Gå til innhold
Arkivverket

[#34480] Passasjerliste frå Bergen til USA den 1. mai 1878?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Var det bare 9 personar som reiste frå Bergen til USA den 1. mai 1878? Kva var nament på båten? og kva stod det i loggen då dei var framme? Eg veit at fleire av dei som var med kom til Wisconsin. Kva veg tok dei for å kome seg der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var da faktisk 91 stk. som står oppført under 1. mai. 1878 fra Bergen. De reiste med forskjellige rederier/linjer så da er det jo vanskelig å finne båtens navn uten å vite mere. Linjene som er nevnt 1/5 1878 er: Inman, Allan, Amerika, Guion, State, National og Stjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg ser at de som reiste fra Kolbeinsvik/Søreide etc i daværende Sund reiste med et rederi som het Stjernen Linien. Jeg antar at dette var bare rederiet, men ikke navnet på båten. Jeg ønsker å vite når de var framme og hvordan overfarten hadde vert? Og om det var flere fra daværende Sund sogn nå Austevoll som reiste til USA det 'Herrens år 1878'? Her er den lenken som jeg viser til, beklager at jeg ikke tok dette med før Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg ser i merknaden til Engel Ingebrigtsen at der står: Gaardmandssøn 32 Kr. Vil det si at han hadde med seg 32,- kroner og hva tilsvarer det i dagens valutta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

SSB har en oversikt over endringene i konsumprisindeksen, med utgangspunkt i 1865.I 1878 var indeksen 2,1 - ved utgangen av 2004 var den kommet opp i 113,3 - altså en drøyt 50-dobling.32 kroner i 1878 var jo ikke all verdens formue å ha med seg til Amerika... Det vil tilsvare ca 1600 kroner i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har prøvet å finne ut av det, men klarte det ikke. Stjerne linjen = White Star. Sannsynligvis gikk skipet fra Bergen til Hull eller Liverpool i England med en annen linje og videre derfra med White Star, men vet ikke hvilket skip.Alt jeg har funnet er en Engel Abrahamson som skal være i Minnesota i 1920, men jeg fikk ikke når han ble født eller noen annet. For å komme videre var det betaling. Det kan jo også være feil, men hvor mange het Engel i Amerika ?Det rare er at jeg ikke kan finne Ole i tellinga for 1880 på FS. Jeg har funnet en E. Ingebrigtson 20 år(1860) som gårdsarbeider hos Christoffer Vangen, Gilman, Pierce, Wisconsin. Lenger tror jeg ikke jeg kommer. Her må du nok få hjelp av noen som kan dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Når det gjelder Engel så vet jeg nesten alt om hans etterkommere, men lite om Ole. Jeg vet at Ole ble gift og hadde familie i Wisconsin, men ikke noe særlig mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hvis turen fra Bergen gikk via Hull. Ville da turen videre også gå via Hull Er det mulig å finne et sted de gikk i land på Amerikas østkyst, Ellis Island eller noe slikt? Finnes det engelske passasjerlister?Turen videre innover i USA. Hvordan foregikk den til vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Mottakssenteret på Ellis Island åpnet først i 1892.Reisen videre foregikk med tog - delvis kanskje med hest og vogn samt dampbåt på de store sjøene.Direkteruta mellom New York og Chicago åpnet 1881, men det var mulig å reise med tog store deler av denne strekningen lenge før.Du finner endel stoff om White Star-linjen her:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Var det seglskuter som var passasjerbåtar på turen Bergen-Hull-New York også i 1878 eller var motor i båtane som vart brukt denne trafikken?Eg las i loggen til ei skute som kom til Quebeck fra Bergen 6. juni 1866. Sidan det vart skrive log så tidleg som i 1866 ved ankomst vart det vel også skrive slike loggar også i 1878, men dersom skuta kom via Hull ville det nok vore vanskelegare å finne denne enn for dei som kom direkte frå Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Et 'passende' skip å ta videre kan ha vært S/S 'Adriatic' (1) som tilhørte Stjernelinjen (White Star Line.) Det gikk fra Liverpool den 9. mai 1878 og var i New York den 20 mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan båten frå Stjernen Linien som skal ha reist frå Bergen til Hull 1. mai også ha vert eit steamship. Korvidt denne turen gjekk til Hull er ikkje godt å sei, men i innlegg 8 er det nemnd at turen til USA kan ha gått denne veien.Turen videre i USA gjekk til Rigdeway i Iowa. Der Engel og Marie tok inn hos nokre slektningar. Om desse var slekt av Marie eller Engel veit eg ikkje. Her budde dei i alle fall til dotter til Marie og Engel vart fødd i mars 1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.