Gå til innhold
Arkivverket

[#34448] Hva gjør jeg når de nålevende ikke vil fortelle??

Gjest Anita Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Hansen

Har en bestefar som ikke vil fortelle meg annet enn hva foreldrene hans het. Han sier at hans bestefar drev en butikk på Konnerud og at han var dansk. Jeg klarer ikke å finne noe når jeg ikke har noen opplysninger å gå ut ifra. Jeg har funnet ei som het Magna Johanne Andersd. i 1900-tellingen, men er jo ikke sikker på om det er riktig. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan komme videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vigdis guldberg myhre

Hei Anita! Du får først fortelle hva foreldrene hans het. Kan hende er det noen som kan hjelpe deg. Har god erfaring med hjelp her i dette forumet. Jeg sjekket FT 1900 på danske statsborgere og det var 11 stk. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo AnitaPrøv å finne ut mest mulig. Noter det ned slik at du har det til senere. Som Vigdis beskriver så bør du forklare hvilken forhold Magna Johanne har til din bestefar.Jeg antar at det er denne M J A du omtalte.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00626.wc2&gardpostnr=1190&personpostnr=7860&merk=7860#ovre>LenkeDa er vel dette en kandidat til far for henne LenkeNår du finner informasjon, enten på nettet, i bøker eller andre steder så registrer kilden til informasjonen. ( da kan du eventuelt gå tilbake og bruke det senere, men du har også mulihet for å dokumentere dette i diskusjon med andre).Det eksisterer mange gode slektsprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

I noen tilfeller må vi sikkert bruke tid på å skape fortrolighet, nærhet, tillit osv. når vi vil få nære eller fjerne til å fortelle. Jeg vet jo ikke om han har sine grunner for ikke å fortelle. Det kan nok også være følsomt å omtale på dette forumet.Oppbrudd, konflikter, skamfølelse m.v. kan jo ligge under, eller rett og slett liten interesse for slikt. Eller kanskje noen føler stor utrygghet pga såkalt dårlig hukommelse? Strategiene vil jo måtte være ulike mtp 'døråpning'.Jeg ville foreslå for deg at du bruker tid sammen med din bestefar, gjør det hyggelig for begge to. Det er verdifullt helt uavhengig av din gransking. Så må du ta vare på også de små ting som han forteller. De småtingene han forteller kan være det eneste du får av ham, eller det kan være opplysninger som du en annen gang kan bruke som døråpner/erindringsstøtte for ham.Jeg vet at fotos og eldre gjenstander kan være gode å ha på bordet når vi snakker med folk om gamle dager. Det setter minnet i gang. Lykke til!- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Kom på en ting til: Ikke undervurder de opplysningene han kan gi deg fra hans eget liv og om hans foreldre og besteforeldre. Hvis du kan få ham til å gi anekdoter, karakteristikker og mange opplysninger om livet til disse tre generasjonene før deg, er du faktisk i en mye heldigere situasjon enn mange andre.Slektsgransking er mye mer enn navn, sted og dato.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil gjerne understreke Jarls gode råd så sterkt jeg kan. Ingen kan tvinge andre til å fortelle noe. Det er dessuten svært viktig å huske på at dette er et åpent forum, og derfor skal man være ytterst varsom med å utlevere opplysninger nålevende personer ikke er komfortable med at blir offentliggjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Anita.Søkte i 1900 tellingen for Skoger (hvor også Konnerud tilhørte) der fant jeg 6 stykker med fødested Danmark. Dette kan jo tenkes å være en kandidat til din bestefars bestefar Lenke . Det stedet disse bor på lå på Strømsgodset, Hagen gård er det desverre ingen opplysninger om i Skogerboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Hansen

