Gå til innhold
Arkivverket

[#34369] Kjøpmann i Christiania Peter Nielsen f. ca 1790, hvor var han fra?

Gjest Per Arne Gransæther
 Del

Recommended Posts

Da han giftet seg 20.12.1822 i Vår Frelsers kirke (Kristiania kirkebok nr. 7, folie430, nr 6) var han 32 år og fullmektig ved byskriverens kontor.På 1850 tallet var han kjøpmann i Christiania. Dette kommer fram av Studentmatrikkelen http://www.dok.hf.uio.no/perl/search/search.cgi To av hans sønner studerte der: Peter Adolf Nielsen f. 24.07.1828 og Theodor Emil Nielsen f. 20.03.1831Ved folketellingen i 1865 bodde enken Abigael Amundsdatter, (fra Gjøsegarden i Vinger) i Kirkegaten 11 i Christiania, hun eide bygårdenEr det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor Peter Nielsen kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner disse barna i FS/IGI: Sophie Albertine, døpt 7.1.1825, Domkirken Peter Adolph, døpt 15.2.1829, Domkirken Theodor Emil, døpt 8.1.1832, DomkirkenHar du sett om det kan være slektninger av Peter Nielsen blant fadderne ved barnas dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Grethe.Jeg har forloverne når Peter og Abigael giftet seg, den ene var Knudsen capitain, den andre var N. Simonsen og han var gift med Karin som var Abigaels søster.Den eldste datteren Caroline f. 12.07.1823, døpt 07.11.1823 i Vår Frelsers kirke og fadderne var: 1) Madam Karin Simonsen, 2) Jfr. Dorthea Dalgreen, 3) Fuldmæbtig i ...... Wang, 4) ........ Elling, 5) Niels Simonsen.Ved folketellingen i 1865 fant jeg Maren Elling, 79 år, født i Christiania og enke etter feierinspecteur. Hun kan være enke etter fadder nr 4. Noen som kan forbinnes med de andre fadderne fant jeg ikke.Jeg har ikke fadderne til de andre barna.Kan en i dine kilder FS/IGI se hvor opplysningene kommer fra?Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.