Gå til innhold
Arkivverket

[#34470] Peder Christophersen og Maren Johansdatter, Seines i Rødøy/Meløy, 1760-årene

Gjest Jan Sjåvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Sjåvik

Jeg søker opphavet til Peder Christophersen og Maren Johnsdatter/Jansdatter, som bodde på Seines i Rødøy/Meløy fra 1760-årene av. Peder Christophersen nevnes i 1763, da han blir publice absolveret for et leiermål, og det sies da at han er gift mann. Ved giftermålet med Maren Johansdatter i Meløy i 1767 sies det da også at han er enkemann. Ved både trolovelsen (også i 1767) og vielsen sies det at Maren kommer fra Stavnæs. (Forløftningsmennene var Berthel Nielsen Vasdal og Niels Joensøn Aabudsvig.) Peder og Maren får 8 barn i tiden 1768-1783. Så er det skifte etter Peder 31. juli 1784. Maren blir gift to ganger til før hun dør i 1813, da det sies i kirkeboken at hun er 70 år, altså f. ca. 1743.Det bor en mann ved navn Jonn på Seines i 1740, da han får datteren Elen. Denne Jonn er av Norum-slekten (han er nok den Joen som er sønn av Anders Hermandsen, sønn av Hermand Hansen), og han er neppe far til Maren Johnsdatter, som ikke nevnes i skiftet etter Joen Andersens mor Elen Joensdatter Sleipnes i 1755. Da er Joen Andersen død og etterlater seg døtrene Lisbeth og El(l)en. Datteren Lisbeth er altså født før kirkeboken begynner, kanskje ca. 1735-38. Jeg kjenner ikke navnet på enken etter Joen Andersen, men hun kan jo ha giftet seg igjen før 1755, og i så fall nevnes kanskje mannen hennes i den militære registreringen.Jeg kan tenke meg at Peder Christophersen er kommet til Seines ved giftermål (det forklarer at han er gift mann ved leiermålet i 1763 og enkemann i 1767), men at han først var gift med en kvinne som var for gammel til å få barn. Så blir han gift med Maren.Er det noen som har videre opplysninger vedrørende disse personene? Er det noen som er villige til å slå opp i de militære registreringene fra 1755 og 1769, som jeg ikke har kopier av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

På Seineset i Rødøy ved innrulleringen 1769(ut fra sesjon holdt 26.05.1769) finner jeg: Peder Christophersen som da er beskrevet som oppsitter i Seyneset. Han var da 44 år og hadde pass i 1769. Så han ble da født i ca 1725, men jeg vet ikke helt hva det vil si at han hadde pass i 1769.Innrulleringen 1755 har jeg dessverre ikke tilgang til, og jeg måtte på Statsarkivet i Trondheim for å se den tidligere en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Peder er ikkje nemnt i innrulleringsmanntalet 1755 for Meløy og Rødøy. Det er heller ikkje garden Seines. Det kan kanskje tyde på at Peder var innflyttar? Eg veit ikkje om Maren vert omtalt som Jonsdtr. Ho er i alle høve kalla J(oh)ansdtr. Etter det du opplyser om henne ved trulovinga og giftarmålet, kan det hende ho er dotter til Johannes Olsen som er den einaste skattytaren på Stavnes i 1745.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Når det gjeld enka etter Jon Andersen Seines, så var det Ellen Størkersdtr Åg. Ho døydde på Seines i 1767. I følgje kyrkjeboka var ho då 77 år gamal. Ho skulle såleis vera godt eldre enn mannen, men sidan ei dotter vart født i 1740, var ho knappast født før 1695.