Takk for alle gode råd. De eneste opplysningene jeg har fått er: Mor: Magna Johanne g.Olsen Far: Kristian Olsen K.O's far: Dansk, drev en slags klesbutikk på KonnerudJeg har også funnet MJA i 1900-tellingen. Jeg regner med at det er henne, siden det ikke er noen andre som heter Magna Johanne..Men min bestefar heter verken Olsen eller Kristiansen til etternavn. Alle barna til MJ og K har et annet etternavn enn foreldrene.Jeg snakket med min bestefar senest i går og det var ikke aktuelt å fortelle noe mer enn det han har fortalt.Jeg leter også etter foreldrene til: Edvard Dahlman f.30.08.1859, Värmland, Sverige g.med Karn Olsdatter f.04.01.1853, Øier, Gudbrandsdal. Har funnet foreldrene til Karn, men ikke Edvard..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Det kan jo være mange grunner når noen ikke ønsker å fortelle, og vi må vel til syvende og sist bare respektere dette selv om vi ikke liker det så godt. Selv hadde jeg en bestefar som ikke var så glad i å snakke om deler av slekten sin, men han hadde en eldre søster som gjerne delte med seg.Det var imidlertid mange andre veier jeg kunne forske på oldefars slekt enn gjennom å spørre bestefar. (Faren døde da han var bare tre år gammel og han visste bare fornavnene på besteforeldrene sine, så av tørre navn og data var det ikke så mye han hadde å bidra med i denne sammenhengen uansett); jeg kunne gå på kirkegården og se på mine oldeforeldres grav og få vite fødsels- og dødsdatoene som ble oppgitt der (gravstenen hadde forresten gal fødselsdag på oldefar, men det er en annen historie), jeg kunne med den kunnskapen jeg hadde også finne bestefar og hans søsken som døpte i kirkebøkene og mine oldeforeldres vielsesnotatet. I alle disse kildene kom det nye opplysninger frem, og med disse var det heller ikke noe problem å nøste videre bakover. Den generelle sperrefristen på kirkebøker er jo bare 60 år, så jeg vil tro du også klarer komme deg på et spor eldre enn dette og nøste videre!Har du ikke en mor eller far, onkler eller tanter som kanskje husker sine besteforeldre/vet (omtrent) når de døde og kanskje hvor de ble begravet?Lykke til!Hilsen fra Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei Anita...jeg ser av ditt første innlegg på saken din at du tror at du har funnet rett magna johannehvis dette stemmer vil du hennes foreldre som nevnt i linken i innlegg 3 fra Roald.Jeg ser at denne Magnas fødselsår er 1890. Hun er født i drammen. Hnnes foreldre er oppgitt født i eker...Hvordan passer Magna Johanne's fødselsår med hennes alder når din bestefar ble fødtEller kansje enda bedre om du hadde klart å lurer ut av din bestefar hvor gammel hans mor kan ha vært når han ble født - hvis han vet dette da...Det er jo verdt et forsøk...Jeg har et forslag til ... hvis du vet hvor din bestefar er døpt kan du ved å besøke riksarkivet med god mulighet finne ut hva som står i dåpsregisteret i klokkerbøkene eller kirkebøkene En annen mulighet er å sjekke ut din bestefars konfirmasjonsopplysninger... der står jo også opplysninger om foreldre.Håper at dette kan hjelpe deg på veien videre.PS...Vi har mange av oss slike problemer med generasjoner som ikke vil fortelle. Jeg har selv støtt på slike , men har til slutt fått tak i mye informasjon som ingen har vært helt sikre påLykke til...mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Et annet nyttig hjelpemiddel kan være eldre årganger av Norsk Lysningsblad. Tidligere måtte alle som skulle gifte seg, 'lyse til ekteskap' i dette bladet. Særlig for å finne brudens pikenavn kan Norsk Lysningsblad være nyttig. En tålmodighetsprøve riktignok (jo mindre du vet om tidspunktet for ekteskapsinngåelse, desto mer tidkrevende), men det kan være nøkkelen til å komme videre bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Et forslag basert på egen, vellykket erfaring:Fant fram til en slektning av min kone som jeg via omveier fant ut hadde opplevd mye interessant og dramatisk under krigen. Men hun hadde ikke vært villig til å fortelle om dette til noen.Fant fram til noen historiske opplysninger i oppslagsverk, generelt knyttet indirekte til hennes opplevelser. Flettet henne inn i dette og sendte det skriftlig til henne og ba om korreksjoner. Vedkommende reagerte på ting som ikke stemte helt, og kom i fartet med enkelte tilleggsopplysninger i telefonen. Jeg var rask til å flette disse opplysninger inn i beretningen og sendte til ny korreksjon. Etter rundt fire omganger på denne måten hadde jeg fått til en ganske brukbar framstilling. Hennes nærmeste familie var meget overrasket over hva jeg hadde fått ut av henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Du sier at han drev en slags klesbutikk,- kan det ha noen sammenheng med disse: LenkeLykke til i videre leting. Det er frustrerende når du ikke får nok opplysninger til å komme i gang. Klarer du å lirke frem navnet på noen tanter eller onkler til bestefaren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Hansen

Hei alle sammen! Jeg må bare først takke for alle rådene dere gir. Min oldefar het Kristian Olsen og gift med Magna Johanne g.Olsen. I forhold til Magna tror jeg at jeg har funnet rette person i 1900-tellingen for Lier. Min bestefar ble født i 1926, da var hans mor 36 da han ble født. De var syv søsken. Bestefar er den eneste nålevende. Det er mulig Kristian og Magna Johanne er/var gravlagt på Bragernes kirkegård, Drammen. Derfor lurer jeg også litt på om de gravstedene fortsatt eksisterer, de har nok ikke blitt stelt på mange, mange år. Hvordan var det før når barn ble satt bort på andre gårder, hendte det at de tok etternavn etter der de var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vet ikke om det ekteskapet hjalp. Kilden er 'Skanna kyrkjebøker'. Synd ikke Bragernes har kommet enda. Svaret ligger vel sannsynligvis der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Sannsynligvis er såpass gamle kirke- og klokkerbøker levert til Statsarkivet på Kongsberg. Men noen kirkekontor er trege til å levere fra seg bøkene. Hvis personalet ikke er veldig vrange, får du antakelig lese i den aktuelle klokkerboka under tilsyn (slik at du ikke får anledning til å lese opplysninger som er nyere enn 60 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er det ingen forskjell på da begge er kirkebøker. Men du mener vel ministerial- og klokkerbøker. Presten førte eller skrev mininsterialbøkene(M) og klokkeren førte klokkerbøkene (KL). Altså dobbelt sett bøker. Mere opplysninger finner du under 'Kirkebøker' (bruk f.eks. Databaseveljar øverst på siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.