Gå til innhold
Arkivverket

[#34430] Dødsdato i 1627 ?

Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som kan 'oversette' disse 2 datoene for meg da jeg er usikker på dødsdatoen.Anna Pedersdatter døde 1627 mellom kl.12-1 første dags natt NEST etter pinsefest, begravet Trefoldigheds søndag.Er Treenighet og Trefoldighet det samme ?Av en eller annen grunn hadde jeg skrevet dødsdatoen som 16/6, men får ikke det til å stemme. Så vidt jeg kan forstå så var pinse 13/5 og Treenighet 20/5. Eller tar jeg helt feil der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Trefoldighetssøndag i 1627 var 30.5. (ifølge programmet ''Dage''). Pinsedag var 23.5., så kanskje ''første dags natt NEST etter pinsefest'' var natt til 25.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for svar. Det er rart vi skal ha så forskjellige datoer. Iflg. Heskestad er 13/5 pinse og 20/5 Treeinigss. Og jeg har sjekket meg selv mange ganger ang. årstallet.Lurer på hva som er riktig ? Kanskje en 3. variant.Jeg undrer hva 'NEST ETTER' egentlig betyr her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Ifl. R.W. Bauer: 'Calender for Aarene fra 601 til 2200 efter Christi Fødsel', Kbh. 1868 (som iallfall Heskestad er basert på - og trur eg, Dage) var Pinsedag 1627 på den 13. mai etter den julianske kalendaren (som i Danmark-Noreg) og på den 22. mai etter den gregorianske.'nest' var den næraste (ifl. Kalkars ordbok http://digitalarkivet.no/kalkar/ , sjå under nær). Her må vel 'første dags natt NEST etter ...' tyde natta etter den neste dagen. Alternativt kunne det vere natta før den neste dagen, men då ville det vore enklare å seie 'neste natt' eller 'første natt'.Eg vil tru 'pinsefest' må vere pinsedag (første) og dødsfallet natta etter måndag. Men det kunne også vere pinsehelga (1.-3.pinsedag), og dødsfallet natta etter onsdag. I begge høve ville det vere enklare måtar å seie det på: 'natt til 3. pinsedag' eller 'natta etter/nest 2. pinsedag' i det første tilfellet og 'natta etter/nest tamperdag/imbredag' i det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da blir det altså 13. mai etter den Julianske kalender. Slik jeg har forstått det så ble den Gregorianske innført rundt 18 feb. 1700. Ved å sjekke Heskestad finner jeg at 1.søndag i faste er 18. feb. mens 2.søndag i faste er 7. mars. Her er det altså et hopp. Så det ser ut som om Heskestad har fulgt opp skiftet av kalender. Kan dette stemme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Aasmoe

Også Dage tar hensyn til skifte av kalender. Som standard bruker programmet gregoriansk (dagens) kalender, men når jeg velger et år før 1700 går Dage automatisk over til juliansk kalender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Geir. Da forstår jeg ikke hvorfor pinsedag var 23/5, 10 dager senere, i iflg. Dage. Se (2). Det passer liksom ikke med 10 dager i en uke. Kan jeg da spørre deg om du kan sjekke hvilke datoer 1. og 2. søndag i faste 1627 var iflg. Dage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.