Gå til innhold
Arkivverket

[#34477] Vanskeligere å søke i Døypte i Bergen 1668-1815

Gjest Knut Johannes Erstad
 Del

Recommended Posts

Jeg skal finne foreldre til Joham Fredrik Lampe født 1811. Før kunne jeg ha søkt opp alle døpte med fedre som hadde etternavn Lampe, og deretter søke videre på fornavn til den døpte. Etter at søkebildet er endret går ikke dette lenger. Nå må jeg søke opp alle fedre med etternavn Lampe, og så slå opp hver enkelt av dem til jeg finner den døpte som jeg leter etter.Hvorfor er det blitt vanskeligere å søke opp den man leter etter? Eller er det noe med måten å søke på som jeg har misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du har misforstått.Søk først på Rolle=far, Etternavn er lik Lampe.Søk deretter Rolle=barn, Førenamn alle termar, velg Same handling i boksen helt til høyre. Da får du listet opp fornavnene til alle disse 93 barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Nei, det får du visst ikke, du får opp fornavnet tilfedrene.Tilsvarednde hvis du velger barn med fornavn børjar på (vis) M, får du opp fornavna til alle fedrene med barn som begynner på M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Det var fedrenes navn jeg fikk opp. Hvorfor har man endret i søkemåten på denne databasen? Jeg synes det er mye greiere å søke i f.eks. Døypte 1816-1894.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Dere er på god vei til å gjøre det riktig, slik dere har gjort det. Husk bare å forandre 'same person' til 'same handling' når du forandrer rollen fra far til barn i fornavnssøket. Gjør du det, er det barna med fornavn på M som kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

I fjor høst endret vi oppsettet for kirkeboksdatabaser fra ett nivå til to nivå. Databaser som allerede lå ute hadde vi ikke kapasitet til å få endret på akkurat da, det arbeidet har såvidt tatt fatt nå. Dette er grunnen til hvorfor 1668-databasen for Bergen har nytt utseende og en annen måte å søke i.Årsaken til at vi har gått over til ny visning av kirkeboksdata er fordi dette er en mye mer hensiktsmessig måte å vise dataene på og det er mye lettere å søke i materialet. Før ble alle data sortert horisontalt, dvs. alle personer knyttet til en dåp stod listet bortover på en linje. I dåpsdatabaser kunnne dette bli veldig mange personer med opptil 8 fadre. Det sier seg selv at det var svært tidkrevende å lete etter en fadder når en måtte søke i for-, fars- og gårdsnavn for opptil 8 fadre. Nå vil en dåpsdatabase ha et felt for fornavn og et for etternavn, så for å finne en person er søkeprosessen betydelig redusert. I tillegg har vi lagt på rolle-benevnelser som gjør at en kan innskrenke søket sitt til f.eks. å kun dekke fadre. Ettersom dataene er fordelt på to nivå, vil de overordnede opplysningene knyttet til en dåp være sortert på et annet nivå og dette gjør det mulig å søke på år eller dato for dåpen samtidig som en søker etter navn.Så til ditt konkrete eksempel. Når du skal lete etter Johan F. Lampe sine foreldre, kan du gjøre som Ketil F. Hanssen beskriver, men ettersom du starter et søk etter faren, er det faren du får listet. Ketil søker nemlig etter fedre med Lampe til etternavn og en sønn med fornavn Johan. Han søker ikke etter Johan med en far som heter Lampe. Så snur du om på søket ditt og søker først etter barn med fornavn som begynner på johan og deretter far med etternavn som begynner med lampe og passer på å sette Same person til Neste person (fedre listes alltid rett etter barna), så vil du få et resultat som viser barna og ikke fedrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Anette Clausen for oppklaring. Men hva hvis jeg bare hadde kjente til barnets og morens fornavn? Da ville det jo ikke hjulpet å benytte Neste person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.