var heldigvis ikke slik i Norge, så her er det lettere å finne disse hendelsene.Mvh.Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.