Gå til innhold
Arkivverket

[#34449] Lensmann Elvenæs, Klerk-Elvenæs, Finnmark i 1872 og Maries besøk der

Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg er interessert i mer 'kjøtt og blod' omkring Marie og hennes opphold på Elvenes, som jeg har funnet et bilde av her: LenkeOgså interessert i mer vedr. dette brevet til henne: Jomfru Marie Michaelsen, Adresse Lensmand Elvenæs Klerk-Elvenæs Vadsø 6te Martz 1872: 'Kære Søster. Hermed sendes dig de sidste Nummere af Varangeren. Vær saa snild at sende til Richard vedlagte brev, hvis han er i Petschinga endnu. Dog er det vel muligt at han allerede er reist til Vaidaguba. Jeg har adresseret Brevet til dig, fordi jeg tænker, Posten gaar om Klerk o til Petschinga. Alt vel herhjemme. Imorgen skal Barnet til Daaben. Gerhard og Mina, Jeg og Amalie er Faddere. Hun skal hedde Emilie. Her er intet Nyt. Forleden Dag fisket i Vardøsund 500? pr. Baad. Igaar igjen smaat. Igaar og idag deiligt Veier. Fulldkommen stille. Onkel Johan og Papa ganske godt forligte. Jeg hjemme endnu. Din PMJ Michaelsen. Vadsø Sorenskriveri' .....Avsender er Paul Michael Julius Michaelsen f. 1855 i Vadsø og brevet er sendt til den eldre søsteren Marie Nicoline Frederikke Michaelsen (1854-1946). Deres foreldre er Michael Julius Michaelsen (1821-1901) og Anne Nicoline Dahl (1833-58).Emilie som skal døpes er en yngre halvsøster, og Amalie er trolig deres eldste søster Anne Amalie (1852-1902). Men hvem er Mina og Gerhard?Hva gjorde Marie i Elvenes? Jobbet hun hos Lensmannen? Hun vokste trolig opp på Nyborg, Nesseby som pleiedatter Marie Mikalsen, 12 år i 1865, hos Nils A. Aall, sogneprest i Nesseby, f. i Sandefjord (32 år). Han kone Matilda, alder 24, f. i Tromsø. Sønn; Cato, 1 år f. i Vadsø. Husjomfru Betty Dahl, 20 og tjenestepige Josophine Eriksdatter.Vaida Guba er nord på Fiskerhalvøya (Vaitolahti) og Petschinga er Petsamo. Elvenes ligger like sydøst for Kirkenes. Onkel Johan kan være Johan Marinius Rasch Dahl som er bror til moren, som må være død i 1872. Kan være onkel?'Varangeren' er undertittelen til avisen Finmarkens Amtstidende, som begynte 27.10.1871, og er Vadsøs eldste avis. Tidligere var den utkommet i Oslo og Hammerfest. Det var et nyhetsblad og organ for Høyrepartiet. Det var også navnet på det første dampskip som ble satt i rute 1868 av Herman Dahl med ukentlig avgang mellom Vadsø og Nyborg med Jakobselv-anløp. Etter forlis 1875 ble vraket solgt for 300 spd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hvis jeg skal gjette, så tror jeg Gerhard og Mina er Gerhard Christensen og Wilhelmine Fredriksdatter som bor i Paddeby utenfor Vadsø ved FT1865: LenkeKan ikke finne paret ved FT1875 (kanskje på Kola??). Gerhard Lind Christensen og Petrine Pouline Christensen (Michael Julius Michaelsens andre kone) er iallfall søsken født i Tromsø av foreldre Christen Esau Zachariassen og Ane Margrethe Sørensdatter. Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Ja, det stemmer helt sikkert! Gerhard dro jo året etter til USA med hele familien. Kanskje jeg til og med har bilde av dem, for jeg holder på å sjekke identiteten på en del bilder fra familien. Petrine Pouline Christensen er min oldemor. Er du i slekt med noen av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Nei, jeg er ikke i slekt med noen av disse personer, jer er bare en slektsgransker som har som hobby å forsøke og løse slike små gåter. Har tidligere forsøkt å finne ut hvor det ble av Paul Michael som syntes å forsvinne mellom 1872 og 1875, men der måtte jeg melde pass. Har du funnet ut noe mer om han??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Nei det har jeg ikke, men jeg har et bilde av ham der han kalles Julius Michaelsen (Paul Michael Julius er hans fulle navn.) Se her:D:\Dg8Data\DgPic\Hedvig Rød\04009023- 886- Julius Michaelsen.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

På denne lenken finner du en arkivprotokoll for Vardø fogde-/sorenskriver-embete.LenkePå side 58 er det oppgitt at det i 1880 er registrert skiftedokumenter for handelsmann Julius Mikalsen. Et mulig spor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Odd! Ja, jeg har hatt en mistanke til denne personen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=fornavn&pgj=126&teljing=ft1875&filnamn=f72002.wc2&amt=20&funnenr=174>LenkeHan er født på rett tidspunkt, men i Vardø. Men det kan jo være en feil. Eller har moren hans vært i Vardø da han ble født? Jeg har ikke hans eksakte fødselsdato, kun folketellingen i 1865 å holde meg til:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.