Gå til innhold
Arkivverket

[#34397] Et englehode hos Videnskapsselskapet i Trondhjem?

Gjest R. Hagen
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne ha visst hvor man kan finne dette englehodet av en av mine stamfedre; presten Iver Helt fra Romsdal:Siterer fra websiden til en Aarønes: 'Over døra i Ivergården hang det før i tida et utskåret englehode i full størrelse med vinger, og ansiktet skulle etter tradisjonen forestille Iver Helt. Dette gamle treskjærerarbeide ble senere kjøpt av avdøde oberstløytnant Ziegler på Molde. Han lot det henge over sin dør på samme vis i sitt hus. Det eies nå av Videnskabsselskapet i Trondhjem. Ziegler eide også et stort skap som hadde tilhørt Iver Helt, senere ble det overtatt av kaptein Rabe i Oslo.'KILDE: LenkeEr det noen som kjenner til dette, eller vet noe om Vitenskapsselskapet i Trondheim? Hvor ligger dette?Hilsen Randi Hagen, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Randi! Jeg vil anta at du vil kunne få opplysninger om dette ved å kontakte Vitenskapsmuseet i Trondheim. Museet ligger i Erling Skakkes gt. 47 i Trondheim, og der er det mulig å komme inn og se det de har tatt vare på. Hvis dette englehodet finnes, er det vel stor mulighet for at du finner det der. Vitenskapsmuseets tlf.nr. finner du i tlf.katalogen. Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.