Gå til innhold
Arkivverket

[#34412] Fødselsstatistikk, hvor? - om foreldrene er utmeldte av Statskirken


Gjest Tove Bodin Bratlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Bodin Bratlie

Hei! Jeg finner min slekt i kirkebøkene, døpt i Porsgrunn, fram til 1875, samt en datter som ble konfirmert i 1887. Der er det plutselig stopp. Digitalarkivets emigrasjonsoversikt (emigrerte 22. juni 1888) viser meg at tre barn er født i Porsgrunn etter omkring 1877, altså før konfirmasjonen i 1887. 1)Peter Wright omkring 1878 2)Alma Wright omkring 1882 3)Peter Jacob Wright omkring 1884 Disse tre finner jeg ikke under fødte eller døpte. Jeg finner ikke familien i utflyttet. Kan de ha byttet til et annet kirkesamfunn og døpt sine barn der?Med vennlig hilsen Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Familien KAN ha tilhørt et dissentersamfunn. En rekke dissentersamfunn kom i virksomhet på 1870-tallet. Menighetsprotokollene fra disse skal imidlertid avleveres til Arkivverket med de samme tidsfrister som for Statskirkens kirkebøker. De eldre menighetsprotokollene fra Porsgrunn skal være å finne i Statsarkivet i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Takk for svar. Jeg skal for sikkerhets skyld se over en gang til. Det er jo så at man kan stirre seg blid på disse mikrokort av og til. Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Bodin Bratlie

Hei Yngve! Jeg må gi deg et svar til. Lengst bak på siste mikrokortet i et av konvoluttene, ser jeg at det står: Fødte iblandt Dissantene, eller noe lignende. Jeg fortsetter å lete. Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.