Gå til innhold
Arkivverket

[#34404] Registrering av navneindeks til kirkebøker – kan det være en ide?

Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Håkestad

Jan Oldervoll.Med all respekt for ditt arbeide og innsats i Digitalarkivet.Nå er jo slik at ting kan oppleves annerledes på grasrota.Fra de siste 100 meldinger:27.08.2005 Som de sikkert har merka, har ting slett ikkje vore attende til det normale. Me hadde ein lei orm som var vanskeleg å bli kvitt. I tillegg hadde me vanskar med å balansera webservaren etterpå, noko som førte til at han stadig gjekk ned. Men no vil eg tru at alt er i orden. Eg kryssar i alle høve fingrane.Jan Oldervoll17.08.2005 No er serveren renska og alt burde vera attende til det normale.Jan OldervollJeg førte logg den uken før 17.08.2005. på grunn av at jeg ikke kunne forstå hvorfor det ikke kom noen melding . Senere kom siden kan ikke vises og andre meldinger.Det er mulig serveren snurret og gikk men ved søk i Folketellingene fikk jeg bare opp første siden og neste og gikk så tilbake til første side. Da var det bare å finne på noe annet å gjøre.Loggen ble slettet da alt ble normalt igjen.Min datamaskin har vært sund og frisk hele tiden.Med hilsen Kjell og med ønske om en fredelig jul og et riktig godt digitalt nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Nå er vi på vei inn i en annen debatt, men jeg skal kort bare informere om at Digitalarkivet var i full drift til tross for ormeangrep. Vi har to servere, og med en gang den ene ble angrepet, iverksatte vi den andre. I et par timer i denne aktuelle perioden var det nok noe nedetid for nettstedet. Det er beklagelig hvis du ikke har kommet inn på Digitalarkivet i en periode på to uker, men vi kan se fra statistikken vår at veldig mange andre kom seg inn, for trafikken var som normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Kanskje Anette er vel optimistisk. Eg har gått i i loggane og lese ut følgjande:17.8: Me var ute fram til 918.8: Ute 22 til 2219.8: Ute 3-821.8: 2-8 og 17-1822.8: 3-6 og 17-1823-8 0-7 og 18-1924.8 0-825.8 23-2426.8 0-2Etter det har me ikkje vore nede i det heile, bortsett nokre timar då UiB tok straumen. Som de ser var det stort sett berre om natta og i middagstida at systemet var nede. Elles hadde me ca 900.000 søk i dei 11 dagane; litt mindre enn normalt. Dei første 11 dagane i august låg me på 1,1 million.Me var sjølvsagt ikkje noko glad for det som skjedde, men det var lite me kunne gjera med, bortsett frå å prøva finna ut kva som var problemet. Og det arbeidde me med. Problemet var at me ikkje berre kunne ta ut servaren og bruka ein anna. Då ville me ikkje kunna finna ut kva som var galt. Byta servar gjorde me når me hadde ting å gjera som tok lang tid. Men elles måtte me berre prøva oss fram og venta på om systemet gjekk ned eller ikkje. Først 26.8 var me friske og 27.8, etter at han hadde gått problemfritt i 36 timar vart han friskmeldt.Eg er samd i at me kunne lagt ut melding om kva som var galt. Einaste forklaring eg har er at akkurat i denne perioden var fokus ein annan stad.Men det låg melding om at me hadde hatt virusangrep. I same perioden fekk me berre ei klage i debattforumet og der vart det forklart kva som var situasjonen.Med ein svært beskjeden stab synest me sjølve at me har ei rimeleg opptid og synest vel også at me generelt sett er rimeleg flinke å kommunisera med brukarane våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg er godt fornøyd med Anettes svar, som jeg også mottok på e-post i går. Det første svaret ble jeg skuffet over, men det var svaret som skuffet, ikke de som sto bak vurderingen. At de nå ”diskuterer hvordan vi evt. kan benytte oss av navneindekser for å lette framfinningen i de skannede kirkebøkene” er et svar jeg er godt fornøyd med. Bare så det er sagt: jeg synes at de som jobber i Digitalarkivet gjør en god jobb. Digitalarkivet har vært, og er fortsatt, en kjempesuksess. På en måte blir de offer for sin egen suksess. Personalrressursene strekker ikke alltid til.Årsaken til at jeg ikke hadde tilstrekkelig med felter med, skyltes at jeg bruker Excel og jeg laget ”databasen” på samme måte som tidligere databaser jeg har innsendt. Den versjonen av Kyrre som jeg hadde lest (fra nov) forklarte ikke godt nok at alt skal være med i felt på alle postene. Det er forbedret i den utgaven som ble offentliggjort i går. Jeg har sendt ny fil inn idag, slik den er ment å være: En liste over navn på personer som døde i Vagn sogn, Hedmark i perioden 1832-54, og hvilket år de døde (med felt med kildereferanse, sogn og kommunenr på hver post – håper det er nok).......Jeg har tidligere nevnt at jeg har god erfaring med navneregistre/indekser fra arkivene i København. Det kan jeg fortelle litt om:Jeg skulle finne opplysninger om en ane som var født i København ca 1785. Jeg hadde 4 dager til rådighet. Det var mange kirker i København sentrum, så det var bare å begynne å bla. Like før stengetid den siste dagen fant jeg ham, og jeg rakk også å finne vielsen til foreldrene. Faren var bokbinder og tilhørte de tyske borgerfamiliene. Altså 2 kirkelige hendelser på 4 dager.På neste tur til København hadde jeg 3 dager til rådighet. Jeg brukte 2 dager på Landsarkivet hvor de hadde alfabetisk oversikt over den kirkeboken de eldre generasjonene brukte, samt alfabetisk oversikt over skiftene. På 2 dager fant jeg alle de kirkelige hendelsene jeg var interessert i, samt alle skiftene i slekten. Det som tok mest tid, var å vente på at arkivaliene ble brakt opp til lesesalen. Jeg bestilte over 100 kopier. På København Stadsarkiv har de laugsprotokoller og et arkivskap fullt med kort sortert på navn, med arkivreferanse. I slekten var det mange bokbindere, bl a 3 oldermenn. På 1 dag rakk jeg å få med det meste fra laugsprotokollene, og mye info fra skattelister, borgerlister og matrikkel (som jeg kikket på mens jeg ventet på å få arkivaliene). På en senere tur brukte jeg 1 dag på å gå gjennom alle rådstueprotokollene (med navneregistre) hvor jeg avfotograferte alt som hørte til min slekt. Tilsammen på 2 dager på Landsarkivet og 2 dager på Stadsarkivet fikk jeg ca 250 kopier/fotografier med informasjon om min slekt, alt pga alfabetiske navneregistre.Resultat: 4 dager uten navneregister: 2 kirkelige hendelser, 4 dager med navneregister: ca 250 kopier/foto...Derfor tro jeg at dette er en god ide, spesielt nå når scannede kirkebøker kommer på Internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
  • 11 måneder senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.