Gå til innhold
Arkivverket

[#34376] kaufelt danielsen christian f 1761 bosatt i hurum hvem var hans foreldre

Gjest ketil kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Minken

Kaufeldt er et svært vanlig glassblåsernavn i Tyskland. Det er to forskjellige Kaufeldt-slekter ved norske glassverk. Slektsforskere har ofte knyttet dem sammen, men det er ikke noe som tyder på at de var nært beslektet.Utgangspunktet for den første Kaufeldt-grenen i Norge er brødrene Bernt Christopher og Hans Just Kaufeldt som kom hit ved oppstarten av Biri glassverk (ca 1762). Det er vanlig å anta at disse to kom fra Mecklenburg, selv om vi ikke har sikre kilder til det.Den andre Kaufeldt-grenen kom til Norge i 1780. Da kom glassblåseren Thomas Kaufeldt hit sammen med Johan Friedrich Runge og Johan Georg Erhardt. Litt seinere (trolig i 1781) kom Thomas Kaufeldts far, Daniel Kaufeldt, sammen med sønnene Wilhelm og Christian. Det framgår av korrespondanse i glassverkenes arkiver at disse glassblåserne kom fra Hessen. Daniel Kaufeldt og hans sønner er omtalt en rekke ganger i glassverkenes korrespondanse. Bl.a. finnes det opplysninger om at konene til Daniel og Wilhelm Kaufeldt i mai 1782 kontaktet glassverksledelsen for å få reisepenger til Norge. Jeg har imidlertid ikke klart å finne ut om konene noen gang kom til Norge. Thomas og Christian Kaufeldt var ugifte ved ankomsten, begge giftet seg i Hurum i 1783.Daniel Kaufeldt døde på Hurdals glassverk og ble begravet i Hurdal 26.3.1796. Thomas og Christian Kaufeldt døde begge i Hurum i 1809. Wilhelm Kaufeldt forlot Norge, trolig ca 1786.For noen måneder siden kom jeg over dette tyske nettstedet: [url="http://kunze.ahnenforschung.net/index.htm>http://kunze.ahnenforschung.net/index.htm. På glassblåsersidene her så det ut som om det kunne være mulig å spore opp flere av de tyske glassblåserne som arbeidet i Norge. Jeg bestilte Klaus Kunzes bok Glasmacher-Sippenbuch, Werra-Weser-Bergland von der frühen Neuzeit bis zum der Industrialisierung um 1820. En av slektene jeg lette etter, var Kaufeldt, og den var rikt representert i boka. Jeg fant også en god kandidat til Daniel Kaufeldt:Jobst Daniel Kaufeldt f. 24.2. 1722 i Hellental, gift første gang 3.12.1743 i Deensen med Sophia Elisabeth (eller Eleonora) Hirschberger. Hun døde i Holzen 8.7.1761. Daniel Kaufeldt giftet seg på nytt med Engel Regina Runge 12.1.1762. Ekteskapet ble inngått i Holzen.I Kunzes bok står Daniel Kaufeldt oppført med følgende barn i det første ekteskapet:1.Johan Christoph f. i Holzen 5.12.1744, død 1812 i Gottstreu.2.Johan Heinrich Wilhelm f. i Holzen 20.2.1748, gift 5.5.1776 i Hemmendorf med Dorothea Sophia Nedderhut.3.Joh. Conrad Ludwig f. i Holzen 6.11.1752, død samme sted 1753.4.Johan Christian Ludwig f. i Holzen 17555.Justina Eleonora Catharina f. i Holzen 23.7.1758.Her hadde vi altså en Daniel Kaufeldt med sønner Wilhelm og Christian. Johan Christian Ludwigs fødselsår stemte riktig nok ikke helt godt med Christian Kaufeldts oppgitte alder ved den norske folketellingen av 1801 – 40 år. Men denne aldersopplysningen er trolig unøyaktig Ved Christian Kaufeldts begravelse i Hurum i 1809 ble alderen hans oppgitt til 57 år.Jeg tvilte likevel på at jeg hadde funnet den rette Daniel Kaufeldt ettersom sønnen Thomas manglet. Men noen sider lengre ut i Kunzes bok fant jeg en opplysning som gjorde meg nesten helt sikker på at det dreier seg om familien som kom til Norge på begynnelsen av 1780-tallet. I et eget avsnitt angående Johan Heinrich Wilhelm Kaufeldt sto det at hans kone, Dorothea Sophia Nedderhut, i 1784 fikk en sønn med en annen barnefar enn ektemannen. I kirkeboka var det notert at ektemannen i flere år hadde vært fraværende og arbeidet i Norge (”schon verschiedene Jahre abwesend in Norwegen”).Ut fra Kunzes bok ser det altså ut som om Christian Danielsen Kaufeldts fulle navn var Johan Christian Ludwig, og at han var født i 1755 av foreldrene Jobst Daniel Kaufeldt og Sophia Elisabeth (Eleonora) Hirschberger.Menighetene Hellental, Deensen og Holzen ligger alle innen for Kirchenkreis Holzminden-Bodenwerder. Se kart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anne Minken,Dorothea Sophia Nedderhut gifter seg 05.05.1776 som kjent med Johan Heinrich Wilhelm Kaufeldt, 'Glasmacher auf der Hemmendorfer Glashütte'. Barna Justine Catharina Eleonore blir født 05.01.1777, Johan Christian født 04.02.1779, begravet 17.03.1780, Maria Christine født 06.02.1781, begravet 17.02.1882. Johan Friedrich Conrad Brand, Dorotheas barn født utenfor ekteskap, kommer til verden 12.07.1784. 17.09.1786 gifter Dorothea seg med barnets far, Johan Conrad Brand, da fraskilt Kaufeldt. Dersom det her dreier seg om den 'riktige' familien Wilhelm Kaufeldt, er det vel heller lite sansynlig at Dorothea noen gang oppholdt seg i Norge. Opplysningene stammer fra kirkeboken Hemmendorf - hvis ikke allerede kjent, du finner den online.Mvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Til E. HeindlMange takk for opplysningen om at kirkeboka for Hemmendorf er lagt ut på nettet. Det var jo også du som tipset oss om hjemmesiden med opplysninger fra Bergstedt angående glassblåserne Wentzel og Erich. Takket være den har vi kommet et langt stykke videre når det gjelder disse familiene og deres flytninger mellom norske og tyske glassverk. Har du kjennskap til flere nettressurser med kirkebøker fra tyske områder med glassverk, og har du kanskje selv gravd litt i norsk-tyske glassblåserslekter?Historien om Wilhelm Kaufeldt og Dorothea Sophia Nedderhut slik den framgår av kirkeboka er jo et stykke hverdagshistorie som viser hva glassblåservandringene kunne føre til. Ikke alle tok familien med eller hentet den til Norge seinere. Det satt nok også igjen noen forlatte hustruer og farløse småbarn. Nå fikk vel historien en slags happy ending (får vi tro) i og med Dorothea Sophias nye ekteskap. Mvh Anne Minken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorgeir Holm