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Mange takk, Olav Helge. Dette er veldig nyttig for meg.Ved et lykketreff kom jeg i går kveld fram til at 'min' Maren Johansdatter måtte være datter til Johan Olsen på Stavnes, som jeg forstår ligger på Åmøya, og dit var det nok direkte båtforbindelse fra Seinesset! Denne Johan kalles også Jannes så vel som Johannes, og ble viet som Johan Olsen Stavnes i 1743; han giftet seg med Johanna Gabrielsdatter fra Yttern i Rana. Hun nevnes i skiftene etter både sin far (da hun bodde på Stavnes) og sin mor, da hun var blitt oppattgift med Hans Jensen på Åg etter at Johan Olsen døde i 1767; skiftet etter moren sier da også at hun da var på Åg. Hun levde helt til etter 1801, da hun bodde hos sin sønn Gabriel Janssen på Øvre Mosvold. Jeg har ikke funnet noe skifte etter Johan Olsen eller Johanna Gabrielsdatter, men de fikk barn fra 1744 til 1758, og ved hjelp av konfirmasjonslistene m.v. tror jeg at jeg har identifisert i alt sju.Johanna Gabrielsdatters forfedre har jeg også funnet delvis; den eldste jeg har funnet er f. ca. 1603. Og alt dette var jeg så heldig at jeg fant ut av i går kveld.Da Ellen Jonsdatter, datter til Jon Andersen (Norum) ble døpt i 1740, står det i kirkeboken at faren bodde på Seines. Det kan sikkert være at det ikke var mannfolk i tjenestedyktig alder på Seines i 1755, og det vil da si at min ane Peder Christophersen var innflytter og kom til Seines etter 1755. Etter alderen han oppga i 1769 (dette kan jeg takke Anne Lise for at jeg vet) er han født ca. 1725, og i skiftet etter ham i 1784 var det naboen Niels Fordelsen Sleipnes som var verge for hans mindreårige sønner. Så han er vel innflytter, og da blir det ikke greit å finne opphavet til denne karen.Du har vel sjekket at Peder Christophersen ikke nevnes under Sleipnes i innrulleringen i 1755.Igjen mange takk for hjelpen; det er veldig snilt av dere som sitter hjemme i Norge (eller Uppsala?) å slå opp ting for meg.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Jan!Tusen takk der fikk jeg navnet på Johanna Gabrielsdatters to menn. Johanna er foresten døpt 15. søndag etter trini. 1721 i Hemnes kirke.Johannas foreldre Gabriel Nilsen og Marit Pedersdatter er mine 4.tipp gjennom deres datter Berit som ble gift på Skonseng og 5.tipp gjennom sønnen Gabriel som var oppsitter på Solfjell i Rana.Er Gabriel og Marit dine aner.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Ja, Johanna Gabrielsdatter og Johan Olsen Stavnes hadde datteren Maren Johansdatter, som jeg ikke har funnet dåpsinnførselen til men som ble konfirmert i Meløy i 1766, trolovet og gift i Meløy (med den gåtefulle Peder Christophersen Seines) i 1767, og som døde på Seines 2. juni 1813, og da sier kirkeboken at hun var 70 år. Johanna og Johan ble viet 10. søndag etter Trinitatis 1743, så hun var vel deres eldste barn.Peder Christophersen og Maren Johansdatter fikk datteren Martha Pedersdatter i 1776, og hun ble gift med Johannes Pedersen Sperstad, f. i Rødøy i 1774, i 1796. Deres sønn Hartvig Ollaj, f. på Sperstad 3. jan. 1822, ble gift med Marit Davidsdatter, f. i Rana i 1803, og de hadde sønnen Anders Bang Hartvigsen, f. i Kvitnesvika i Rødøy 19. jan. 1845, som 30. aug. 1874 ble gift med Aasel Johanna Pernella Pedersdatter, f. i Rødøy 1. aug. 1844. Anders og Aasel bodde i Sjåvika. De fikk datteren Hedvik Olea Meier Andersdatter, f. i Sjåvika 15. sep. 1884. 