Gå til innhold
Arkivverket

[#34406] Skanna kyrkjebøker - Sund: 1816- 1825, Ministerialbok


Gjest Marit Lønøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Anette Skogseth Clausen

Titler og årstall på kirkebøker er her hentet fra kataloger o.l. ved statsarkivene. Det er altså ferdig programmert inn før vi tar fatt på indekseringen. I dette tilfellet har det skjedd en glipp og startåret er satt til 1816 istedet for 1814. Denne type feil må rettes i databasen som ligger til grunn for indekseringen og det kan ta noe tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tja, jeg vet ikke om tittelen bør endres, egentlig? Årene 1814 og 1815 dekker kun Fjell sokn, under Sund, ser det ut til. Selve Sundsoknet begynner i 1816, slik også tittelen sier. Slik sett burde databasen heller vært delt, i Fjell 1814-1815, og Sund 1816-1825 - eller dette burde gått frem av dokumentasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Feil av denne typen ble oppdaget under beta testingen, slik at de som jobber med systemet er klar over det. Det er MANGE bøker der tittel og innhold avviker i katalogene, ihvertfall hva gjelder årstall.Så var det dette med å ha ressurser til å gjøre noe med det .... det kommer nok etterhvert.Mye burde med tid og stunder kunne oppdages automatisk etter indekseringen når det gjelder årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Eg har denne boka på microfiche, og har stilt same spørsmålet til riksarkivet. Svaret eg fekk er at denne boka er for perioden 1816 - 1825, og so er der innført ei avskrift av det som var ført om Fjell på Askøy, for perioden 1814 - 1819. Ved nærare ettersyn fann eg ut at dette stemmer.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Lønøy

Takk for svarene. Jeg må si som Heidi:, Tja ... 'Feil' type denne i Sund 1816-1825 er både rett og gal. Sundsoknet begynte i 1816 og så har de likevel valgt å ta med avskrift av det som er ført om Fjell på Askøy, for perioden 1814-1819, og som dengang ikke hørte inn under Sund. (etter slik jeg forsto svarene) Jeg synes vi skal ha kyrkjebøkene slik som originalen er, med eventulle feil/mangler, og at eventulle tilleggsoppl./korr. kom frem i en dokumentasjon. I dette tilfellet er det valg som er gjort på 1800 tallet - bør en ikke være forsiktig med å endre på slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.