Gå til innhold
Arkivverket

[#34483] Aga-Byre ætten og Bygland bygdebok

Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

For flere år siden fikk jeg av norske slektninger oversikt over Aga-Byre ætten i 24 generasjoner. Jeg skulle da være 26. generasjon. Oversikten er skrevet av Olav Kr. Strømme i Kr.sand i juni 196(7). Strømme har bygd oversikten på Bollings sin bygdebok for Bygland. Bolling har også skrevet om Kvile-slekten i Bygland (som vi skulle være en del av).Men i ettertid har det vist seg at Bolling hadde skrevet litt feil som angår slekten vår i sin bygdebok. Det oppdaget en annen. Så resultatet er blitt at han (Reidar Vollen) har skrevet en ny bygdebok for Bygland hvor han omtaler feilen angående vår slekt og andre ting som ikke vedrører vår slekt. Altså at han har rettet opp i flere feil.Feilen ang. vår slekt er omtalt sidene 458-459 i bind 2 av Bygland bygdebok. Slik at min 3xtippoldefar Olav/Ole Tellefsen, f. 1789 (20 generasjon) har fått en ny og rett far. Og det medfører at vi dermed kanskje ikke er i Aga-Byre ætten og Kvile-slekten likevel. Bygdebokforfatteren R. Vollen er tippoldebarn til søster av Olav/Ole Tellefsen.Han bruker ikke mail.Jeg har vært klar over feilen i noen år. Men så fikk jeg papirer for tre uker siden (filer på mail som jeg har skrevet ut) fra en slektning i USA ang. Aga-Byre ætten. Det aktualiserte det spørsmålet jeg stiller her nå. Flere slektninger går intetanende om den feilen og har den troen at de er av Aga-Byre ætten.Fikk vite feilen helt tilfeldig av forfatteren da jeg ble oppmerksom på at han jobbet med Bygland på Statsarkivet i Kr.sand for flere år siden.Mitt spørsmål er om min slekt kan være i Aga-Byre ætten likevel i andre linjer. Og hvis, i hvilken/hvilke linje/linjer?Stiller spørsmålet i håp om at andre jobber med Aga-Byre ætten og evt. Kvile slekten og kan hjelpe meg og mine slektninger med å korrigere/rette oversikten hvis man likevel er av Aga-Byre ætt og evt. Kvile slekt.Nevner også feilen for sikkerhets skyld da det kan være flere som ikke vet om feil Bolling kan ha gjort. Det er flere som har bygd på hans arbeider.Imøteser svar.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

I farten kan jeg nevne av den glimrende del 3 av Bygland Bygdebok, som kom ut tidligere i år, har en del om Aga Byre under gården Ose f.o.m side 462.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Knut Fjogstad,takk for ditt innlegg!Fint å vite om gården Ose som hadde folk av Aga-Byre ætt. Men det blir litt tungvint å prøve å lete gjennom flere generasjoner der på gården Ose og sammenligne med personer i min slekt. Så jeg tror jeg skal skrive et brev til forfatteren av den nye bygdeboka R. Vollen. Da vi er i samme slekt som er berørt av feilen som vedrører vår slekt. Samtidig kan jeg fortelle ham noe annet feil jeg har funnet.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Etter hva som fremgår av Bygland Bygdebøker så stopper den nye og riktige grenen hos den 1.husmann på Tveit, Ole Salvesen Tveit, f.ca. 1658 g.m. ukjent.Det er etter hva man kjenner til stor sannsynlighet for at det kun er til Ose man kan følge Aga Byre ætten på denne 'populære' grenen.Imidlertid er det flere i Åseral som har Aga Byre og derfra er det koblinger over dalføret nordøstover til Setesdalen.Tror man etterhvert vil få noe mer på plass i temaet omkring Knut Ormsson Ose.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Korrekt. For dem som søker den gamle ættens aner på Byre, hvis mulig, gjenstår adskillig arbeid m.h.p. mulig dokumentasjon.For å si det litt enklere - diverse oversikter fra tidligere til Agdesiden tok merkelig lett på å føre koblingen til diverse slekter på Vestlandet.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.