Eg har havt kontakt med ein ættegranskar i Holzminden som har funni nokre upplysingar for meg: det gjeld giftarmålet 5-12-1758 i Kirchbrak millom Johann Friedrich Runge og Ilse Sophie Eleonore Stapel; der vert det uppgjevi at JFR er 'Strecker auf der Glashütte in Holtensen, Sohn d. Kistenmacher Erhard Rungen in H.' (Holtensen = Holzen). Med desse upplysingane er det vanskeleg å tru anna en at J. Friedrich Runge dp. 9-9-1731 i Holzen er den same som vår JFR. Og dette heng tett i hop med tilfellet Daniel Kaufeldt ...Dessverre fanst det berre eitt barn av JFR og ISES i Holzen: Justine Wilhelmine Catharine Runge, geboren am 10. März 1759 in Holzen / Glashütte. Kontaktane mine sér etter fleire born i nærleiken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Thorgeir, flott at du har fått sjekket vielsen til Johan Friedrich Runge i Kirchbrak. Nå vet vi at det er samme person som han som er omtalt i Kunzes bok. Jeg tror nok som deg, at han er identisk med den Johan Friedrich Runge som kom til Norge 1780, men helt sikre kan vi ikke være før vi finner noen dåpsinnføringer som stemmer med barna som kom til Norge. Håper du melder fra her eller kanskje heller på innlegg 29550 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=29550&sok=Runge&startnr=&antall=&spraak=>Lenke hvis du får nye opplysninger fra Tyskland.Fulgte du med på innlegg 30340 ang. Wentzel Lenke. Hvis du går inn på Peter Doerlings hjemmeside fra Stormarn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Hanssen

