Gå til innhold
Arkivverket

[#34462] HOSANGER Gards-og ættesoge 2 bind finnes ikke disse lengre?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg søkte på DIS sine sider og fant: Ættebok for Hosanger fram til omlag 1960 Utgitt: 1967 (2. Utgave 1988) Forfatter: Askild Eknæs Jeg hadde imidlertid i sin tid 2 store bind av Askild Eknæs om slektene langt bak i tid. Overnevnte bydebok er slank oh liten. Hvor får jeg tak i de to? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fagerlie Nilsen

Hei Jan Frode! Prøv Hovedbiblioteket i Bergen.Hør med ditt lokale bibliotek om de kan søke etter disse bøkene eller ring Bergen 55568500( lokal historisk avd) Mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Forklaringa finn du sikkert her [url="http://www.bergen.folkebibl.no/cgi-bin/websok?ccl=tnr%3d191335&sokeType=ccl >Lenke LenkeGardane i Hosanger som ligg på Osterøy vart oppdatert med ei ny utgåva for nokre år sidan. Men den gamle bygdeboka eksisterar fremdelast på Bergen off. bibliotek, så vidt eg kan sjå.Sida til biblioteket er fin til å sjekka kva gardar som er omtalt i dei ulike bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

De to store Hosangerbøkene er så vidt jeg har sett til salgs på Osterøy, og de kan i alle fall fjernlånes via biblioteksystemet. Bøkene inneholder kun et nokså knusktørt og temmelig mangelfullt 'skjelett', og trenger sterkt en oppdatering + litt videreutvikling av de eldre slektsledd. Men de har den store fordelen fremfor svært mange andre bygdebøker at de er meget enkle å orientere seg i via tallreferanser til hver gård (i likhet med Hausbokas fem bind).Den nye utgaven som kom i 2000 dekker kun 1900-tallet på sørsiden av Osterfjorden, mens en tilsvarende bok for nordsiden ikke finnes. Imidlertid kom i 1998 tredje bind av Hamreboka, som dekker Eikangerdelen av Lindås fra de eldste tider frem til i dag. Her finnes tilleggsdata ang. slekter i Hosanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Beklager glippen ovenfor, og gjentar overskriften med riktig stedsangivelse. Adressen i (4) har ikke vært poststed de siste 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.