10. nov. 1907 giftet hun seg med Elias Berthinus Theting Kristiansen Sjåvik, f. i Sjåvika 29. juni 1881, og med ham fikk hun ti barn. En av dem er min mor, Johanna Marie Sjåvik, f. i Sjåvika 19. aug. 1918 og død 17. okt. 2003. Slektsprogrammet mitt sier at Johanna Gabrielsdatter blir min ”5GG grandmother,” som etter mine begreper må være det samme som 4. tippoldemor.Du og jeg er altså i slekt. Det kan godt være at vi har andre aner felles også, for en stor del av mine kommer fra Rana og Hemnes.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vet ikke om du har aner på Peder Pedersen Sperstad, men her er det jeg har med Peder Pedersen som nr. 1, og dobbelt bakover:1)Peder Christian Pedersen Sperstad, som var gift med Maren Kirstina Gabrielsdatter.2)Peder Pedersen født ca 1741, som det var skifte på i 1809. Han var gift med Berit Nilsdatter.3)Berit Nilsdatter født ca 1740, og var 61 år i 1801.4)Peder Hansen som døde i ca 1791, og det var skifte på han i 1791. Dette er også min ane, men jeg har ikke greid å finne dødsfallet hans.5)Maren Pedersdatter som det var skifte på i 1799, og som jeg heller ikke har greid å finne dødsfallet til. Deres barn:a)Ole Pedersen født ca 1733, og død i 1797, og han ble forlovet 04.11.1760 med Berit Berthelsdatter. De ble gift i julen 1760, og kirkeboka var svært vanskelig å lese slik at jeg ikke fikk frem noe mer nøaktig tidspunkt. Disse er blant mine aner gjennom sønnen Berthel døpt 31.03.1765.b)Hans Pedersen født ca 1735, og var 66 år i 1801. Han var gift med MargretheJonsdatter Bryding. Han var holdsmann og næret seg med fiskeri i 1801.c)Joen Pedersen som var bruker i Gjerøned)Ejner Pedersen som døde før 1791. Han var i Fredriksvern ved morens skifte i 1799.e)Peder Pedersen født ca 1741 og død ca 1809f)Birgitha Pedersdatter døpt 26.08.1742g)Lisabeth Pedersdatter døpt 16.02.1744h)Povel Pedersen døpt 11.02.1748i)Gabriel Pedersen døpt 01.01.1750Peder Hansen med familie var i Engviken i Rødøy da barna døpt.Du har kanskje disse opplysningene Jan? I såfall får du bare overse dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å skrive at en søster av Peder Hansen var gift med Niels Pedersen Værnes, og at disse hadde 3 barn sammen: Ane døpt 1739, Katharina døpt 1742 og Karen født ca 1743.Det var skifte etter Nils Pedersen Værnes i 1748, og barnas morbror Peder Hansen Eenvigen(regner med det var Engviken) var verge for barna. Kanskje det riktige skal være Enviken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiEr det samme Johannes Pedersen og Martha Pedersdtr som er foreldre til Ellen Kristine Johansdtr f. 1818? som jeg har spurt om i et annet spørsmål her.De har ifølge skiftet 1823 på Sperstad barn: Alder oppgitt på skiftet, stemmer vel ikke helt overens med fødselsår.Peter 26 år Nils 24 år Jakob 21 år Hartvig 1/2 år Sara 16 år Olina 13 år Pernilla 12 år Christianna 10 år Elen 2 årHvis det er samme parret så er du og i slekt med en av mine ingiftede onkler. Han var gift med min fars søster.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til Steinar: Det er etter min oppfatning ingen tvil om at det er de samme Johannes Pedersen og Martha Pedersdatter som er foreldre til den Ellen Kirstine Johansdatter som du nevner. Både skiftet etter Johannes Pedersen og dåpsinnførselen i kirkeboken viser dette.Jeg vet ikke når Ellen Kirstine ble gift eller med hvem. Har du kjennskap til det? Slektsprogrammet mitt sier at Ellen er min '2nd Great-Grandaunt;' hun er søster til min ane Hartvig Ollaj Johnsen.