Gå til innhold
Arkivverket

[#34473] Geistlig inndeling - hjelp!


Gjest Ørnulf Schømer
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørnulf Schømer

Jeg klarer ikke helt å bli fortrolig med å identifisere hvilke kirkebøker som er aktuelle når jeg vet geografisk hvor noen er født.Det jeg spesielt sliter med er herredsbegrepet. Konkret. Jeg vet at min Oldemor Theodora Olivia Johanne Grimestad er registrert født i Kristiansand i FT1900, i tillegg stemmer det med papirer fra slekta. Hvilken kirkebok er det da som er aktuell? Norunn Klettum 'Herred, prestegjeld og sogn i Norge' forteller meg at Kristiansand Prestegjeld er delt inn i (i 1882) Domkirken og Lund Sogn, og har et Herred/By kalt Kristiansand.Er det slik at det finnes en separat kirkebok for Herredet, som evt. dekker deler av prestegjeldet som ikke er dekket av sognene Domkirken og Lund? Er herred og sogn sidestilt som begreper eller er det Prestegjeld-Herred-Sogn som er rangeringen? Jeg ser av de scanna kirkebøkene hittil at det ligger en kirkebok for Kristiansand tilgjengelig nå, hvor Prestegjeld/Sogn er oppgitt som kristiansand. Jeg kan ikke se at i denne kirkeboka er opplyst hvilke sogn de enkelte giftemålene er fra, betyr dette at de IKKE er fra Lund/Domkirken men fra Herredet Kristiansand By?Hjelp hadde vært VELDIG velkomment. Nå som kirkebøkene popper inn i stadig og jevnt tempo føler jeg at jeg trenger å vite hvilke kirkebøker jeg burde interessere meg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Kan ikke svare generelt på dette med inndeling, men iallfall bør en som er født i Kristiansand høre til Kristiansand Domkirke.Syns selv det av og til kan være vanskelig å orientere seg i div. geografiske inndelinger hver gang aner viser seg å komme fra noen for meg nye områder.Lykke til med å finne din oldemor!Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når det gjelder Kristiansand, er forholdet det at kirkebøkene for Kr.sand kun omfatter selve bykjernen (dvs. 'Kvadraturen' + litt til). Har man mistanke om at den personen man leter etter, ikke er fra selve bykjernen (men f. eks. fra Lund eller Vågsbygd - dvs. områder både øst og vest for sentrum), er det kirkebøkene for Oddernes man skal lete i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Takker for tipsa. Jeg er vel ikke sikker på om Oldemor nødvendigvis var født i Kvadraturen, så Oddernes er vel en like god kandidat.Får bare vente til flere bøker er tilgjengelige da. :-)Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Har god oversikt over Grimestad-slekta bakover fra Vossaboki. Det er ikke for å finne flere aner jeg spør, men jeg tenkte å sjekke alle opplysningene jeg hadde fra før i kirkebøkene etterhvert som de skanner dem inn. Derfor holder jeg på å lage en oversikt hvor jeg forsøker å plassere fødestedet til alle mine direkte aner på korrekt sogn/prestegjeld.Håpet var at jeg dermed raskt kunne finne ut om en nyinnskannet kirkebok var interessant for meg eller ikke.Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Beklager, jeg overså ditt siste innlegg (innl. 7) - og jeg forstår nå at du har oversikt over foreldrene hennes. Jeg registrerer imidlertid at de bor i Gyldenløvesgt. 74 i 1900, og hvis det også er Theodoras fødested, da blir det jo kirkebøkene for Kristiansand du skal lete i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Takker. Regner med at det er riktig med Kristiansand da ja. Kan ikke vente med å få sjekket kirkeboka for deres giftemål, sannsynligivs 1900-1903 en plass. Ektemannen Rudolf Schømer f. Nilsen vet jeg nemlig ikke noe annet om enn dødsdatoen 11.3.1916! Ganske irritabelt siden jeg tross alt heter Schømer pga. denne fyren.Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Berre litt generelt: Der er to inndelingar å skilje mellom; dei kyrkjelege og dei verdslege. Dei kyrkjelege går på stift (bispedøme), prosti, prestegjeld og sokn (og anneks-sokn) - dei verdslege på amt (fylke) og herred (kommune).Med alt det surret som har vore av samanslåingar og delingar av alt dette opp gjennom åra, er det ikkje rart det kan gå rundt for nokon og einkvar. For grensene har berre unnataksvis vore samstemde mellom det kyrkjelege og det verdslege. Difor er det så vanskjeleg.Vonar du finn ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Gløymde sjølvsagt dei gamle, verdslege skipreidi som var før heradene/kommunane kom til. Grensene for dei gjekk gjerne tvers gjennom fleire prestegjeld eller bitar av dei. Ein viktig ting er å hugsa: I kyststroka var det sjøen som var vegen i gamal tid, ikkje landevegen (som knapt fanst som anna enn i beste fall ein postveg for hest). I innlandet var nok dalføra betre eigna for å femna eit område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.