Gå til innhold
Arkivverket

[#34470] Peder Christophersen og Maren Johansdatter, Seines i Rødøy/Meløy, 1760-årene

Gjest Jan Sjåvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

På side 301 i bygdeboka for Rana finner jeg David Olsen Vesterfjellet. For oversiktens skyld skriver jeg han som nr. 1 og aner dobbelt bakover:1)David Olsen Vesterfjellet født 17672)Ola Jacobsen Storlia født 1727, og død 18.05.1793. I 1751 ryddet han Kvitingan, og fikk bobruk i Vestefjellet 06.06.1757.Gift 1 i 1752 med Kirsten Jonsdatter fra Villen født 1729.3)Kirsten Jonsdatter Villen født 1729, og gift med Ola Jacobsen Storlia. Hun døde i 1782.Deres barn:a)Anne født 1752(til Røffen?)b)Jacob født 1753(til Bakkåheia)c)Jon født 1756(til Granlia)d,e og f: David, Hans og Berit døde som små.g)Hans født 1765h)David født 1767(til Bjørnforsmoen).i)Ola født 1770, og død i 1786j(10)Kjersten født 1773 og død i 1853.Ola Jacobsen Storlia ble gift 2 i 1783 med Marit Jonsdatter fra Apshaugen født 1752 og død 1853. Barn:k(11)Johannesl(12)Berthe født 1785og død 1807m(13)Oline født som døde som litenn(14)Gjertrud født 1788(til Eiteraa)o(15)Oline født 1790p(16)Anders født 17934)Jacob Mortensen som fikk bygselbrev på Storlia den 09.12.1716, og han var 42 år da han døde i 1733. Gift 1 med ukjent, og fikk disse barna med henne:a)Morten født 1718 og død 1733Jacob ble gift 2 med Ane Jonsdatter.5)Ane Jonsdatter født ca 1680, og død i 1767 etter at hun hadde vært sengeliggende lenge. Alt i 1763 hadde hun lenge vært sengeliggende. Barn: b)Jon født 1722 c)Ola født 1727(til Kvitingen-som han jo ryddet i 1751.Ane Jonsdatter må ha blitt gift igjen etter 1733 med Per Jonsen Storlia, for han nevnes i bygdeboka som 'stykfar' til Ola Jacobsen(anenr.2 her). Ola fikk tillatelse av 'stkfaren til å rydde i Kvitingan.6)Jon Olsen(født ca 1681 og var 85 år i 1766) som fikk bbr på Bruk 2 i Villen på 1 pund og 9 mark den 02.08.1730. Før det var han bruker av 12 mark i Villens bruk 2 fra 1711 og av 1 pund fra 1713.Han beskrives som Jon Jonsel Villhaouen da han døde 06.05.1766. Gift i 1705 med Berit Hansdatter(1683.1731).7)Berit Hansdatter født ca 1683, og gift med nr.6.Barn:a)Per født 1708(til Storlia)b)Karen født 1710(til Ørtfjellet)c)Hans født 1716d)Ola født 1718(til Kvanndalen).e)Jens født 1721(til Skardet)f)Holger født 1723(Strandjorda)g)Jon født 1726(Tullgranheia)h)Kirsten født 1729(se anenr. 3 her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipå skiftet til Berit Hansdtr på Villen i 1732 fremkommer det at barnas morbror Jens Hansen bodde på Steinbekkhaugen, Ranadet førte til at jeg fikk to Hanser som far til BeritHans Olsen g. m. Elisabet Zachariasdtr, GullfjellogHans Jensen Steinbekkhaugen, Ranamen trolig er første Hans den rette, fins det noe som kan bekrefte det.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til (8): Maren Johannesdatter, datter av Johannes Olsen på Stavnes blir døpt 10. oktober 1745 i Meløy. 17 søndag e. Trinit 1745: «Samme tid ved Meløe K: døbt Johannes Stavnæss sit barn N: Maren. Fadd: Johan Anders:, Hans Ols: Schare, Syneve Kieldal, Berete Nielsd:, Dordi Ellingsd: Schare»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Ja det ble en del felles slekt da jeg har gått gjennom slekta til Marit Davidsdatter det var bare å føre inn noen mellomledd. Alt lå der fra før.Takk til Anne Lise.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tilbake til innlegg 13 her og Jan: Det skrives at Hans Olsen Sperstad var sønn av Ole Hansen Strømsvik, og Ole var jo 50 år da han var oppsitter i Strømsvik i 1701(altså født ca 1651). Jeg har sett på boka 'Skattematrikkelen 1647 XVI Nordland fylke', som er utgitt av Norsk Lokalhistiorisk institutt. Der er det beskrevet en Hans med 2 pd, og ført med 1/2 dr. Rødøy prestebol bygger. Dette var kanskje far til den Ole som ble født ca 1651? Hvis noen har noe mer på far til Ole, så ville det være fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Jan. Her var det mye spennede å lese! Spesielt om denne Johanna Gabrielsdatter. Da er vi vel inne på min ane Gabriel Nielsen, gift med Marit Pedersen som er foreldre til Gisken Gabrielsdatter og som ble gift med Fordel Henriksen. Stemmer ikke det?Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har nå funnet at denne Johanna må være søster til min ane Gisken Gabrielsdatter og Fordel Henriksen. Kan noen korrigere meg hvis jeg tar feil? Jeg er GGG barnebarn til Fordel Henriksen.