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til Anne Lise: Jeg hadde ikke ektefellen til din nr. 1, Peder Christian Pedersen Sperstad, så det skal du ha takk for! Dessuten er det alltid nyttig for meg å sammenligne det jeg har med andres opplysninger.Her er noen kommentarer (og forhåpentlig utfyllende opplysninger) til det du skrev:a) Ole Pedersen. Jeg fikk det til at datoen for vielsen er 27. des. 1760, men skriften er jo veldig uklar.c) Joen Pedersen. Dette er uklart for meg; jeg lurer på om det er Gjerøya eller Gjesøya det dreier seg om? Han var klokker i 1801, og skiftet etter ham i 1836 ble holdt på Gjesøen (slik leste jeg skifteprotokollen, og slik har Svein Edvardsen også lest det).g) Lisabeth Pedersdatter døde 1822 (skifte på Sperstad); hun var gift med Daniel Nielsen Sperstad.h) Jeg har skrevet ned at Povel Pedersen døde på Sundøya i 1790.Niels Pedersen på Sør-Værnes og Lisbeth Hansdatter hadde også datteren Elisabet/Lisabet Nielsdatter, som er to år gammel i skiftet etter faren og ble gift med Anders Siursen.Envikæ (som man sier det i Værangfjorden, men de skriver i dag Einvik; før skrev de Eenvigen eller Envigen) ligger like sørfor Buvika, som igjen ligger like sørfor Sperstad. Fra gammelt av hørte nok begge plassene inn under Sperstad. Det var der Peder Hansen og Maren Pedersdatter bodde før de flyttet til Selsøyvika (Lille-Selsøe), og det kan jo passe godt ettersom Peder Hansen er sønn av Hans Olsen Sperstad (skifte 1721), som igjen er sønn av Ole Hansen Strømsvik, 50 år i 1701 (skiftet etter Hans Olsen viser at Joen Olsen Strømsvigen, sønn av Ole Hansen, var hans bror).Tilbake til Maren Kirstina Gabrielsdatter: Kan du fortelle meg når hun er født, hvem hennes foreldre er, og når hun ble gift med Peder Christian Pedersen Sperstad? Som sagt har jeg ikke tidligere visst hvem Peder Christians kone var.Igjen takk for all hjelpen du har gitt meg både nå og før.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til Jan: Kan hende eg kan hjelpe deg litt meir med forfedrar til Johannes Olsen på Stavnes. Han står nemnt i innrulleringsmanntalet 1755 på Stavnes (omtalt som Jon Olsen). Det er oppgitt at han er 60 år og født på Marken i Meløy. Etter aldersoppgåva skulle han såleis vera gamal nok til å vera registrert i manntalet 1701. Det er han også. Johannes - slik er han omtalt i 1701 - må vera han som er 6 år og son til Ole Mikkelsen, 36 år, på Marken. Det er også to andre søner registrert, Mikkel som den eldste og Lars som den yngste. Ole er ut frå dette truleg så ung at han ikkje er registrert i prestemanntalet 1665. Der er det mange Mikkel å velja mellom. Ein av dei som peikar seg ut som mogleg far til Ole Mikkelsen ut frå namn, alder og bustad, er Mikkel Olsen, 32 år og brukar på Stavnes. På Marken er det ingen Mikkel. Lukke til vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

I Meløy Bygdebok, bind 2, side 525, under Mosvoll Øvre står det at Gabriel Johnsen (f. 1756) hadde overtatt etter sin mor Johanna Gabrielsdatter (f. 1722). Videre: ”Mannen hennes, John Olsen, synes å skulle være sønn til Ole Hansen som i skiftet 1748 blir titulert som husmann.” Dette kan ikke være riktig ettersom nevnte John Olsen oppgis å være 10 år ved skiftet (1749 etter Svein Edvardsens avskrift). Likevel er det vel neppe tenkelig at Gabriel Johnsen (Jansen/Johansen?) kunne få bygsle en så stor gård uten å ha noen tilknytning til stedet. Brukere før 1745 på