Gå til innhold
Arkivverket

[#34375] Vielse for Peder Andersen og Helene Jørgensdatter i Strømmen/Hurum 11.11.1828

Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Kan noen hjelpe meg med et oppslag på vielsen for nevnte Peder Andersen og Helene Jørgensdatter. Iflg. Familysearch IGI giftet de seg 11.nov 1828 i Strømmen kirke (Svelvik) som den gangen sorterte under Hurum. (De flyttet til Sande i Vestfold ca 1830 og etablerte seg på Thingelstad, etterhvert med 9 barn).Det sentrale punktet jeg håper på hjelp med er navnet på parets fedre; jeg har nemlig erfart at opplysninger i ulike kilder på nettet spriker mhp parets fødselsår og -sted, hvis det er de rette personene jeg finner data for. Navnet på fedrene vil trolig sette ting på plass.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant deres første barn Anders dpt her i digitalarkivet:LenkeViede er dessverre ikke digitalisert for 1828. Håper noen har tilgang til kirkebøkene og kan slå opp for deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være Peder Andersen hos foreldre, Strømsø i 1801?I folketellingen 1865 var hans fødested oppført med ? alder skulle passe omtrent med denne karen.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Joda, det er dem som bor på Thingelstadeie i 1865 sammen med den yngste sønnen, Hans.Jeg hadde også funnet den eldste sønnen, Anders f. 1829, i 'Døpte i Hurum 1827-1846' her i Digitalarkivet.Når det gjelder fødested for de to er jeg mest tilbøyelig til å tro at Peder Andersen ble født i/ved Drammen og ikke i 'Strømssogn?' slik FT 1865 antyder. Hvis noen, er det heller kona som er født i 'Strømsogn?'. Det passer også bedre med hvor de giftet seg. 'Døpte i Hurum 1771-1810' har imidlertid ingen ved det navnet. Helene 'Larsdatter' f. 1801 KAN jo være en liten mulighet hvis vi ser hva presten skrev som morens patronym ved fødselen til den eldste sønnen i 1829, men det virker jo litt søkt.Når det gjelder Peder Andersen u/Stubberud i 1801, er han en kandidat, men iflg innføringen i 1878 i 'Begravde i Sande 1753-1903' ble Peder Andersen Thingelstadeie f. på Knive i Skoger. Han finnes trolig i FT1801 for Strømsø, nettopp under Knive Øvre, trolig født 1797 (foreldre Anders Clemetsen og Helene Pedersdatter).Men det var Helene Jørgensdatter, da....Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

De barna som er listet opp av foreldrepar Peder Andersen og Hellene Jørgensdatter , på F.S foreldresøk er følgende:Den eldste av bra dpt i Sande: Jørgen LenkeSamuel f. 22sep, dpt 26 okt 1834, SandeGunelius f. 13 jun 1841, dpt 8 aug , Sande(Barn) Pedersen f. 19 jun d 19 jun 1844, SandeLouise Andrea f. 7 jul , dpt, 10 aug 1845, SandePetter dpt 11 feb 1849, SandeHans dpt. 12 apr 1852, SandePluss Anders dpt i Hurum. Funnet i kirkebøker. digitalarkivet.Her tyder det vel på at Hellenes etternavn er Jørgensen, mulig hun kan ha vokst opp hos en stefar med etternavn Lars ( derav registret med to etternavn?)Kun spekulasjon!Oppkalling av sønn nr 2 etter morfar, var vel vanlig? Eldste sønn Anders etter farfar?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Gunn! Udøpt barn Pedersen, f. i 1844 hadde jeg ikke, men derimot Edvard f.30.4.1837 (gift 1866 m. Alette Cecilie Svendsdatter f.1835 fra Nordbyeie i Strømmen - begge i live i på Heckleberg i Røyken i 1900) og Petra Hendrikka (f. 1.4.1840 - død 14.4.1840).Er enig at det mest trolig er en 'Jørgen' jeg er ute etter som far til Helene, men jeg har aldri sluttet å la meg overraske.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.