Gå til innhold
Arkivverket

[#34478] Heraldisk retningsangivelse

Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Av riksantikvar Huitfeldt-Kaas' 'sigill'- beskrivelser ser jeg at han bruker såkalt heraldisk retningsangivelse, dvs. seglene beskrives slik de sees FRA seglet. Er det en heraldiker 'der ute' som kan forklare noe nærmere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg er ingen spesialist, men den som beskriver våpenet står BAK skjoldet, dvs at VENSTRE i bildet som vi ser, blir beskrevet som HØYRE (det blir høyre for den som beskriver våpenet - eller la oss si at det er han som BÆRER skjoldet som beskriver det). Heraldisk høyre heter DEXTER (venstre i det bildet vi ser). Heraldisk venstre heter SINISTER (høyre i det bildet vi ser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Det er en svært gammel heraldisk tradisjon å beskrive våpen i fagtermer (såkalt 'blasonering')med høyre/venstre omvendt for tilskueren og tenkt sett fra den som står bak skjoldet. Denne ordbruken har vi fortsatt både i offentlige våpen (bl.a. ved fastsetting av nye kommunevåpen), og i private våpen (f.eks. i min bok Norske slektsvåpen).I Danmark og Sverige har de tatt i bruk de latinske ordene dexter/sinister for heraldisk høyre/venstre. Men disse ordene har ikke helt slått gjennom i Norge, selv om noen bruker dem. Selv bruker jeg dem ikke fordi jeg synes de kan være like forvirrende for de uinnvidde som betegnelsene 'heraldisk høyre og venstre'.Det kan argumenteres godt både for og mot å ha høyre/venstre omvendt av hva tilskueren ser. Men det synes som svært mange personer liker å opprettholde denne tradisjonen, og den blir da også stadig opprettholdt i de fleste andre europeiske land. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.