Gå til innhold
Arkivverket

[#34486] Falt ned fra kirketak under reperasjon og omkom

Gjest Vegar Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Vegar Næss

En av mine forfedre falt ned fra et kirketak og slo seg i hjel under reperasjoner av taket(trolig ikke helt edru :-D), har noen vært borte i denne episoden i en bygdebok e.l. ? Sannsynligvis på Romerike eller på Toten, sent 1700-tall eller tidlig 1800-tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Totland

En av mine tippoldefedre, Søren Elholm Sahl, døde den 6. juli 1836. I kirkeboka står det: 'Slog sig ihjel ved at nedstyrte fra et Tag'. Jeg kan tenke meg at hvis det hadde vært kirketaket, så hadde presten skrevet det. Dette var i Mosterhamn i nåværende Bømlo kommune. Mvh AT PS: Jeg kan vanskelig tenke meg at noen drikker seg full før de klatrer opp for å reparere kirketaket, eller et annet tak. DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Til Andreas som skriv at du vanskeleg kan tenke deg at nokon skulle drikke seg full før ein takreparasjon - der trur eg du har litt for smal horisont. Tidlegare, før alle arbeidsmiljølover og andre lover, var det langt meir vanleg enn i dag å utføre mangt slags arbeid meir eller mindre alkoholpåverka. Særleg viss ein kvidde seg til arbeidet var det nyttig med ein 'oppstivar' på førehand. Her i bygda har vi ei herleg historie om karane som skjerpa seg litt før dei skulle slakte julegrisen ein haust. Dei skaut, stakk, og gjekk inn att etter litt påfyll. Då dei kom ut att, var grisen sporlaust borte. Han vart attfunnen i ein risdunge om våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det er fristende med en liten, men sann historie fortalt av min forlengst avdøde farfar: Under restaurering av taket på Balke kirke; Ø.Toten (før siste krig engang??) fortalte en av snekkerene at han sto langt oppe på taket; som da var fritt for sten, men med gamle råtne lekter:'Så rauk den fysste lækta - å'n næste. Ja; der satt je å ok da - helt tæl je kom åt den næst siste lækta. Jaggu du; den høldt, men da hadde je sett mæg ut en fin plass ned'på dær'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

På andre sida av fjellet: I Askvoll (Sogn og Fjordane) fall ein Anfinn Jørgensson Mjåset, f. 1766, ned frå kyrkjetårnet 1/1-1797, men kva han gjorde der oppe står det ikkje noko om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Vegar Næss

Har kanskje funnet noe mer å gå på : [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60236&gardpostnr=1270&personpostnr=7185&merk=7185#ovre>Lenke Her sitter Andrine Larsdatter igjen med to unge barn, datteren Dina (min tippoldemor) og sønnen Arnt Gustav, etter sannsynligvis avdøde Christian Andersen. Dinas dåp er her : Lenke Christian og Andrines bryllup er her :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.