Gå til innhold
Arkivverket

[#34365] Martin H. Mehren, USA

Gjest Knut Sandblost
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Sandblost

Martin H. Mehren, født 9. okt. 1845, døde 10. okt. 1911 i Wisconsin. Mellomnavnet skal ifølge familien være Hansen. (Mener barna kalte seg det)Det har vært antydet at Martins foreldre var George Hansen (1819 - 1895) og Gunhild (1812 - 1869).George og Gunhild er bagravet ved siden av Martin.Kjenner noen til disse folka? Kan familien ha kommet fra gården Mehren i Lier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Knut Sandblost

Georg må være en amerikanisert form av et annet navn. Kanskje Gunder? Ser av linken at det formelig vrimler av Gunder, Hans og Martin i Lier!Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Knut Mulig jeg ikke har skjønt spørsmålet riktig, men hvis din Martin skal være født i Lier, kan jeg ikke finne noen Martin født i 1845 med mor Gunhild. Kan heller ikke finne, som Berit, noen Georg i Lier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Hei Berit og Maya! Tusen takk for all hjelp så langt.Dette vet jeg: Martin Hansen Mehren ble født i Norge 9. okt. 1845. Han emigrerte til Amerika, hvor etterkommerne kuttet ut navnet Mehren og skrev seg for Hansen.George og Gunhild Hansen som nevnes i innlegg 1, er begravet ved siden av Martin. Det har derfor vært antatt at dette er hans foreldre.Jeg har prøvd å finne ut av Martins norske bakgrunn. Pga navnet Mehren har jeg trodd at han kom fra Lier. Dersom det ikke finnes noen Martin født i Lier 1845 med mor Gunhild er alternativene følgende: 1 - Han er ikke født i Lier. 2 - Gunhild var ikke moren hans.Strengt tatt kan en ikke være sikker på farsnavnet hans. Selvom han skrev seg for Hansen, kan det jo ha vært faren hans som var en Hansen!Den nevnte George (som helt sikkert var døpt noe annet) var visst født i november 1819.Spørsmål: Finnes det noen Martin født i Lier 9. oktober 1845? Finnes det noen Gunder (=George) Hansen født i Lier i november 1819?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Faren kan ha vært i tjeneste på Meren og siden flyttet og tatt med seg navnet. Så Martin kan f.eks. være født i Drammendistriktet. Finner heller ingenting på FS, og opplysninger fra byer er det som regel dårlig med.Vet du når Martin emigrerte ? F.eks. når ble han gift i Amerika ? Ellers så er det vel Martin som ligger begravet ved siden av 'foreldrene' siden de døde før han, og når kom de over? Dro de sammen med Martin, eller kom de etterpå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Joda, George var bosatt i Mount Morris, Waushara, Wisc.Dette er vel han og familien i 1880: George Hanson m 60 f widower, Halbert Hanson m 27 lab, Martin Hanson m 24 teacher og George H Hanson m 20 labOg dette er nok de samme i 1860: George Hanson m 40, Jane Hanson f 47, Peter Hanson m 17, Ola Hanson m 15, Betsy Hanson f 10, Albert Hanson m 7, Martin Hanson m 5, George Hanson m 3m og Amelia Hanson f 71. Jane må være en form av Gunhild. Hvem Amelia er, vet jeg ikke. Men den gode Martin er 10 år for ung!I databasen over født i Mount Morris 1853 - 1880 finnes Halbert (født 13 april 1853), Martin (født 28 november 1855) og Gunder Henry (født 27 mars 1860) som barn av Gunder Haraldsen og Gunhild Pedersd.Det kan vel se ut som om disse Gunder Haraldsen og Gunhild Pedersdatter er våre George og Gunhild Hansen. De hadde en sønn Martin, men det er ikke min Martin. George og Gunhild kan kanskje ha vært slektninger av Martin H Mehren, men foreldrene var det nok ikke.Mvh Knut (som står litt på bar bakke...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Finner ingen av disse barna med foreldre Gunder Haraldsen og Gunhild Pedersdtr. født i Lier. Finner heller ikke Gunder og Gunhild født i Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Alt funnet på FS og en kan være en mulighet da datoer stemmer.Gunder f. 2/11 dpt. 28/11 1819 Bø TE, Harald Olsen og Ingeborg Larsdt.En Gunder Haraldsen ble gift 28/1 1842 Bamble med Gunhild Pedersen.Gunder H og Gunhild P fikk barn som ble døpt i Bamble: Lars Petter dpt. 12/2 1843 - Ole Theodor dpt. 17/8 1845 og Halvor 30/4 1848.Barnas navn skulle passe med det du har i 1860.Du sier fremdeles ikke noe om yrke, evt. ekteskap og barn når det gjelder Martin. Det kan være til god hjelp å vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Må bare spørre, er du helt sikker på han var f. 1845 og ikke 1835 ?I Bergen finnes von Mehren og muligens på Kongsberg kan du finne Meren. Tror de siste kommer fra Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Martin var gift med Bertine Olsen, født 1846 i Holla (Holden) i Telemark. Bertine reiste til Waushara, Wisconsin i 1861/62 sammen med moren og flere søsken. Tror Martin og Bertine var farmere, men er ikke helt sikker på det. De bodde sør i Mount Morris. Barna skal ha vært: Henry, Anna, Mathilde og Clara Marie.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

