Gå til innhold
Arkivverket

[#34362] hans olsen torgalsbøen f 1643 idd halden død 1744


Gjest roger sandtorp
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen

Etter det jeg har skjønt var denne Hans Olsen (1643-1744) som var gift med Pernille Olsdatter Torgalsbøen (død før 1681) av samme slekt som sin kone. Hans foreldre tror jeg ikke er kjent (?), men prøv med et spørsmål til historielaget på Idd http://www.idd.no/idd_e_hist_lag.htmEr disse foreldrene 'dukket opp' vet de det helt sikkert. Torgalsbøen er en kjent og stor Iddeslekt.I manntallet 1664 finnes 2 Hans Olsen i passende alder, men som holder til et godt stykke fra Torgalsbøen.Husmand Hans Olsen 20 år under fullgården Hollen, og Hans Olsen 26 år husmand på Veflen (Vevlen). Den siste med far Olle Nielsen 50 år. Men jeg har ikke noen tro på at noen av disse er den rette Hans.Prøv historielaget, der er flinke folk.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men i panteboken for Idd og Marker page 626 f.,er det et utdrag av skifte etter Mads Hansen på Torgalsbøen 28 okt 1751.Det er på 4 sider, og her er MANGE navn nevnt.(Mads søster) ..Jeg Gjertrud Hansdtr.boende på Ide.Bøen enke etter Torgal Hansen. Brodersønn Hans Olsen Torgalsbøen hans hustru Anne Andersdtr....etter min salige moder Pernille Olsdtr. Skiftebrev 14de juni 1745 etter min salige fader Hans Olsen. osv.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på Lenken til Liv, det gjorde det lettere å finne ut av alle disse navn.Jeg kan legge til noe som jeg ikke fant under lenken.Jeg Villas Jensen boende udi Fr.hald på min afdøde hustru Pernille Olsdtr. skiftebrev etter hennes sal. moder Anne Andersdtr.3de desember 1716 ( hvem er dette ?)Eldste sønn av Syver Hansen og Marthe Andersdtr.: Lars Syversen på pladsen Tangen under Hagelund og hustru Ahled Ingebretsdatter.Pernille Syversdtr.var gift med Lars Ingebretsen N. Øer.Hans Larsen Ellersrøe på min myndlig, Halvor Syversen og Anne Syversdtr.Ole Hansen T. for min afdøde syster Gundhild Hansdtr.udi Kiøbenhavn,hennes 2 sønner, Hans og Peter Corneliussønner.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Guri Isaksens hefte 'Iddefamilier gjennom 300 år' har disse skiftene (oversettelse) med, og har også med antavler fra Ellevsrød, Hagelund, Iddebøen og Ås. Her fletter også Torgalsbøen seg inn.Dette heftet har de på Fredrikstad bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roger sandtorp

takk for svarene begge to.kommer jo fram en del om slekta her. vet dere noe om foreldre til pernille olsdtr gift med hans olsen torgalsøen 1643-1744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Pernille Olsdtr er trolig datter av Oluf Lauritzen Torgalsbøen og Allis Willadsdtr Heyer. Oluf døde ca 1657, det gjorde også faren til Allis, Willads Heyer. På denne tiden var det harde kriger og Torgalsbøen lå nede ruinert.Oluf kan ha vært sønn til Lauritz (Lars) Torgalsbø død før 1647, gift med Karen Torgalsbø (se skiftene), antagelig fra Ende i Berg - med tilknytning til Rakkestad og Aremark. Hun er død ca 1655.Pernille arvet senere Torgalsbøen. Hennes to kjente brødre; Helge (1639- ) og Willads (1643- ) var begge soldater i 1658.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Hennes bror Willads drev før han måtte i krig gården Ør, som er av det større slaget. Det som er merkelig er at ingen av de tok over Torgalsbøen.Jeg har litt knapp tid nå, men jeg skal se etter brødrene senere (om ingen andre gjør det) i matrikkelen fra Idd 1762.Vi har forøvrig helt sikkert felles aner fra Idd langt tilbake. Det er ikke noe 'hokus-pokus' det jeg skriver, det er stort sett avskrifter jeg bruker her, derfor bør en være varsom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(6)Villas Jensen på hans hustru Pernille Olsdtr.sin arv etter moren Anne Andersdtr.1716, som er nevnt i skifte etter Hans Olsen og Mads Hansen. - Villas/Willads er det noen forbindelse her til innl.(9)?Vet du Liv noe om Aremark-forbindelsen ? - Jeg ser du viser til skifte,' men nyskjerrigheten tar litt overhånd 'Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roger sandtorp

