Gå til innhold
Arkivverket

[#34475] Levekår på Vestlandet i 1865 - 1900?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Eg får ut frå at det var i 1865-1900 den største utvandringa frå Vestlandet til USA føregjekk? Eg det nokon som kan opplyse om levekåra her på Vestlandet frå den aktuelle perioden. Det ser ut som om det var kanskje like stor utvandring frå både velståande familiar som for dei som vaks opp på husmannsplassar. Kanskje det er nokon som har info om korleis livet var her vestpå i mellom 1865-1900? Var det spenningen som dreiv dei eller var det slitet for å halde seg i livet som dreiv dei. Var det mange som var heimom igjen eller var det få som var på Norgesbesøk i denne perioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Eg veit ikkje så mykje om dei geneerle levekåra på vestlandet på denne tida. Me dei varierte nok med kvar ein budde. Vik i Sogn er etter det som blir sagt den kommunen i landet som hadde størst utvandring. Og storparten av dei kom frå Arnafjorden sokn. Mange flytta nok pga levevilkåret. Det er ikkje så mykje dyrka jord mellom fjorden og høgfjellet. Ofte flytta heile familien, med mor, far og barn og søken av foreldra. Men på dei fråflytta gardane flytta det inn fjellbønder frå Modalen og Eksingedalen i Hordaland. Nabobygder til Vik. Og historia seier at dei meinte det var betre leveår i Arnafjorden enn i Modalen. Ikkje minst hadde dei alltid tilgang til ferskfisk, og mat på bordet.I Folkestellinga 1865 for Vik er det 26 personar født i Hosanger, dei første kom ca 1845. I 1901 var talle auka til 52. Av desse budde det i ”sjølve” Vik 4 personar i 1865 og 3 i 1901. Resten budde i Arnafjorden. Og ein av dei i 1901 hadde etternamn Lee som er eit namn frå ”Fjorden”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Det var eit ''stort'' spørsmål du Terje kom med denne gongen, og det er sikkert fleire ulike syn på kva som dreiv folk til å utvandra. Emnet er grundig handsama i mange bøker og artiklar, m.a. av Ingrid Semmingsen.Men eg vil gjerne gripa tak i ei av utsegnene dine: Utvandringi frå Sogn, og særleg då indre Sogn, tok til mykje tidlegare enn du nemner. Første emigranten frå Sogn var Christen Hermundson Lunde som utvandra frå Hafslo i 1838, men det var først i midten av 1840-åri at utvandringi skaut fart, og det ''kulminerte'' i 1861 og 1862, som er dei absolutt største utvandringsåri frå t.d. Luster. Mange utvandra òg dei første åri etter borgarkrigen, men det minka gradvis utover i 1870-åri.Ein merknad til Marit: Eg veit at det utvandra mange frå Vik, men prosentvis trur eg nok Luster kjem framom! Frå noverande Luster kommune utvandra om lag 6,500 personar til Amerika, og ein analyse eg sjølv gjennomførte på 1970-talet synte at av barnekulli fødde i ''gamle'' Luster på 1850- og 1860-talet hamna opptil 60% i Amerika! Det er i dag truleg over 250,000 amerikanarar som ættar frå Luster kommune!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Det kan godt vera at det var fleire som utvandra frå Luster og andre kommunar med. Poenget var att til tros for at Vik/Arnafjorden var av dei bygdene i landet med størst utvandring. Var det andre her på Vestland som trulig hadde hardare levevilkår, og gladlig flytta inn på dei fråflytta bruka. MVH Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Her er ein del prosjektoppgåver om utvandringa til Amerika: http://digitalarkivet.no/dokkeveien/prosjekt.htmDg har lese den som omhandlar Skånevik tidlegare; dei andre såg eg først no. Det er laga statistikk for Skånevik om kor mange husmenn, bønder o.a. som reiste, og forfattaren kjem og litt innpå årsakene.Eg trur dei alle fleste i Skånevik har tremenningar i Amerika!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

svar til (23). Orkneys statsretslige status (det norske rigsråd var godt vrede på Kristian) savner helt betydning for min konklusion.Det vigtige er hvad brevskriveren i året 1524 mener med ordene 'under Norges krone'. Den rimeligeste tolkning er at der menes tiden inden den norske krones rettigheder blev pantsat i året 1468. Efter dette årstal var Orknö ikke längere 'under Norges Krone'. Der er ikke mange senere årstal som det er rimeligt at sätte denne gränse ved. 1471-2 er nok den sidste, hvis man absolut vil göre Jon yngre. Dels har vi Skotlands parlaments beslutning, dels at Orkneys kirke blev flyttet fra Trondheims stift til St Andrews. Men jeg tror mest på 1468.Orkneys befolkning var ikke udelt norsk. Der var allerede i 1300 årene en blandet befolkning af indvandrede skotter og indfödte norröne (godt blandet sammen). Bare et par eksempel. Dokumenter fra 1391 og 1424 nävner såvel Orkneyboere med farsnavn (norrön skik) og skotske familienavn som Leask, Leth, Sinclair, MacGee, Logie, Cragy, Fife, Blare, Gray, osv samt blandede navne: Malcom Jonson, Patrik Tyrgilson (DN 2, 401 & 691). Dokumenter fra samme tid fra Shetland har nästen kun patronym. Desuden var jarlerne af Orkney fra tidlig 1300-tal skotter (först Angus ätten, siden Sinclair), så skotsk indflydelse begyndte på Orkney mindst 100 år inden Kristian pantsatte den norske krones rettigheder.til (24) Det er nogle eksempler på Borgermestere i Bergen med höj alder f eks Wilchen Thormodson, som endnu var borgermester da han döde i 1651 nästen 85 år gammel, samt et par stykker over 70. For de fleste angives ingen alder. Så det er ikke urimeligt at Lille Jon kunde blive borgermester i 70-års alderen og väret det endnu i 1547 (flere dok i DN)Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.