Mosvoll, Nedre, er oppgitt å være Hans Olsen og Johannes Olsen. Denne Johannes Olsen er 35 år ved manntallet 1701. Eventuelt slektskap mellom brukerne i Marken, jf innlegget ovenfor, og på Mosvoll kan absolutt tenkes og bør undersøkes videre.Peder Christophersens sønn Benjamin, f. ca. 1774, bygslet Jenslund ved Vall i Meløy. Det var 8 barn etter ham ved skiftet i 1836.Det kan ellers opplyses at Gabriel Nielsen, Ytteren, har mange etterkommere i Meløy gjennom datteren Maren, gift med Ole Aronsen, Holand, d 1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heisvar på spørsmål 12. som jeg skrev på nr 11 har jeg spurt om henne og hennes datters familie før. (du Jan har faktisk svart på en del av de)Ellen var ugift og fikk en datter med Thomas Olai Davidsen 02071838 han døde etter 1900 han var gift 14/7 1867 Rødøy, med Serina Eline Jensdtr 1846 - ? Han bodde i Kvalvik, Tjongsfjord, Rødøy.Dere datter Anne Johanne Nikoline Thomasdtr var gift 21111880 i Rødøy, med Johan Ulrik Peder Christiansen 28091858 - ? Samme bosted som ovenfor. Han var gift 2. g. m. Konstanse Ole Petrikke Larsdtr 1879 Kjetvik, RødøyProblemet er at etter noe tid i spørsmålrekken mister en vel oversikten, så engentlig burde en vel Samle oplysningene på gårder i Meløy/lurøy etc og prøve å få et system på det.Har selv fått meg et .com som jeg tenkte å legge inn Opplysninger på men det tar vel litt tid.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til JanJeg vet dessverre ikke når Marit Gabrielsdatter og Peder Christian Pedersen Sperstad, når hun ble født eller hennes foreldre. Jeg tror jeg har disse opplysningene fra en dame som heter Margit Iversen(?). Dessverre var jeg for noen år siden dårlig til å notere kilder, og det sliter jeg med nå.Ser jeg har noe på Johannes Pedersen Sperstad også, og han ble døpt Dom.14.p.trinit.1774.Han var først gift med Martha Pedersdatter Seines som han hadde 9 barn med, og senere med Elen Eriksdatter som han fikk 1 sønn med. Dette vet du sikkert.Takk for de nye opplysningene. Jeg ser jeg har satt spørsmålstegn ved skiftet på Hans Olsen Sperstad, men siden det ikke står noe om hvor sønnen Peder Hansen var i 1721 så har jeg vel ikke tatt sjansen på å skrive det inn i slektsprogrammet. Nå er det iallefall gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Må vel tilføye at jeg ikke har alle opplysningene fra Margit Iversen, men jeg har også lest en del i kirkebøkene. I det jeg fikk fra henne var det ikke et eneste årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Jan!Ja det er mulig vi er i slekt på flere grener i Rana, mamma var fra Reinforsheia så halvparten av min slekt er på Helgeland.Av barna til Gagriel Nilsen og Marit Pedersdatter er Berit og Arent mine aner:mine 3.tipp: Berit Gabrielsdatter dp. 6.jan.1725. Jordsatt 20.jan 1788, g.24.juni 1748 med Christen Henrichsen dp.25.mars 1725, jordsatt 6.aug.1786. De bodde på Kvernhusheia på Skonsengmine 2.tipp: Henrich Christensen f. ca 1749, d.6.sept.1818, trolovet 24.mai 1779 (ikke funnet giftem.)med Anna Thomasdatter fra Øverdal f. 5.sept. 1756, d. 30.mai 1824. De var brukere på samme plass som over.mine 1.tipp: Christen Henrichsen f. 24.des. 1781, d.29.mai 1839. g. 1790 med Gjertrud Jensdatter fra Nevernes f. 1790? d. 19.juni 1886. Brukere samme sted som overmine oldeforeldre: Henrich Milael Christensen f. 6.mars 1825. skifte 1877. g.16.juli 1854 med Ingeborg Anna