De aller fleste nybyggerne i Mount Morris kom fra Holt (Aust-Agder) og Holden (Telemark). Da befolkningen ble stor, bestemte man seg for å bygge en kirke. Dette kirkebygget skulle få navn etter hjemstavnen i Norge - en opptelling viste at det var flere fra Holden enn fra Holt - og dermed ble navnet Mt Morris Holden Lutheran Church.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Ja - jeg er helt sikker på at Martin ble født i 1845. Det står det på gravsteinen hans i Mt Morris. Jeg har ikke selv sett den, men oldebarnet hans er der stadig vekk, hun bor i Mt Morris.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

HeiViser til innlegg nr.15, spørsmål om alder. Hvis Martin var født i 1835, hadde du hatt en mulig kandidat fra Norway Heritage her:Ident First Name Patronymic Farm/surname Age Sex Passengers list 7775 Marthinus Mehren 20 m Kong Sverre 1855 [url="http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=1106>http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=1106Se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror ganske sikkert jeg har funnet Martin i 1880, men så var den den alderen da:1880 Mount Morris, Waushara, Wisconsin. Fam.hist.lib.film 1255452, NA film nr. T9-1452, page nr. 318B.Martin Hanson 55 år f. Norge, farmer. -- Baertina Hanson wife, 37 år, f.N., keeping house. -- Henry O. Hanson 14 år, WI, farm labor --Anna S Hanson 12 år, WI, at school--Matïlda A. Hanson 5 år, WI --Clara M. Hanson 1 år, WI.FS VRI: Berthine Olsdt. f. 11/2 dpt. 22/2 1846 Holla TE, Ole Olsen og Maria Knudsdt.Søsken, alle dpt. Holla: Margrethe 28/4 dpt. 29/4 1834 -- Anne 7/12 dpt. 25/12 1843 -- Berthina -- Ole 30/7 dpt. 20/8 1848 -- Ole Nicolay dpt. 9/4 1851 -- Karen f. 4/9 dpt. 18/9 1853 -- Knud Essenius dpt. 24/8 1856.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Eneste jeg fant som var f. i Bamble, men behøver absolutt ikke å være rett mann:Martin Andreas Hansen dpt. 1/5 1836 Bamble, Hars Thoresen og Berthe Mathea Helliksdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

HeiDet viser seg nok ofte at alder ikke er å stole på i folketellinger. Her er samme Martin M. Hanson oppført med fødselsår 1925 i 1880-tellingen og fødselsår 1845 i tellingene 1870 og 1900. Det er vel mest sannsynlig, også mht. alder på Bertine, at riktig fødeselsår på Martin skal være 1845.1870 United States Federal Census Record // Name: Martin Hanson // Estimated Birth Year: abt 1845 // Age in 1870: 25 // Birthplace: Norway //Home in 1870: Mt Morris, Waushara, WisconsinBertena er i 1870 oppgitt med 24 år, Henry 4år og Anna 2år1900 United States Federal Census Record // about Martin M Hanson // Name: Martin M Hanson // Home in 1900: Mount Morris, Waushara, Wisconsin // Age: 55 //Estimated birth year: 1845 // Birthplace: NorwayI origialbildet for Census 1900 står det faktisk Martin M. Hanson f. 1844, immigrert 1854, Bertina f. 1846, immigrert 1861Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Takk for alle gode innlegg!Dersom Martin immigrerte i 1854 kan han neppe ha reist alene - da var han 9 år gammel.Han burde også kunne oppdrives i 1860-tellingen.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

For de som ønsker mer opplysninger om Mt.Morris fant jeg denne lenken på Digitalarkivet:LenkeHer er bl.a. Mathildes fødsel/dåp registrert:1871 Oct. 26// Mathilde //Martin Hansen// Bertine Olsd //Mt. Morris Waushara Co., Wis.Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andresen

Hei! Under er et utdrag fra Liers historie (bygdebok) fra Vestre Meren. De selger i 1854 og blir ikke nevnt videre i Lier, kanskje fordi de emigrerer?Hans Engebretsen Åmot, f. 1804, g.m. Marte Simensdtr., f. 1804 på Haskoll. Av barn nevnes Andreas, Sille Johanne, Martin, Johan. Hans fikk i 1839 skjøte også på den andre halvparten av bruket for 1100 spd. og livøre til sin svigermor. I 1854 utstedte Hans skjøte for 3200 spd Link: Lenke---Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.