Gå til innhold
Arkivverket

[#34469] Vigde i Askøy 1860. Hvem er far til Anders Jensen?

Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Anders Jensen f i Tveitevåg ca 1834, gifter seg 14/10 1860 med Henriche Marthine Ulrichsdatter. Lenke Jeg trodde at faren var Jens Andersen, Tveitevåg f 1805/03. Men det har vært vanskelig å finne Anders Jensen sin dåp. Kan noen slå opp i kirkeboken og finne ut hvem som var Anders sin far? På forhånd takk for hjelpen! Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den karen fann eg no i registeret mitt. Det er nok han. At han bur hjå Jens Andersen i Tveitevåg i 1865 - og vert gift frå Tveitevåg - er nok det som har skapa forvirringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vel! Det var interessant. Det var jo litt pussig at han hadde høveleg alder og alt.. Men tusen takk for at de hjalp meg å få det retta opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. No veit eg ikkje lenger likevel. Då eg skulle ordne dette i notata mine, så ser eg at eg har hatt i hende ein mikrofilm med kyrkjeboka der Anders Jensen og Henrikke Ulriksdatter gifter seg. Og som hans far er oppført: Jens Andersen, Tveitevåg !Og i 1864 er Henrikke fadder til Jens Andersen sin datterson (min oldefar) Mikal Gjertin Mikkelsen.Korleis heng dette i hop, da? Har eg lest/tolka etternavnet feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Den Anders Jensen som Rune fann som son av Jens Rasmussen Kollevåg, har eg i registeret mitt, men ingen Anders som er son av Jens Andersen Tveitevåg. Eg skal sjå litt meire på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg finn ikkje at Anders Jensen Kollevåg er død.Derimot kan du få noko attåt, som eg fann no i registeret mitt over døde:,0201,1843,Jens,Jensen,Jens Andersen/Oline Magnesd. s.av,Tvedtevaag,,levet 1/4 time,,,2609,1844,gutt,,Jens Andersen/Oline Magnesd. Tvetevaag s. av ,,,dødf.,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vil du det, Bjørn? Sjå nærare på det? Det hadde vore fint. For Ane Amundsdatter var 48 år i 1835. Ho kan sjølvsagt gjerne bli mor likevel. Men...Og det var litt rart at Jens Andersen ikkje kalla ein son for Anders..?Og Anders Jensen si eldste dotter heiter Oline. Som kona til Jens Andersen. (Han har ingen Anne og ingen Rasmus).Var ikkje det bra argument for min teori : ) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Rett nok er Anders siste barnet til Jens R og Anne A, fødd 7 år etter det førre. Men avskrifta seier so, og eg finn ingen andre. Då må du inn i originalen og sjå etter. Men eg vil tru at det skal mykje feilskrift til - òg for presten - for det skal bli både Jens R og Ane A, i staden for Jens A. og Oline M.Eg òg synest det er underleg at Jens A. ikkje har ein son Anders. Men her lyt det nok finlesing til for å finne han i kyrkjeboka. Finn du han, vil eg vita det.Men no tek eg natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, da ble jo det fastslått.Jeg begynner å tro at presten faktisk har rotet med navnene i forbindelse med dåpen i 1835.For jeg finner kun en Anders Jensen som gifter seg i Askøy pr.gjeld, og som Bjørn nevner, så finner vi ikke Anders Jensen Kollevåg død på Askøy.Jens Rasmussen står tre ganger oppført som pårørende ved barns død, siste gang i 1833.Det skulle derfor likevel ha vært svært interessant å vite hva som står i dødsmeldingene etter Jens og Ane i Kollevåg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å be om det i samme tråden: Kan noen der inne være så snill å slå opp i kirkebok for Askøy der Anders Jensen ble døpt (21. juni 1835) og sjekke hva det står der?Og gjerne også dødsmeldingene etter Jens Rasmussen, Ane Amundsdatter og Jens Andersen (død 21. april 1897).Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.