Gå til innhold
Arkivverket

[#34399] Burde vært døpt i Paulus, men er det ikke - hvor da?


Gjest Inger Falch-Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Hei! Min grandonkel Hans Jørgen Jacobsen skal være født i 1910, jeg har både 27. mars og 27. oktober som mulig fødselsdato. På den tiden bodde familien i Oslo og sognet til Paulus kirke. Hans Jørgen hadde Downs syndrom, nevner det i tilfelle det kan ha betydning. Jeg sjekket også Rikshospitalet, i tilfelle oldemor fødte der, men jeg fant ikke dåpen. Søsknene til Hans Jørgen ble døpt og konfirmert i Paulus både før og etter: Olga Elisabeth døpt 20 apr 1908, Laura Marie konf 26 apr 1908, Louise Antonette konf 18 apr 1909, Andreas Bernhard konf 2 okt 1910, og Edel konf 4 mai 1913, så Hans Jørgen burde også vært døpt i Paulus kirke.Noen som kan bistå med tenkehjelp?Hjemmesiden min er http://home.no.net/ingernet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove T Eek

Hvor lenge levde din grand onkel , det skal ha vært andre fødsel institusjoner som også foretok dåp, selv leter jeg etter dåp i 1919 på 'klinikken '. Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Bodde ikke mange psykisk utviklingshemmede på institusjon på denne tiden og senere? Kunne det evt. ha noe å si for hvor han ble døpt? Eller vet du positivt at han vokste opp hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

En annen ting: Hvor langt frem i tid har du lett etter dåpen? Har lagt merke til at enkelte kunne bli døpt svært lenge etter sin fødsel, i noen tilfeller da de var ett år gamle eller eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Svein Arnolf: Vi har et familiebilde fra han er mellom 3 og 6 år, ca, og han ser definitivt ut som en av familien. Ihvertfall bodde han hjemme som voksen. Jeg har konferert med min far, og han mener at Hans Jørgen bodde hjemme hos mor hele tiden.Jeg har lett ut oktober 1911. Men jeg kan jo ha oversett ham... Eller kanskje han var døpt veldig lenge etter at han ble født, ja, det er mulig. Jeg tenker på at moren kunne jo ikke vite at hun skulle få at mongoloid barn, så hun var ikke lagt inn på noe sykehus av den grunn. De måtte havnet på et sykehus etter fødselen, ihvertfall. Hun var godt voksen, men ikke noen veldig gammel mor (født i 1869).Tove: Hr du noen navn på klinikker i eller omkring Oslo?Kan det tenkes at han ikke ble døpt i det hele tatt? Alle barn måtte da døpes, hvis foreldrene tilhørte statskirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tror det var vanligst at kvinner fødte hjemme på denne tiden (og senere): Begge mine foreldre er f.eks. født hjemme, og de er født meget lenge etter 1910.De fleste som ble innlagt ved Fødselsstiftelsen (Rikshospitalet) ser ut til å ha vært ugifte mødre på denne tiden (etter det jeg har sett).Generelt vil jeg tro at med mindre moren var syk under svangerskapet eller forventet problemer ved fødselen, så fødte hun hjemme og ikke på sykehus.Jeg vil også tro (men her må det finnes noe lovverk som kan gi endelig svar) at med mindre foreldrene var utmeldt av Statskirken, så pliktet de å døpe barna sine på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove T Eek

I følge min mors søster så ble hun født på Kvinneklinikken ( Kristiania )i 1919 og hun skal være døpt der . Den noe yngre søsteren er hjemme født og døpt i Jakob kirken .Og familen bodde på samme adresse i denne perioden . Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

'Kvinneklinikken' må jo være Rikshospitalet. Jeg er født der! men 'klinikken' lå vel ikke på samme sted da... Det var også noe som het Josefinegatens klinikk hvor en klassekamerat av meg ble født. Men hvor barna som ble født der, ble døpt, altså 'for 100 år siden', ikke i 1970, det vet jeg ikke. Emnet har vært tatt opp her før: Lenke men nå er jeg akkurat så trøtt at jeg ikke får det helt store utbyttet av det. La oss se på det i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Joda, Rikshospitalet lå på samme sted i 1970 som i 1910. Det lå først i Empirekvartalet fra 1826. Flyttet 1883 til Pilestredet. Det nye på Gaustad ble vedtatt 1988.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.