Henriksdatter fra Jamtli dp. 23.okt.1825. Emigrerte som enke til Usa 1879 med sin yngste sønn Johan Greger. mener jeg har funnet henne død der men må ha glemt å føre det inn. Henrich og Ingeborgs datter Kirsten reiste flere år før. Brukere på samme plass som over.mine besteforeldre: Jens Kristian Henriksen Elvebakk f. 17.jan.1857 d. 10.jan.1930. g. 13.april 1897 med Hansine Kristianna Hansdatter fra Reinforsheia f. 26.sept.1878, her glemmer jeg rette og slett og finne ut når hun døde men det var på 50 tallet en gang. Bestefar kjøpte Lappneset på Reinforheia 1891.så min mor Rakel Bang Jensen Elvebakk f. 6.des.1912, d. 24.luni 1995. g.30.nov.1937 med Olav Halvdan Karl Eliassen f. 30.mars 1914 på Nystad i Valnesfjord, d. 31.jan.1981. bosatt på Furnes Valnesfjord. Og så er det meg og mine 6 søsken (1 døde liten).Så til Gabriel og Marits sønn:min 4 tipp: Arent Gabrielsen dp.5.juni 1729, trolovet 15.april 1753 (ikke funnet giftemålet)m. Beret Erichsdatter fra Langfjell dp. 17.mars 1726. Brukere på Solfjell i Rana. (ikke funner disse død)mine 3.tipp: Elisabeth Arentsdatter dp.11.aug.1754. d. etter 1818. g.18.juni 1773 med Hans Andersen fra Storforshei dp. 10.sept.1847. Skifte 1818. Brukere på Storforshei, må ha bodd noen år på Solfjell.mine 2 tipp: Ingeborg Anna Hansdatter f. på Solfjell dp.8.april 1787, oppvokst på Storforshei. g. 25.des.1808 med Lars Jacobsen f. på Blakkåheia 18.mai 1787 oppvokst på Ørtfjell, d. 26.juni 1868. brukere på Fagerjord.mine 1.tipp: Karen Marie Larsdatter f. 23.nov.1815, d.20.mars 1862. g. juli 1844 med Johannes Eliassen f. 02.09.1814. Har ikke funnet han død. Brukere på Granliamine oldeforeldre: Anne Mrgrethe Bang Johannesdatter f. 19.aug. 1845. d. 30.nov.1925. g. 1855 med Hans Peder Johannesen f. 1.feb.1836. d.27.sept.1900. Brukere på Reinforsheia. Og så er det mine bestemor Hansine g.m. Jens Elvebakk og så videre.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Jeg lurer på om du har noe opplysninger om din ane Marit Davidsdatter g.m. Hartvik Johannesen Kvitnesvik i Rødøy.Det er et skifte for Hemnes/Rana 1846-1880, der er Marit nevnt hun er gift med Hartvik Johannesen Kvitnes i Rødø. Hennes far er David Olsen Strømdalen i Rødøy. Marit må da være søskenbarn til min ane Lars Jacobsen som var bruker på Fagerjord. Skifte er langt på 5 1/2 side og jeg blir like forvirret hver gang jeg leser det.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er det jeg finner i Svein Edvardsens skifter 1846-1880 for Rødøy. Marit er ført som datter av Maren Jonsdatter i skiftet etter denne i Strømdal i 1847. Tar det hele fra begynnelsen jeg:Maren Jonsdatter var hovedperson og enke, go dt var skifte på henne i Strømdal i Rødøy i 1847, og hun var da enke. Barn:1)Anne Davidsdatter som var gift med Ole Pedersen i Wasdal.2)Johanne Davidsdatter gift med Iver Mathisen Strømdal.3)Marit Davidsdatter gift med Hartvik Johnsen i Qualnesvig.4)Ole Davidsen som var sønn og død. Hans barn: -David Christian Olsen5)Bereth Davidsdatter som var død datter. Hennes barn: -Bereth Randine Jensdatter som var gift med Sefrin Nielsen i Kislen(hvor er det??) -Thomas Jensen 21 år. Hos kurator Nils Vei land. -David Jensen 18 år, som var hos kurator Nils Veiland. -Anders Jensen som var 16 år, og hand formynder var Thomas Jensen Molen -Maren Jensdatter 11 år, og hennes formynder var Thomas Jensen Molen.Maren Jonsdatter har tydeligvis vært