Gå til innhold
Arkivverket

[#34388] Kyrre – offentlige skrifter


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Det er fint at det kommer standard for kirkebokregistrering. Utkastet til Kyrre løser en god del problemer. De som har arbeidet med den har gjort en god jobb.Planene om å gjøre samtlige databaser søkbare på navn er veldig god. Det er vel noe vi alle ser fram til. Imidlertid ivaretar ikke Kyrre denne muligheten fullt ut når det gjelder offentlige skrifter. Her sies det at det kun er den som skrifter som skal skrives i navnefeltet. Alternativt hvis to skrifter sammen skal begge skrives opp i hvert sitt navnefelt.I Enebakk mini 1719-1754 er det totalt 84 skrifter.17 skrifter gjelder døde barn, og det er moren som skrifter. I kun 3 av disse skriftene er hun navngitt. Resten er på formen: ”Torer Fossums qvinde, som var kommen i Vaade for sit barn.” I 14 skrifter blir det derfor ingen navn i navnefeltet.64 leiermål: 51 kvinner og 14 menn, herav kun et tilfelle hvor mann og kvinne er skrevet opp sammen. I ett tilfelle skrifter de samtidig, men er innskrevne hver for seg. I alle disse leiermålskriftene er det mye opplysninger om barnefaren. Navn, militær grad, bosted, hvor leiermåler fant sted, hvor mannen kom fra og/eller hvor han reiste hen. Siden flertallet av barnefedrene ikke skrifter, blir de heller ikke søkbare på navn. Sammenligner en opplysningene med døpte, finner en ikke alle barnefedrene. I et av skriftene er også navnet på arbeidsgiver oppgitt.Etter Kyrre vil det da bli 14 tomme navnefelt, og 14 ektemenn og 50 barnefedre blir ikke søkbare på navn.Jeg mener at en bedre løsning vil være å bruke et navnefelt hvor en kan registrere navnet til ektemannen eller den som er utlagt til barnefar, og skrive i kolonnen for stilling hvilken tilknytning disse har til skriftet. For Enebakks vedkommende blir det da enten 'utlagt til barnefar' eller ektemann. (Arbeidsgiveren kan stå i teksten under ”årsak”. Han er vel ikke så viktig i denne sammenhengen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg har ikke noen erfaring med offentlige skriftemål fordi vi har prioritert avskrift av andre deler av bøkene, men ut fra det du skriver er det vel ikke tvil om at det er behov for utvidelser og presiseringer i standarden.Men jeg tror det kan være lurt å vente med dette til vi har standarden på bordet, da har vi en felles plattform å gå videre fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg vurderte å vente med å ta opp dette nå, men jeg holder på med den siste finpussen på Enebakk mini 1719-54, og vil gjerne sende den inn så fort som mulig for å kunne konsentrere meg om nye oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente K. Hervik

Vårt standpunkt er at ein berre den personen som står til offentleg skrifte skal registrerast som eiga rolle. Opplysningar som forklarer kvifor vedkomande skrifta bør registrerast i feltet årsak, og vert søkbare der. I dei tilfella der det er registrert 'Tore Fossums Qvinde' bør denne opplysningen registrerast i stillingsfeltet, og i tillegg kan 'Fossum*' registrast i bustadfeltet dersom det er sannsynleg at vedkomande som skrifta budde der.Me kan ikkje gjera endringar i Kyrre på noverande tidspunkt, då dette kjem for tett opp til lanseringa. Alle konkrete forslag til endringar i Kyrre bør sendast på e-post til digitalarkivet@riksarkivaren.dep.no så vil dei verta vurderte før lansering av neste versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for svaret. Jeg sendte E-post til dere med samme tekst på samme dag, men jeg har ikke fått noe kvitteringsmelding tilbake, slik jeg fikk idag da jeg sendte dere en E-post. Jeg regner likevel med at den er journalført etc. og blir tatt med i den videre vurderingen.Da jeg i tillegg la det inn her i Arkivforumet, var det for at også andre interesserte kunne lese det. Det er det også mange som har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.