Gå til innhold
Arkivverket

[#34357] Oppslag i Saltdal Gård og slekt bind I og IV


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Jeg har fjernlånt bind II og III, men skulle gjerne hatt noen opplysninger fra bind I og IV.Det gjelder i bind I: Par 1660 på Saksenvik: Jon Jørgensen og Berit Karlsdatter.Par 1645 på Langset: Kristen Jensen, ogHans Olsen f ca 1702 på Ytre Setså.I bind IV: Kristen Larsen f Fiskevåg (par 1708 på Dverset)Kan noen som har bøkene gjøre meg den tjeneste og slå opp for å se om det finnes opplysninger om disse personene og eventuelle aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei Osvald. Jeg har en Christen Larsen,D1721 Dverset i Saltdal gift med Ellen Olsdtr. Jens 11år.Johannes 6år, Anne12år, og Ellen 4år.Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei! Det stemmer Hugo, og i følge bind I, som jeg en gang lånte inn, s 548 står det at han er født i Fiskevåg. Nå ser jeg at Fiskevåg er omtalt i bind IV, og det var derfor jeg lurte på om noen kunne gjøre oppslag. Hvis jeg ikke har notert feil har Kristen også en datter Helena, f ca 1717 som er min svogers 4 tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Jensen

Hei, Har en Kristen Jensen Langnæs i Saltdal gift med Anna Margrethe Kristensdtr D 1873,Barn,Lina Kristina g med Sakarias Eliassen,Johan Albert 17år, Kristen Olai 13år, og Hans Kornelius 11år. Hugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk for svar.Johan: Jeg så på gårdenes plassering i IV bind i bind III. Der står Fiskevåg under bind IV. Jeg trodde derfor bindet var kommet, men har altså tatt feil.Hugo: Jeg har notert meg fra Saltdal I s 102 Helena Kristensd f på Dverset, d på Setså Y 1767 (Par 1744 Setså Y). Hun er datter av Kristen Larsen og Ellen Olsd. Er det feil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Er du sikker på at hennes navn er Helena? Det er skifte etter Elen Christensdatter 9/9 1767 på Setså. Enkemann var Hans Olsen og hadde barna Christen 20 år, Mogens 17 år, Ole 14 år, Anders 12 år og datteren Karen 22 år.Denne Elen er datter av Christen Larsen og Elen Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk for innspill Michael. Trolig har jeg skrevet feil, jeg har ikke boken nå, Helena og Elen er nok samme person da det er datteren Karen som er 'min', eller så er Elen kalt Helena i boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Er det noe jeg misforstår her når det sies at Bind IV ikke er kommet ut enda? Jeg sitter med 'Slektsbok for Skjerstad og Fauske Bind IV Sulitjelma'.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei Birger! Jeg er usikker på om det er samme bygdeboken du viser til som jeg spør om. Spørsmålet går på 'Saltdal Gård og slekt' av Alan Hutchinston. Men er den kommet, og det er den du har, kan du gjøre meg den tjeneste og slå opp på Fiskevåg for å se om det er mer info (aner) om en Kristen Larsen som skal være født der. Han er født ca 1675 og dør 1721 på Dverset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg beklager! De 5 bøkene jeg har er nok ikke de samme, selv om jeg finner slekten min i Salten der. Det må nok være noen helt andre bøker, for disse bøkene er samlet av Harald Solbakk og redigert av Gunnar Berg.Med vennlig hilsenBirger Forsmo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Hvis jeg ikke tar helt feil så hørte nå Saltdalen til Skjerstad en gang i tiden, husker ikke når det ble utskilt som eget sogn.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

I bygdebok for Skjerstad nr.1, side 145, står det 'som før nevnt, hørte Saltdalen helt fra tidlig katolsk middelalder av inn under Skjerstad sognekall. Men i året 1650 fikk endelig almuen der lov til å bygge et kapell på Saltnes og lønne egen prest'. Kirke ble bygd ca 1656.Det jeg mener er at det kan være gårder fra Saltdal i slektsbøkene fra Skjerstad, om ikke alle er der så kan noen være der. Så Birger Forsmo har rett.Solveig Sund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

hei!Trekker tilbake mine antagelser. Grenseoppgangen mellom Fauske og Skjerstad var 1910 og går ut fra at det er den forfatterene har hatt som grunnlag når de har skrevet bøkene.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Helt i orden Solveig, takk for engasjement, men det ser ikke ut at noen har den ypperlige Saltdal Gård og slekt I som kan gjøre oppslag. Bind III kom forøvrig i 2004 så bind IV er nok ikke kommet ennå. Kjempefine bygdebøker forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.