Gå til innhold
Arkivverket

[#34507] rosensvard slekten østby herregård skjeberg


Gjest roger Sandtorp
 Del

Recommended Posts

Gjest roger Sandtorp

mine forfedre kommer fra den slekten står det i eidsberg gårdshistorie bind 2. hun het gunhild villumsdtr kommer fra skaug i skiptvet østfold. står hun var en myndig kvinne fra en velstående slekt og en etterkommer av rosensverdene på østby i skjeberg.gunhild f 1615-1683. hennes far het villum asgautsen f 1585-1657. så det jeg lurer på er hvordan kommer hun inn i rosensvard slekten. roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roger Sandtorp

så etter hva jeg skjønner da så var min villum asgaut skog sønn av asgaut villumsen som igjen var sønn av villum erchsen og gunhild sigurdsdtr rosensverd. roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Nå stikker du snart hånda i vepsebolet, Roger !!Willum Eriksen (Skog) er ingen hvem-som-helst. Han må vel være den enkeltperson av østfoldinger som har hatt størst betydning på øst-norsk hobby-genealogi, - på tross av at han kanskje burde vært henvist til den evige glemsel.Det er all grunn til beundring av det knippe av genealoger som har jobba skjorta av seg innenfor den tematikken som her berøres. Og lenkene det henvises til i de foregående innleggene er jo spekket med nye referanser. Så her er det virkelig stoff som kan sankes inn !!IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Så vidt jeg vet, er det seneste bidraget om disse folkene Atle Steinar Langekiehls artikkel i Genealogen 2/2004 s. 37-53 'Slektene på Skog i Skiptvet og Søgård i Øymark'.Artikkelen avslutter med ei hypotestisk anetavle, der Asgaut Eriksen på Skog i Skiptvet, nevnt 1577-1625, er eldste sikre ledd. Som hans barn setter Langekiehl i tavla opp Erik, Villum og Jøran. Det hypotetiske ligger da i at det som far til Asgaut er foreslått en 'Erik (Villumsen?)', som _ikke_ er kildebelagt. Like hypotetisk er denne personen sønn av Villum Østby, nevnt 1514.Du må lese denne artikkelen selv, og gjerne all annen litteratur som det gis referanse til der, samt i debattene du har fått lenke til i de forrige innleggene. Så kan du gjøre deg opp en mening om dette. Men hvis jeg har forstått deg rett, ser det ut som om du må sette sluttstrek ved Asgaut Eriksen på Skog, nevnt 1577-1625.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Atle S. Langekiehl setter i Genealogen 2/2004 opp en hypotese som gir følgende slektsrekke:Gunhild Villumsdatter 1615-1683Villum Asgautsen ca.1585-1657Asgaut Eriksen Skog(Erik Villumsen?)Villum Østby, n 1514Nils SigurdssonSigurd Sjøfarsson (av Rosensverd-slekten)Langekiehl holder også muligheten åpen for at Villum Østby kan ha vært gift inn i Rosensverd-slekten, og altså ikke sønn av Nils Sigurdsson. Han finner det uansett høyst sannsynlig at Asgaut Eriksen Skog er efterkommer av Sigurd Sjøfarsson.Om du leser innleggene under linken jeg gav deg (jeg vet de er mange og lange, men det finnes mye god informasjon der) vil du se at det ikke vites noe om Gunhild Sigurdsdatter, hvem hun var gift med eller hvem som var hennes barn, så hun kan strykes fra enhver slektstavle inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver MOsvold

Gjennom årene har arbeidet omkring Østby-ætten og Rosensverdene bestått av mange konstruksjoner og dekonstruksjoner. Svakheten ved presentasjonen av denne tematikken i f.eks Eidsberg Gårdshistorie (innlegg 1) , og ”Slektsbok for Holene” i tema 26442 Lenke har vært at leseren ikke i tilstrekkelig grad får hjelp til å sondre melleom disse konstruksjonene og de dokumenterbare virkelighets-personene. – Og så har det jo skjedd ganske mye siden 1970 tallet !___ Til spørsmålet i innlegg 7: NEI Willum Eriksen finnes IKKE. Han er først et resultat av en konstruksjon, og så en dekonstruksjon.___ Jeg regner ellers med at Langekiehls artikkel i Genealogen i 2004 neppe er siste bidrag omkring slektsforhold innen bondearistokratiet i Smaalenene omkring 1600.Det er mange som interesserer seg for dette, noe som ikke minst er vist her i brukerforumet.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.