gift flere ganger for i 1834 er det skifte på Thomas Haagensen i Strømdalen i Rødøy, og ektefelle er Maren Jonsdatter. Stedatter:-Johanna Davidsdatter 33 årSom konens barnebarn er da nevnt David Christian Olsen 15 år, og Thomas Olsen 11 år(det er jo barna til Ole Davidsen som er nevnt i skiftet over). Det er merkelig at ikke alle i søskenflokken(se skiftet over)er med i skiftet i 1834. Kilder: Svein Edvardsens utmerkede 'Skifter fra Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna 1811-1845 og 1846-1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Takk skal du ha Anne Lise. Når jeg sammen ligner skifte i Rødøy og det på Rufsholmen i Rana så er det samme folket så da var Maren Jonsdatter (i Gårdshistoria står det at Maren var fra Asphaugen) som det er skifte etter på Strømdal gift med David Olsen fra Vesterfjell i Rana og bror til min ane Jacob Olsen far til Lars Jacobsen som jeg nevner over.Jeg finner familien på Bjørnforsmoen i Rana, der står det at hele familien skal ha reist til Strømdalen i Rødøy. Etter at David Olsen var død.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Takk til alle dere som har bidratt hittil; jeg har forsøkt å fordøye all informasjonen, men det tar litt tid.'Kislen' skal være gården Kisten, som ligger innerst i Værangfjorden.Til Solveig: Jeg vet en del om anene til Marit Davidsdatter, og skal se om jeg kan supplere det som Anne Lise har fortalt deg. Men jeg må vente med dette til jeg kommer hjem; her er det midt på dagen og jeg er på arbeidet.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner litt i papirutgaven av bygdeboka for Rana også. Det er vel denne Maren Jonsdatter jeg finner under Asphaugen i Rana på side 364: Maren Jonsdatter ble født 1709, og foreldrene var Jon Andersen og Beritte Persdatter som ble gift ca 1697. Jon Andersen var 32 år i 1701, og altså født ca 1669. Han var bruker i Rismoen under Aspahaugen fra ca ca 1701-1746., oh brukte visst også noe av Bjørnåga. Barn av Jon og Beritte: 1)Hans født ca 16972)Ane født ca 17003)Nils født 17054)Maren født 17095)Kristen født 1712( til Engja)6)Marit født 1714(til Storalteren)7)Johanne født 17168)Anders født 17199)Bert født 1719(til Lille Røvatnet)10)Jon født 1724, som var neste bruker i Rismoen under Aspahugen. Han døde i 1803. Han var gift med Berete Persdatter født 1723 fra Langvatnet. Hann fikk bbr 07.07.1748, og dette ble tinglyst 26.04.1751. I 1779 fikk han 10 riksdaler i bot for å ha brent 2 1/2 kanne brennevin, og og han måtte betale saksomkostninger på 3 1/2 riksdaler.Jeg skal se om jeg finner noe mer i Rufsholm og Vesterfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Beklager, men dette var tydeligvis feil Maren. Under Bjørnforsmoen finner jeg på side 354: David Kristensen Olsen fra Vesterfjellet født 25.12.1767, og død 23.12.1803. Det sies at han druknet i badekaret. Han kom fra Aspahugen i 1798 til Bjørnforsmoen. Han og Maren Jonsdatter ble gift i 1793. Barn:1)Anne født 14.02.1794(til Vassdalen i Meløy2)Kirsti født 1795, og død før 1804.3)Ola født 1797(til Meløy4)Berith født 1799(Eidvika i Rødøy)5)Johanna født 25.04.1801(til Straumdalen i Rødøy)6)Marit født 1803(Skjåvik i Rødøy)Høsten 11813 ble Maren Jonsdatter gift med Thomas Håkonsen fra Vesterfjellet, og han ble født ca 1790. Som du Solveig sier så dro hele familien til Straumdalen i Rødøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.