Gå til innhold
Arkivverket

[#34509] Fiskebonde Jens Pedersen 1713-1788 Dyrøy, av slekten Leth?

Gjest Liv Birgit Løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Birgit Løkken

Temaet har jeg hatt oppe tidligere nr. 266692. Jeg er fremdeles på jakt etter hans forfedre som jeg mener det er en viss mulighet for å finne. I forrige innlegg skrev jeg at Jens var den eneste av lagrettemennene som underskrev for egen hånd i 1750. Han etterlot seg to skifter og de inneholdt i all korthet en rekke bøker vesentlig teologiske verker, men også andre. Bortsatt fra hans avanserte bibliotek hadde han lite av verdi, merkede ting var det nevnt. Omkrig 1990 hadde jeg en del kontakt med en nå avdød slektsgransker i Trondheim. I en av samtale forteller hun meg at hun holdt å føre opp kretsen rundt Peder Aalum i Trondheim. Det var slektskretsen Leth. Hun spurte meg om jeg hadde en Jens Pedersen i Dyrøy, navnet hadde hun fra et skifte. Dessverre hadde jeg på den tiden ikke kjennskap til Jens Pedersen. Jens var innvandrer i Senja, ingen av hans familie er representert i dåp eller andre sammenhenger. Ingen av bygdebokforfatterne jeg har vært i kontakt med har noen de kan sette i forbindelse med Jens. Mitt spørsmål er slekten Leth. Jeg ønsker alle de opplysninger jeg kan få om denne slekten. Han vært inne på flere nettsider og lest litteratur. Jens Pedersen er nevnt i et skifte i Trondheim er det noen som har kjennskap til hvilket. Mannen er uhyre spennende, hvilken fiskebonde er det som leser tung akademisk litteratur. Jens Pedersen var født 1713 og døde i 1788. Han var første gang gift ca 1735 med Maren Sørensdatter, født 1715, død 1755 datter av Søren Mortensen og Anne Pedersdatter. De var bosatt i Sortevik. Etter Marens død hadde Jens et kortvarig forhold til Kordel Pedersdatter, et barn. Jens giftet seg andre gang i 1757 med Maren Olsdatter flere barn. De var bosatt i Grøtland Salangen. Fra første ekte kjennes følgende barn. 1. Anne, født 1735, død 1775. 2. Peder, født 1743, død 1793. 3. Karen, født 1745, død ung. Hennes dåpsvitner var Reinholdt Torgersen, Dypvik, Nils Jonsen, Sortevik, Lisbeth Hansen, Havnen, Kristoffer Olsen Havnen, Maren Einarsdatter, Lie. 4. Mikkel, født 1747, død 18? g.1.g.m. Kirsten Nilsdatter, født 1747 g.2.g.m. Julianne Nilsdatter, født 1755, død 1849. 5. Olava, født 1750 Hennes dåpsvitner var: Chritoffer Rasmussen, Hundstrand, Einar Andersen L: Senie, Berthe Olsdatter Sæther, Karen Olsdatter Hundstrand, Ellen Michelsdatter, