Gå til innhold
Arkivverket

[#34384] Tittelen 'Hustru' - 1600 tallet - Lofoten

Gjest Trond Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Søfren Rasmussen, døde i 1718 (86 år) og er sønn av Rachel Hemmingsdatter.Christen Jensen Bang kallte han seg for Bang? Mulig han er dansk. Kan han være den samme som tidligere bodde på Ure i 1648-50. Gift med Gjertud NN d. etter 1701. Er da enke i mantallet for 1701.Er Johan Skelhorn nevnt i Ovenstad?Robert Robertsen kan være han på Vik i Gimsøy LenkeEt spm. jeg stiller meg. Er man sikker på at hustru Anne Henrichsdatter var gift med Fredrich Jacobsen. Finnes det kilder som bekrefter ekteskapet? Hvem i kildene for Sund/Ramberg var bosatt på gården før Anne? Når opptrer hun første gang i kildene?Under Berg (Hol bygdebok s. 392) nevnes Fredrich Jacobsen som bruker fra 1632. I 1648 av Christen Fredrichsen. Det står ingenting om at Fredrich Jacobsen var fogd. Eier av gården Berg i 1648-50 var den tidligere fogden i Lofoten Anders Kaare (Kaxe). A.K. er nevnt på Berg siste gang 1628 og som eier 1648-50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Mikael, enig i at vi trenger flere kilder på plass mellom 1600 og 1650 før en kan trekke noen konklusjoner. Ref. DIS - Genealogiske ressurser så finnes det flere kilder i denne tidsepoken som kan bidra til åpne horisonten. Disse kildene befinner seg vel på riksarkivet?Jeg fikk kontakt via e-mail adressen i (25) og håper boken kan være tilgjengelig om ikke så alt for lenge.Mht fogdene i Lofoten og 'engasjement' periode er det heller uoversiktlig. Feks Peder Erlandsen som ref. Genealogi.no ble innstillet til fogd 3/7 1669, videre ble innstillingen konfirmert året etter 5/8 1670 (har jeg forstått dette riktig?). Ser vi i boken 'Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1536-1660' av S.T.Dahl så begynte Peder som fogd i Lofoten i 1656. Andre fogder - ikke plassert tidsmessig er Jens Christensen Basse, Jens Christensen Hveding (1614-1661, Skotnes), event. Fredrik Jacobsen, Anders Kaare, etc.,Opplysningene om Johan Skelhorn kommer fra Ovenstad. Her er nok Riksarkivet neste da ihvertfall arkivlistene ved Statsarkivet i Trondheim på langt nær går så langt tilbake (rullelister).Hvor har du sett Bang knyttet til Christen Jensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Fredrik Jakobsen, Sund, var jekteskipper, væreier og bruker på gården Ramberg i Flakstad. Sannsynligvis var han lensmann en periode. Han ble fogd i 1626 og bosatte seg da på Skotnes i Buksnes. Han var fogd til 1628. Etter han overtok Paul Nilssøn som fogd. Kilde: Lofoten og Vesterålens historie bd 2, 1500-1700, av Kari Lindbekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Fogder i Lofoten: Anders Andersen Karr (1616-1622 og 1624-1625), Mathias Holst (1622-1624), Oluf Merkelborg (1625)?, Fredrik Jakobsen (1626-1628), Paul Nilssøn (1628-1638), enken Birgitte Eriksdatter overtok fogdregnskapet inntil det kom ny fogd i 1639, Johannes Mikkelsen. Fra 1638/39 en fogfd for Lofoten og Vesterålen, Johannes Mikkelsen ble den første. Jens Basse fogd fra 1641. I følge Kari Lindbekk var Anne Henriksdatter enke etter Fredrik Jakobsen, og hun mener at Jens Basse kan ha vært sønnesønn av Fredrik. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Oluf Jensen Mechlenborg var min ane. Han ble født i ca 1591, og i 1626 ble han utnevnt til fogd i Lofoten. Han begynte i denne stillingen julen 1625. I 1627 bygslet han Lurøygården på Helgeland etter sine foreldre. Han fortsatte som fogd i noen år, før han ble toller på Nordmøre, og det er derfor sannsynlig at driften på Lurøygården ble ivaretatt av en fullmektig. Dessverre fikk jeg dette noen år før jeg fikk kjøpt pc, og på en tid jeg ikke var så nøye med å skrive kilder.I tillegg til det du Håkon har skrevet finner jeg i boka 'Embetsmenn i Nord-Norge':-Otto Jacobsen som var fogd fra 1611 til 1615. Haan undertegnet regnskapet for Lofoten i årene 1611/12, 1614/15 og 1615/16.