Gå til innhold
Arkivverket

[#34494] Slektninger fra Finland

Gjest Anita Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Hansen

Hei! Hvordan skal jeg gå fram når de jeg leter etter antakeligvis kom fra Finland og flyttet til Finnmark? Har funnet Sara Pedersdatter Korak i 1865, Skjervøy. Hennes mor; Marith Sikko Svendsdatter er registrert i 1865, Kautokeino, som logerende fjeldfinenke. Hva betyr fjeldfinenke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

'Fjeldfinenke' betyr at hun var reindriftssame og enke, noe slektsnavnet Sikko bekrefter. Dette er med andre ord ikke finner/kvener. I eldre tid i Nord-Norge ble samer kalt finn, mens finsktalende ble kalt kvener.Du finner familien i slektsdatabasen 'Sápmi': http://home.no/jan-4/dat37.htm#11Ektemannen kom fra Lainiovuoma, som er en siida i Jukkasjärvi sogn i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Hansen

Takk for hjelpen! Da stemmer ikke de årstallene jeg har på Marith Sikko Svendsdatter. Hvor er dette hentet fra? Jeg er ganske fersk i gamet, vet ikke hvor jeg skal finne de forskjellige opplysningene fra enda. Jeg kan digitalarkivet ganske bra, men når jeg ikke finner noe der sier det på en måte stopp.. Det hele begynte med min tipp-oldemor på farmor sin side som jeg tilfeldigvis fant i noen bygdebøker fra Flesberg, Buskerud. Da fikk jeg liksom 'blod på tann' og etter timer på timer med gransking av bygdebøkene sa det til slutt stopp på den kanten. Så da var det bare å begynne med de andre linjene også. Har vært så heldig at det er en før meg som har skrevet en slektsbok om sin far, som var bror til min morfar. Har fått låne den. De sidene jeg har problemer med er min mormor og farfar. De er de nålevende. Det er vanskelig å finne bakover der, de vil ikke fortelle meg stort. Det de har fortalt er ikke til noe hjelp videre. Hvor mye koster det egentlig å leie en profesjonell forsker når jeg har funnet en god del selv? Hvor pålitelig er egentlig opplysninger som går så langt tilbake som 1500-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Dette er gode spørsmål. Jeg skal prøve å svare så godt som mulig.Hvor stammer opplysningene i slektsdatabasen jeg refererte til fra? Den store svakheten med denne - som med de aller fleste slektsdatabaser på nettet - er mangelfulle opplysninger om kilder. Jeg kjenner til vedkommende som har laget denne slektsdatabasen, og jeg går ut i fra at de fleste opplysningene om denne familien stammer fra bokverket 'Kautokeinoslekter' av Adolf Steen som ble utgitt av Norsk folkemuseum. Bøkene til Steen inneholder dessverre en del feil, og opplysningene må kontrolleres opp mot primærkilder. Primærkilder er for Kautokeinos vedkommende kirkebøker, arveskifter, tingbøker og skattelister. Disse kildene finnes på mikrofilm, og kan lånes via bibliotekene, men er også i ferd med å bli lagt ut på Digitalarkivet: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read>http://www.arkivverket.no/URN:kb_read . Søker du etter Kautokeino i feltet 'Søk i navn på prestegjeld/sokn', får du opp to kirkebøker som kanskje kan hjelpe deg noe videre.Oppdragsforskning er temmelig dyrt, og du kan gjøre mesteparten av jobben selv gratis. Det eneste det koster er tid. Men så er det til gjengjeld mye morsommere. På Norsk slektshistorisk forenings hjemmesider finnes det en oversikt over oppdragsforskning:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.