Gå til innhold
Arkivverket

[#34356] Hans Olsen, Gudbrandsdalen - Grue

Gjest Turid Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Christiansen

Når Marie blir født 06.06.1790 i Grue er hennes foreldre oppgitt til å være Kari Steffensdatter Skasberget f. 1765 i Grue og Hans Olsen, Gudbrandsdalen.Når jeg går inn på 1801 tellingen finner jeg Kari Stephensdatter, 36 år og enke etter 1. ekteskap. Hun er inderst og går i dagleie på Sander gård i Grue. Hennes barn: Marie 10 år og Kari 5 år.Er det noen som har kjennskap til hvem Hans Olsen var og var Kari gift med ham ??Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Vil neste tro at Kari ikke var gift med ham. Har sjekket litt på Family Search og funnet at ei Kari Steffensdt. ble gift med Peder Knudsen 14.12. 1795, Grue i Hedemark. Fant så datteren, Kirsti, døpt 24.1.1796, Grue. I 1801 sto det Kari, men det vil jeg tro kan være den samme som Kirsti.Det bringer oss imidlertid ikke nærmere Hans Olsen. Hvis man tar for seg Grue, finnes det jo en del kandidater der, men om noen av disse er fra Gudbrandsdalen går jo ikke fram av tellingen:Hanso Olsen (Enger Vestre), 44 år, gift og dt. på 5 år.Hans Olsen Foss, 36 år, gift, eldste barn 7 år.Hans Olsen Forkerud, 34 år, skilt fra sin kone.Hans Olsen, husmann på Grue prestegård, 31 år, gift, eldste barn 10 år. Likeledes en på Rolstad, med barn på 10 år.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Inger. Jeg regnet vel med at de ikke var gift. Det å finne riktig Hans Olsen kan bli vanskelig. Det er jo mange bosatt i Grue på denne tiden,- men han skal altså være fra Gudbrandsdalen.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Hei Ifølge avskrifter av Grue/Brandval kirkebok 1774-1792 er det i juni 1790 døpt 3 barn med fedre fra Gudbrandsdalen. En av dem er løyntnant i militæret, muligens er alle tre i det millitæret, kanskje en titt i millitærprotokoller løser hvem Hans Olsen var. Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Bjørn. Ja dette høres sannsynlig ut. Men hvor skal jeg da lete. Er det mulig at han var ved Kongsvinger festning og finnes det protokoller derfra. Eller var han i et regiment fra Oppland/Gudbrandsdalen, - og hvorfor var de i Solør på denne tiden.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Skadsberget, Grueboka Finnskogen s. 200, av Hans Marius Trøseid. Hans Olsen fra Gudbrandsdalen var antagelig en driftekar som hadde vært sørover med en kubøling eller for å selge hester. Dette kjenner vi til. Han kan også ha dimmitert etter endt vervet soldattjeneste. Grueboka har ingen opplysninger om denne Hans Olsen. Kari var f. 1766, giftet seg 1795 med enkem. Peder Knutsen Nilsrud. Datter Kirsti døpt 24.1.1796. Det er vel denne Kari som var enke ved FT 1801 på en plass under Sander i Grue med to barn Marie 10 og Kari 5 år. Kari 5 år er antagelig feilskrevet, det skal vel være Kirsti. 11.3.1805 ble enka Kari Steffensd. i Skasenden g. m. Steffen Larsen Karlstorpet. Sønnen Anders døpt 24.4.1808, bodde da i Skasenden. Dette er fra kirkebokavskriften for Grue. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Finn. Ja da har jeg vel kommet så langt som jeg kan når det gjelder Hans Olsen, - men det var greit å få vite hva slags kar det var.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.