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det ser ut som om du har rett Birger, for i 'Mo prestegjelde gardshistorie' på side 437 finner jeg: Gabriel Nilsen fra Fjelldal i Korgen døde i 1755, og fikk bbr på Yter-hansgarden under Ytteren den 21.07.1717. Gift i 1716 med Marit Persdatter, som døde i 1772. Barn:1)Nils født 1717, og død 1754. Gift i 1748 med Beret Jonsdatter.2)Maren født 1719, og var i Holand i Meløy som voksen(ført med Holand, Meløy bak navnet i bygdeboka).3)Johanne født 1721, og var i Åg i Meløy som voksen.4)Beret født 1724, og hun var i Skonseng som voksen.5Per født 17276)Arent født 1729, og var i Selfors som voksen. Gift 1753 med Berthe Eriksdatter Langfjellet.7)Gisken født 1729, og var i Skonseng som voksen.8) Marit født 1734, og var i Skuggheia som voksen.9)Ane født 1736, og var i Brennåsen som voksen.10) Rebekka som var i Bjørnåga som voksen, og var født i 1739.Gabriel var medeier av Ytrasaga i 1728, og visstnok eneeier av denne i 1730. Det var skifte på Gabriel Nilsen i 1755, men der kommer det vel ikke noe annet frem enn det som står i bygdeboka angående barna. Korgen er jo i Hemnes, og jeg kan ikke se at han nevnes i noe skifte der. Kan jo se hva jeg finner i bygdeboka for Hemnes i neste uke når jeg skal på biblioteket, hvis den ikke er utlånt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Hemnes bygdebok gir opplysinger om Johanna Gabrielsdatter sine forfedre tilbake til først på 1600-tallet (jeg tror forresten at denne bygdeboken er tilgjengelig i en elektronisk versjon på internett, selv om jeg ikke husker hvor). Dessuten tror jeg at jeg har funnet hvor Johanna oppholdt seg i 1801; det er antagelig hun som bor sammen med sønnen Gabriel Janssen på Øvre Mosvold i Meløy. Det er en tid siden jeg undersøkte dette så detaljene er kommet litt bort for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til Jan S: din antagelse om at Johanna Gabrielsdatter er på Mosvold tyder på å være korrekt - dessuten kommentar til (14) og (15):Johanna Gabrielsdatter ble nok gift i Meløy i 1743 med Johan(nes) Olsen. Begge oppholdt seg da på Stavnes. Johan dør i 1767 på Stavnes, men jeg har ikke registrert noe skifte efter ham. Johan fikk bygselbrev allerede i 1718 på hele Stavnes gård. Enken gifter seg på på nytt i 1772 på Åg. Sønnen Gabriel er født ca. 1755. Ungkaren Gabriel Johansen gifter seg i 1782 med Ingeborg Jonsdatter. 4 år senere får han bygselbrev på 1/2 våg i Øvre Mosvold. Gabriel dør på Mosvold ca. 1811. En Johanna Gabrielsdatter dør på Mosvold året efter, og er da oppgitt født ca. 1716.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk Anne Lise, Jan og Terje for disse opplysningene! Da var det som jeg tenkte at Johanna og Gisken var søstre!Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tilbake til innlegg 13 og 32. Ved manntallet 1666 for Helgeland på internett finner jeg en Hans Olsen som er 43 år og oppsitter i Strømsvik. Var dette far til Ole Hansen Strømsvik som ble født ca 1651. Hvor var Ole i 1666? Den nærmeste jeg finner aldersmessig er Ole Hansen som var 17 år og Bøgenøyen(?) i Lurøy hvor han var i tjeneste. De andre Ole Hansen blir for unge i 1666, hvis jeg ikke har oversett noen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Steinar Olsen

heiser at dere leter etter personen Johanna Gabrielsdtr. På Yttern i Rana f. 1721 på yttern, døpt 15 s etter tref. 1721 i Rana kirke. hun flyttet til Åg i Meløy. LenkeForeldre er Gabriel Nilsen Ytterhansgården, Yttern (s. 437 andre spalte) g. 1716 m. Marit Persdtr/Pedesdtrde to er fra Korgen og fra gården Hemnes.kan legge til at Hans Olsen finner du 1701 på Sundøya sammen med 3 av sine sønner.har stilt spørsmål om personer nevnt her i debatten, men må bare friske det litt opp først og se hva som kommer fram. Hadde Peder Chr som ektemann på Johannes datter Maren men kun navnet. og Johan Olsen som navn på Johannes mann d./skifte 1767 men ikke sted. Helt tilbake fra 2003.Kommer tilbake etter å ha sett over det som er her av opplysningerSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiser at jeg kom med litt dobbeltopplysninger her. Har vel tatt med feil Hans Olsen her.Kan sende deg Jan en aneliste, siden vi har en del felles aner. steio ls5 alfk start dot noregner med at du klarer å bytte det som skal byttes og fjerne det som skal bort.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.