Gå til innhold
Arkivverket

[#34456] Isach Borch, utligger til Aure


Gjest Oddbjørn Borch
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Borch

Jf. Kristiansunds historie s. 128 og 583 bind 2 og 3. Her nevnes Isach Borch (seigneur) som utliggerborger (handelsmann) på Havnen i Aure.Vites noe mer om denne Isach?mvh Oddbjørn Borch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Diverre er det lite eg kan hjelpa deg når det gjeld Isak Borch.I og med at Borch-slekta har vore omtala i ein annan debatt (sjå Saklingslekta på Nordmøre), så kom eg til å tenkja på denne Isak i går kveld. Han var m.a. forpaktar av kongedelen av sildetienda på Nordmøre og dreiv i tillegg som vertshushaldar i Hamna (Seinare vart staden kalla Borchhamna eller Fargarhamna) på Ruøya. Isak Borch held vel til i Aure frå om lag 1735 til 1757 då han gjekk konkurs. Om familien eller farsnamnet til Isak veit eg ingen ting. Todal har heller ikkje skrive noko om dette. (Sjå elles i B I av Gardtales i Aure, s. 536 f)PS! Fann i eit manntal eg har frå 1758 at Isak framleis var i Hamna. Kona hans er kalla Giertrud Caterina. Ingen born er nemnd. Alderen på dei to er sett til 58 år for Isak og 59 for kona. I 1765 er kona, som da vert kalla Madam Gjertrud Catharina Borch, framleis i Hamna, medan Isak truleg er død.DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Navnet Borch finnes i Trondhjem på 1730-tallet. Ellers så er jo Christiansunds befolkning å finne i fogderegnskapene på 1730-tallet til byen får kjøpstadsrettigheter, og deretter i byregnskapene, begge regnskapsserier ligger i Riksarkivet, og er rike på persondata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Slik det går fram av debatt nr. 34141, så var Borch-namnet ganske utbreidd både i Trøndelag og på Nordmøre på 1600- og 1700-talet. M.a. var det ein fenrik, seinare løytnant som budde i Fuglvågen på Ertvågsøya i Aure kring 1700. Namnet hans var Tage Søfrensen Borch og han var født litt etter 1650. Heller ikkje om han veit ein særleg mykje, men det er nemnd at han hadde tenarar både frå Verdalen og frå Trondheim. Når det gjeld dei kjeldene som Vigerust viser til, så må ein tru at forfattaren av Kristiansunds historie har gått gjennom desse. Ein annan ting er sjølvsagt at ein måtte ha vore rimeleg selektiv når det gjeld kva som skulle takast med i boka.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Ang. innlegg 4. Disse opplysningene om Tage Sørensen Borch var virkelig interessante. I 1690 ble det holdt skifte på Steinkjer i Trøndelag etter Sissel Kristensdatter, som var død et par år før. Hun hadde vært gift første gang med en Søren Hanssen (d. ca. 1652), bruker på Mære i Sparbu. De hadde flere barn, deriblant en sønn Tage Sørensen, som ved skiftet etter mora nevnes som 'Fendrich Monsr. Thage Sørensen', og bodde på Nordmøre. Jeg har funnet Tage Sørensen Borch i Ovenstads militærbiografier, og har regnet det som svært sannsynlig at han var identisk med sønnen på Mære.Hvordan Borch-navnet har kommet inn, er ikke godt å si. Et spor jeg har fått, men som jeg ikke har sett nærmere på, er at navnet i denne sammenhengen skriver seg fra Sissels andre ektemann, Peder Pedersen.Kjenner man til etterkommere av Tage Sørensen?Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Finn Oldervik

