Gå til innhold
Arkivverket

[#34400] Kvinnelistene fra unionsoppløsningen 1905


Gjest Hallvard Bragstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard Bragstad

Kvinnene hadde ikke stemmerett i forbindelse med folkeavstemningen om oppløsning av unionen i 1905.Det ble gjennomført underskriftskampanjer blant kvinnene for å vise støtte til oppløsningen, og omkring halvparten av landets kvinner skrev under.Spørsmål: vet noen om disse listene er bevart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Noen av dem må vel i det minste være det. Jeg mener jeg så en slik liste fra Volda i forb.m. arkivdagen i Riksarkivet nylig. Mulig alt ligger samlet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Listene befinner seg i Stortingsarkivet. De er samlet amtsvis, og for en stor del også på herreder (kommuner). Det er helt kurant å få adgang til dem, men det kan være lurt å varsle besøk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Det alt vesentlege er i stortingsarkivet, ja, ordna fylkesvis, men det er også heile ordninga. Eg har vore og sett på dei.Ein liten del av listene er i Riksarkivet. Det ser ut som det er teke nokre tilfeldige lister frå kvart fylke og avlevert til Riksarkivet. Eg har sett på dei også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Fra Stortingsarkivet, v. Gro Vilberg, fikk jeg følgende opplysninger:1) Listene ble sendt inn til Stortinget og ligger i Stortingsarkivet. De ble levert samlet fra hvert amt og ligger fortsatt slik i dag. Så langt vi kjenner materialet, er det forskjellig praksis fra amt til amt. Nordre Trondhjems amt er sortert på herredene innen amtet, mens for Nedenes amt ligger listene samlet på den enkelte by, samt noen spredte lister.2) Som regel er det kun en underskrift, en sjelden gang alder. På noen få lister som ble samlet inn på sanatorier m.m. er hjemsted anført. Ellers har de fleste listene en fortrykt ingress (ev. håndskrevne avskrifter) fra Landskvinnestemmerettsforeningen.På Stortingets jubileumsutstilling: www.stortinget1905.no vil du finne en historie om kvinnenes aksjon under tittelen 'Halve folket ble spurt - hele folket svarte'. Her finnes også bilder av adressen til Stortinget og av underskriftslister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.