syns dere er flinke jeg.hvor langt tilbake kan en komme på idd. vet dere noe om olluf hagelund f 1570. det skal vist være farfar til anders torgalsen iddebøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har vært opptatt i helgen, derfor mangler det svar fra meg her.Jeg har her i denne debatten brukt heftet til Guri Isaksen som ”kilde”. I dette heftet har Isaksen oversatt blant annet skiftet Rita referer til (6), og har også med bilder av originalene (som også er lesbare).Willads som ifølge Isaksen skal ha vært Allis Willadsdtr Heyers far (9), kan ha vært den samme som Willads Heier, nevnt som lensmann i Idd 1610. http://www.idd.no/lensmenn.htmGuri Isaksen har også med jordegodset til brukere/eiere av blant annet Torgalsbøen på midten av 1600 tallet (både avskrifter og foto av originalene) i heftet. Jeg tar med her at Isaksen ikke har funnet noen brukere/eiere av denne gården fra Sverige (noe som var vanlig), denne slekten skal ha kommet fra Berg, Aremark og Rakkestad.Karen var gift med Lauritz (Lars) Torgalsbøen og altså ant. fra Ende i Berg (9). Isaksen har også tatt med at hun ”kan” ha vært søster eller nær slektning til Lauritz Siffersen som senere overtok Torgalsbøen - før 1664. Jeg mener dere bør lese dette heftet selv. det blir vanskelig å ta med alt her. Karen og Lauritz Torgalsbøen hadde flere barn, ikke alle er kjent.Karen Torgalsbøens jordegods 1634:Udi Torgalsbøen hun paaboer 1 ½ hudEnde i Berrig sogen 3 huderUdi neden Wold i Rockesogn 7 setting kornUdi Molkersrød i samme sogn 4 setting kornUdi Grindebø ødegaard i Asak sogn 3 ½ kalvskindtOluf Torgalbøen i 1644 – 46:I Thorgalsbøen hand paaboer skind 4 ½I Ende korn 1 ½ tønneI Holtt huder 1I Sanderød huder 1I Tholfsby i Marker skind 2Oluf Torgalsbøen ehr eigendes (1649):Udi form. Gaard hand bruger och besidder 3 ½ schinklingUdi Ende I Berrig sogen 1 tn. 10 ½ settingUdi Holt i Idde sogen 1 hudUdi Sanderød 1 hudUdi Grunderud ødegaard i Marcher 2 skind, 1 schinklingUt av dette skjønner vi at det var ”forbindelser” til Marker på Torgalsbøen.Roger: Jeg har ikke noe videre bakover om Oluf på Hagelund. Men han var farfar til Anders Torgalsen. Oluf hadde to 'kjente' sønner, Anders og Torgal(1614- ). Med Anders Torgalsen kommer en inn i slektene på Iddebøen og Ellefsrød. Dette er manges aner, også mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Nei det vet jeg dessverre ikke. Jeg tror ikke denne hustruen er kjent. På den tiden var det ikke så vanlig at kvinnenavn ble skrevet ned, ofte sto det bare 'min kiæreste' i dokumentene. Annet var det om hun hadde eierskap i noen større gård.Vi får se, mulig hun dukker opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.