Kom over eit notat eg har gjort for lenge sidan som vedkjem Gjertrud Catharina, kona til Isak Borch. Notatet er truleg henta frå kyrkjeboka event. kyrkjerekneskapen for Aure. Det ser slik ut: 'Gjertru Catharina Hoff, Borchs enke var en prestedatter her af prostiet, samt en søsterdatter af Hr. Peder Krabbes hustru'.Peder Krabbe d.y. var gift to gonger og første kona heitte Gjertrud Johandtr. Kaaby og var dotter til Stangvik-presten. Johan Kaaby hadde også ei dotter, Ellen som vart gift med soknepresten i Sunndal, Daniel Christopherson. Om ein slår opp i Dahls prestehistorie s. 232, så finn ein at Daniel og Ellen nettopp hadde ei dotter Gjertrud Catharina f. ca 1699. Den siste må vera identisk med kona til Isak Borch i Hamna i Aure.Spørsmålet vert da: Kvar har Gjertrud Catharina Hoff-namnet frå?Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Holger Hertzum Larsen har skrevet en bok om etterkommere etter Claus Mortensen Borch, født i Bork, Danmark 1540. Boken er rikholdig på kildereferanser, avskrifter og kopier av kilder. Flere av disse etterkommerne kom til Norge, og boken handler om dem (de som er identifisert) og de slektene de giftet seg inn med.Det er vel litt usikkert hvem som var de første. Holger skriver (s. 340)om Jørgen Clausen Borch født på 1590-tallet: 'Er det ham der sammen med broderen Alexander rejser til Norge, Alexander til Elverum og Jørgen til Stavanger?'Isak Borch er ikke nevnt i boka, og heller ikke slekten Hoff. Den eneste jeg har funnet som er lokalisert på Nordvestlandet, er en datter av Liv Borch Høyer, Hilleborg Tanche Høyer, født 1704 og død 26. mars 1792 i Bolsø-Molde. Hun er gift med kjøpmann Jacob Mortensen Schultz, født 1693 på Hjellviken i Herø, Romsdalen, og død i Molde 1752. Kanskje det kan være en forbindelse her?I likhet med Arne Langås reagerte jeg også på at Tage Sørensen Borch må være Tage Sørensen født på Mære i Sparbu ca. 1650, oppvokst på Egge ved Steinkjær. Ved skiftet etter moren i 1690 var han på Nordmøre. Hans stefar, Peder Pedersen, var nok uteligger - bosatt som strandsitter i Steinkjer, med hus og leie på Dyrøy i Nordland. Men verken Tage eller noen av hans foreldre, Sidzel Christensdatter og Søren Hansen, er kalt Borch i noen av de kildene jeg har sett dem nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Sissel Bruun Sørensen (7)Det må vera ein heilt annan Borchfamilie som lever og virker i Sør-Norge enn den vi har Nordenfjeldsk. Om du går inn på debatt nr. 34141 Saklingfamilien på Nordmøre vil du finna ganske mange opplysningar om den nordenfjeldske greina av Borch. Den ser ut til å ha sitt utspring i lektor ved katedralskulen i Trondheim, Peder Iverson Borch. Elles synes eg å hugsa ein eller annan Simon Hoff, kanskje i Trondheim?Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Borch

Jeg føler meg ganske sikker på at Isak Borch, som her nevnes, er sønn av Jacob Laugesen Borch, prest til Bø i Vesterålen. Isak og Gjertrud var i såfall tremenninger (etter Nils Pedersen Balg). Isaks bror Erik giftet seg i Kvernes kirke, mens hans svigersøster og brordatter bosatte seg i Giske etter at Isaks bror (Hans Jacobsen Borch) døde. Det er sterke koblinger mellom Borch slekta i Vesterålen / Astafjord, og Trondhjems-borchene.Kan det være koblinger mellom Gjertrud og gården Hoff i Fosnes, der noen Blix'er hadde fogdembete en stund?mvh Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Til Finn Oldervik (7)Etterkommerne etter Peder Iversen Borch var stort sett konsentrert i Trøndelag. Etterkommerne etter Claus Mortensen Borch er imidlertid spredt over større deler av det sørlige Norge, også Trøndelag, hvor Liv Alexandersen Borch bl.a. var fogd i Stjørdal fra 1677-1683. Han fikk mange barn bosatt i Trøndelag. En datterdatter (og ikke datteren som jeg skrev i forrige innlegg), er som sagt bosatt i Molde, og det kan vel være nærliggende å tro at flere av samme slekt kan ha vært bosatt i samme område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.