Gå til innhold
Arkivverket

[#34409] Morten Knudsen f.i Hof ca,1795

Gjest Arne Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Evensen

Eberhard Mortensen f.1828 har disse foreldre: Morten Knudsen og Pernille Johnsdatter. Har noen opplysninger om disse,når de var født og hvor de kom fra. Har en liten anelse om Floberg og Sætre nordre i Åsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Eberhart Mortensen ble født 20.11.1828 (e), døpt 07.12 (trolig Åsnes), foreldre: Morten Knudsen Rønningen og Pernille Johnsdatter Rønningen (kilde: avskrift kirkebok Døpte Hof 1822-1840). Rønningen her kan være Rønningen bnr 10 under Øvre Kjølen gnr 95 i Åsnes.Den 29.04.1820 ble Morten Knudsen Bjørneby hm 24 og Pernille Jonsdatter Bjørneby gmd 28 viet i Hof kirke. (Avskrift Vielser Hof 1816-1820). Det er mulig at de begge var i tjeneste på Bjørneby da. De var i Flissundet da eldste barnet Karen ble født 24.05.1820, døpt 04.06.1820.Hvis aldersangivelsen ved vielsen stemmer, burde de være født hhv ca 1796-7 og ca 1792-3. En Pernille Jonsdatter ble døpt i Våler 29.09.1793 (u) foreldre: (ungkarl) Jon Larsen Isaksætre L.mål nr 2 og Ragnil Knudsdatter Isaksætre L.mål nr 2. I FT1801 finnes hun under Nordre Sætre i Åsnes sammen med moren. Jeg finner ingen Morten Knudsen døpt i Hof mellom 1790 og 1800. I FT1801 finner jeg to, en 7 år under søndre Floberg i Åsnes (p.nr 2702 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10424&gardpostnr=101&personpostnr=2702&merk=2702#ovre>Lenke ) og en 3 år under Knøsen i Våler (p.nr. 5340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg har sett litt på dette,men det er vanskelig å si noe sikkert her. Det eneste sikre er at den Morten Knutsen som var på Mangerud i Våler kan utelukkes. Han var født i 1789 på Mangerud.Som Rolf nevner er det ingen kandidater blant døpte i Hof, men et par finnes i Ft. 1801. Når det gjelder Morten Knudsen 3 år på Knausen i Våler, ser han ut til å være identisk med den Gunder Knutsen som blir døpt 04.03.1798 med samme foreldre som Morten på Knausen har. Spørsmålet blir da hvilket navn som er rett. Jeg har så langt ikke klart å avgjøre det. Det er heller ikke ført noen død på Gunder før 1801, så han burde vært med 1801 uansett.Morten Knudsen Kokkind tør jeg ikke si mye om. Det er mange eksempler i kirkeboka for Hof der det ikke er samsvar mellom foreldre oppgitt ved dåp og konfirmasjon. Slik sett er det ikke noe i veien for at han kan være identisk med han som er på Floberg 1801. Gitt at moras navn er rett, er det ingen Marte Andersdatter som får barn sammen med en Knut i perioden 1790-1800.Rent geografisk er det fristende å satse på han på Floberg, siden Morten gift med Pernille ser ut til å leve og dø i samme området der han ble født. Det merkelige? er at han, så langt jeg har sett, får 3 jenter, men ingen av dem blir oppkalt etter farmor/mormor, som begge het Ragnhild. Derimot får Morten ei datter Marte Maria som en kunne foreslå er oppkalt etter mor til den Morten som ble konfirmert på Kokkin.Ikke så mye hjelp, men litt høyttenkning rundt problemet. Det er heller ikke utenkelig at Morten Knutsen er innflytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Takk til både Rolf og Arild for opplysninger. Noe av dette matcher med det jeg selv har funnet. Når det gjelder Morten Knudsen så tror jeg nok at han som er født på Knausen (Knøsen) i Våler er den riktige.Pernilles foreldre er nok de riktige som Rolf antyder her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Å satse på Morten Knutsen fra Knausen blir etter det jeg kan se så langt ganske risikabelt. Jeg er er ikke en gang sikker på om han har eksistert annet enn som et navn i folketellinga 1801. Har du andre opplysninger som tyder på at han kan være den rette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Evensen

Morten Knudsen som er bosatt på Floberg i 1801 er født ca.1794-95,mens Morten Knudsen som gifter seg i 1820 er noen år yngre. Søsken til Morten Knudsen på Knausen (Knøssen) heter Marte og Ole. Samme navn har Eberhard Mortensens to første barn. Kan det være en link her ? Hvor navnet Eberhard kommer inn i bildet er ukjent for meg. Jeg har ikke funnet noen tilknytning til oppgjenkalling her. Om Gunder og Morten f.i 1798 er de samme personer synes vel som en mulighet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.