Hei E. Heindl.Vil fortelle deg hva jeg fant ved hjelp av din nyttige lenke til Bergstedt, tusen takk for den!Jeg fant 3 forfedre der, med god hjelp av hjemmesidens eier:Henrich Erich og kona Sophia Elisabeth Meyer.Johan Jørgen Wentzel og kona Ida Catharina.Dessuten foreldrene til Christian Mathis Wentzel.Med vennlig hilsen Inger Marie Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Marie Hanssen

Ja det kan du si, og jeg ble virkelig lykkelig av den lenka di til Bergstedt!!!!!!!Disse glaspusterslektene mine kom etterhvert oppover til Aasnæs glasværk her på Namdalseid i Trøndelag og jeg samler også andre glasspusterslekter som kom oppover hit. Skal bli bok eller hefte etterhvert. Det tar lang tid men er utrulig morro.Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorgeir Holm

Nytt frå Tyskland:'Thomas Kauffelt wurde gefunden. Getaufft am 23.2.1744 (Kirchenbuch Heinade S. 182) vermutlich auf der Glashütte Steinbeke (heute Hellental).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Heindl

Til Anne Minken,det finnes her og der lokale kirkebøker som tilgjengeliggjort for alle, er lagt ut på nettet, men man må vel helst si at det er veldig tilfeldig og kjempeflaks hvis disse akkurat avhandler personer, tid og sted av interesse. Derimot er mulighetene for å få kjøpt microfilm/CD av de kirkebøker som interesserer, adskillig større. Alle er de lett å finne ved hjelp av stikkord og stedsnavn.Så litt om Kaufeldt'ene:I Hemmendorfer kirkebok finner man en Thomas Kaufeldt von der (antagelig Hemmendorfer) Heide som er fadder for Johan Friedrich Thomas Detmer den 24.03.1776. Med andre ord; en Thomas er 'around' og det er vel enda et tegn på at du har funnet den riktige familien.Den 09.02.1778 blir Johan Heinrich Conrad Kaufeldt (Kaufhold) født. Foreldre: Daniel Kaufeldt (Kaufhold), Glasmacher auf der Heide, og Johanna Catharina Christiane Harting. Hvordan passer dette inn?Til Ketil Kristiansen,håper alt dette er av interesse for deg også.Mvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Med Thorgeirs funn av dåpen til Thomas K. og E. Heindls funn av Thomas K. som fadder i Hemmendorf kombinert med opplysningen om at Wilhelm K. var i Norge tror jeg at jeg vil konkludere med at det må være den samme Kaufeldt-familien som kom til Norge 1780-1781.Det er riktignok svært tett mellom de første barna til Daniel K. - bare drøye ni måneder. Biologisk mulig, men svært uvanlig, særlig når vi vet at det første barnet levde opp.Jeg har også merket meg dåpen i 1778 som E. Heindl nevner. Jeg har lurt på om den gode Daniel K. kan ha vært gift for tredje gang før han reiste til Norge. Engel Reginas død og det nye ekteskapet må i såfall ha foregått ved et annet glassverk enn Hemmendorf. En grunn til at jeg er åpen for denne muligheten er at det i glassverkenes korrespondanse angående reise til Norge for Kaufeldt-konene står noe om at fru Hanna Koufelt har stilt krav som kompaniet ikke vil innfri. Hanna passer jo dårlig med Sophia Dorothea (Wilhelms kone) og Engel Regina (Daniels kone nr. 2), men kan godt være et kortnavn for Johanna Catharina Christiane.Jeg leste dessverre ikke denne korrespondansen særlig grundig da jeg arbeidet med dette stoffet for 6-7 år siden. Og jeg har bare tatt noen få stikkordsmessige notater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorgeir Holm

