Gå til innhold
Arkivverket

[#34500] Sigerfjorden - Haugesund

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker Ingvald Marselius Hansen som er født 22.4.1875 og døpt 6.6.1875. Han er antageligvis født i Haugesund men raskt etter er foredlrene bosatt i Sigerfjorden i Sortland/Vesterålen. Jeg finner han ikke igjen - kan noen se om han går skole / konfirmet i Sigerfjorden etc. Han er sønn av Hans Edvart Olsen og Ingeborg Serine Stenersdatter. Serine gifter seg senere med Erik Gulbrandsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å finne begge både Ingvald og hans bror Henrik flytter med foreldrene til Sigerfjorden. De bodde i begynnelsen på Ridderset. Hvor er det? og hvor bodde de senere? Begge brødrene er født i Haugesund. Henrik finner jeg som styrmann på Båten Brest i 1900. Men har ingen adresse på han heller. Jeg søker dem da de er brødre av min oldemor. I et notat finner jeg at en av brødrene til Oldemor ble dykker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Hans og Ingeborg kom til Sortland i 1875. Ingvald må ha dødd kort etter, for i 1877 fikk paret tvillinger, og den ene fikk navnet Ingvald Marelius. Han døde etter noen få uker. Den andre tvillingen blei døpt Ingvalda Arntine, og hun levde til i 1956. Henrik døde i 1900, men Hans og Ingeborg hadde to barn til - Hilda Sofie f. 1879 o Selmer Edvin f. 1881.Hans Edvard døde i 1883, og Ingeborg gifta seg to år etter med Erik Gulbrandsen. Hun døde i 1934, da var hun blitt enke igjen. To barn i de siste ekteskapet - Jenny Marie f. 1886 og Julius Ludvig f. 1889.Ridderset ligger innerst i Sigerfjorden, stedet Sigerfjord ligger ytterst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bodde Erik og Ingeborg? Jeg har at Dina døde i 1942? Når døde Erik G. Jeg finner en stedatter Karlotte Sofie Antonsdatter i 1900 Hvem er det? Jenny hadde en sønn bosatt i Trondheim. Tror han hette Julius Gulbrandsen. Kjenner du til dette. Kjenner du til hvor det ble av denne Selmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Her er noen korte svar på spørsmålene dine:1. Erik og Ingeborg bodde på husmannsplassen Troneset i Sigerfjord. Erik døde i 1923.2. Jenta som var født f. 26.11.1900, Selma Andrea, var datter til Hilda Sofie. Faren til Selma var Lars Peter Lyshol, som Hilda gifta seg med i 1902. Paret og dattera samt sønnen Sverre f. 1903 utvandra i 1907.3. Karlotte Agnete Antonsdtr var fosterdatter, ikke stedatter.4. Det er godt mulig at Julius Ludvig bodde i Trondheim ei tid, men han døde i Sigerfjord (som Julius Eriksen) i 1958.5. Selmer er dykkeren i slekta, kanskje bosatt i Oslo.6. Den Dina du nevner, klarer jeg ikke å plassere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenny Marie Eriksen og Julius Ludvik Leland Eriksen er søsken. Når døde de?. Jenny hadde en sønn som hette Julius Gulbrandsen. I følge min mor bodde hun en tid hos han i Trondheim. Også på døds annonse sto hans navn. Kjenner du noe til han?Denne Dina er Ingvardine (Dina) Arntine Hansen.Hilda Sofie var gift med Lars Lyshol og Selma var min bestemor som døde i 1997. Selma hadde 2 søsken; Sverre og Kjersti. Kjersti flyttet til Ramberg i Lofoten noen år etter min bestemor. Kun Lars emigrerte til Amerika og han kom aldri tilbake. Han var gullgraver etc.og døde i 1968 et år etter oldemor. De var hele tiden gift... Han sendste penger hjem til Hilda og barna og bla bekostet han Selma på Lærerskole.Du sier at Selmer var dykkeren. Kjenner du noe til han? Når tok han ut flytting? Hvor boddde han? Kone? Barn?Hvor ble denne Karlotte av?Når Hans Edvart reiste nordover var det for å finne sin søster Elvine Marie Olsen, gift Kibsgård. (eller omvendt). Hvor bodde hun og når kom hun til Sigerfjorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Noen som mulig kan hjelpe meg å finne nevnte Selmer Edvin Hansen i 1910. Han var mulig en tid dykker. I 1900 var han Fyrbøter på D/S Sterling av Christiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.