-Anders Andersen Karre var fogd fra 1615 til 1619, og igjen fra 1620 til 1625.Han undertegnet fogderegnskapet for Lofoten i årene 1616/17 og 1618/19. Ifølge en som het Lindbrekk bodde han på gården Berg i Hol, som han kjøpte. Han døde der i 1630. Han undertegnet fogderegnskapet i årene 1620-25. Det er nevnt at han undertegnet landskatten ved jul 1625, og at han må ha sluttet som fogd i Lofoten akkurat da, for fra jul 1625 var det Oluf Mechlenborg som var fogd.-Jens brun som var fogd i 1619-1620, og han undertegnet fogderegnskapet for Lofoten 1619/20.-Oluf Jenssønn Mechlenborg underetegnet fogderegnskapet fra jul 1625 til Jonsok 1626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Tusen takk, Håkon og Anne Lise for ytterligere bidrag.Først til deg Anne Lise, jeg klipper litt fra boken ”Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1536-1660” av S.T.Dahl. Her står det om fogen Oluff Mecklenburg på N-Møre: Nevnt som fogd her i årene 1623/24 (lensr.24.4), 1624/25 (lensr.26.6), 1625/26 (lensr.28.5) og i året 1626/27 (lensr.33.3). Var også fogd her ved fastelaven 1628 (lensr.35.3). Han festet gården Røsand og makeskiftet til seg gården Edø den 8/2 1627. Oluff var sønn av den forutgående fogden Jacob Mechlenburg. Han var gift med Anne Casparsdtr. Schøller. Ved manntallet i 1663-66 var Oluff død og på Edø satt da enken og sønnen Caspar Olsen på 28 år. Under rubrikken tollere står det: Oluf Mechlenborg, toller i 1627 og han var samtidig fogd på N-Møre.Spørsmålet blir da: har vi to stk. Oluf Mechlenborg – en med Jacob til far og en med Jens til far? Denne ”Oluf med Jacob til far” var neppe fogd i Lofoten.Så til starten av diskusjonen; ekteparet Fredrik Jacobsen/hustru Anne Hendrichsdtr.Gitt at Anne er dtr. av rikmannen Hendrich Holte fra Værøy, så er Fredrik sannsynligvis en ”lokal” person – og ikke som jeg trodde - en øvrighetsperson som kom sydfra som følge av en fogde- utnevnelse av lensherren. Fredrik/Anne ble sannsynligvis gift helt i begynnelsen av 1600 tallet (sønnen Christen f.1605), og familien må ha virket med jektetransport/handel helt frem til 1626 da Fredrik fikk utnevnelse til fogd. Jeg synes egentlig at dette er noe merkelig da oppgavene til en fogd er svært forskjellig fra å være lokal rikmann med jekt/handel. Som fogd var oppgavene mange: oppsyn med krongods, innkreving av landskyld, tienden, ekstraskatter, administrasjon av bygdetinget, oppnevne lagrettsmenn, opprettholde ro og orden, være påtalemyndighet, sørge for eksekvering av dommer, militære og geistlige oppgaver, etc. Fantes det en egen fogde gård i Lofoten på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er iallefall Oluf Jensen Mechlenborg som er min ane, og siden han ellers var på Lurøy gård kan det vel hende at det var den andre Oluf som var fogd i Lofoten. Senere har han kanskje blitt blandet med den andre Oluf Mechlenborg. Det er mange år siden jeg holdt på Mikkelborgene, og Oluf og hans aner holdt jeg vel på med i 1996 som var lenge før jeg kjøpte pc. Jeg har mye i permer, som jeg ikke helt har oversikt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

I følge Lofoten og Vesterålens historie bd. 2 flyttet Anders Karr inn på fogdgården Berg i Buksnes fjerding (Hol fjerding?)da han ble fogd i 1616. I 1622 kjøpte han gården Berg, og ble boende der til sin død i 1630. Etter det var det arvingene hans som eide gården. Fredrik Jakobsen flyttet fra Sund til Skotnes i Buksnes da han ble fogd i 1626. Han var som nevnt fogd bare til 1628, men han fortsatte å bo i Buksnes og betalte skipperskatt der frem til 1642. Også fogden som kom etter Fredrik Jakobsen bodde på Skotnes. Det ser altså ut som at Berg (i Hol eller Buksnes fjerding?) var fogdgård inntil 1626, og deretter bodde fogden på Skotnes. Om det var egen fogdgård på Skotnes vet jeg ikke. Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.