Når det gjeld 9 md millom dei tvo fyrste borna til Daniel K.: det må vera feil avskrivi i boka til Kunze, for dei eg har kontakt med har funni at Johan Christoph vart døypt 10. mai 1745 i Holzen (Sohn des Hohlgläsers Daniel K. und der Sophie Elisabeth Hirschberger). Kjelde: Kirchenbuch Holzener Hütte Getaufte 1745 Nr. 4. (die Holzener Hütte hatte ein eigenes Kirchenbuch).'Bei Kunze sind häufig Fehler. Die Genealogen warnen bereits.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorgeir Holm

Fyrebils frå Tyskland um Jobst Daniel Kauffeldt:dp. 24.2.1722, Glasehütte (= Steinbecker Glashütte, no Hellental)g. 1. gongen 3.12.1743 i Deensen med Sophie Elisabeth Hirschbergerg. 2. gongen 12.1.1762, (Capelle zu) Holzen med Engel Regina Runge, f. 27.5.1721 i GrünenplanBorn: 1. ekteskapet1. Thomas, dp. 23.2.1744 Hellental (i Heinade)2. Johann Christoph , f. 5.12.1745 Holzener Hütte3. Johann Heinrich Wilhelm, f. 20.2.1748 Holzener Hütte4. daudfødt barn 17515. Johann Conrad Ludewig, f. 16.11.1752 Holzener Hütte6. Johann Christian Ludewig, f. 1.1.1755 Holzener Hütte7. Juliana Eleonora Catharina, f. 23.7.1758 Holzener Hütte 2. ekteskapet8. Johann Erhardt, f. 20.7.1763 Holzener Hütte9. Johanna Eleonora Catharina, f. 5.9.1765 Holzener Hütte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Takk til Thorgeir og hans tyske kontakter for oppdatert oversikt. Ved hjelp av Kunzes bok er det mulig å følge familien ytterligere 3-4 generasjoner bakover. NB! Merk at Kunzes bok kan inneholde en del feil (jf. innlegg 14) samt at Kunze selv tar forbehold på enkelte punkter.1. Daniel Kaufeldt f. 1722 var sønn av Georg Christoph Kauffeld og Anna Dorothea Margaretha Bartels. Paret giftet seg i Mackensen 1721. Anna Dorothea Margaretha Bartels ble begravet i Eschershausen 22.9.1768, 67 år gammel. Hun var da enke.2. Kunze skriver at Georg Christoph K. formodentlig var identisk med Jürgen Christoph Kaufeldt, døpt i Bursfelde 17.6.1694, sønn av glassblåseren Michael Kauffeld og hans hustru Catharina Magdalena Otte. Hun var døpt i Schönhagen 29.3.1664, datter av Jürgen Otte og Catharina Pieper. Jürgen Otte var møller i Nienover. Michael Kauffeld og Cathrina Magdalena Otte giftet seg i Schönhagen 16.12.1685. 3. Michael Kauffeld var (ifølge Kunze) formodentlig sønn av Jürgen Kauffeld, død i Schönhagen 27.10. 1680, (etwa) 50 år. Gift i Schönhagen 18.11.1654 med Ilsebei Marsteller. Hun var datter av Marstaller (stallmester) Hans Lübke, død i Schönhagen 2.10.1686, 2.10.1686.Takket være flott innsats fra Hurum historielag er det mulig å følge familien Kaufeldt videre ved hjelp av digitaliserte kirkeboksavskrifter fra Hurum her på Digitalarkivet. En av de videre slektsgreinene finner vi ved glassverk i Sverige. Denne hjemmesiden Lenke har en god oversikt over den svenske delen av slekta, men enkelte feilopplysninger angående de eldste generasjonene i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.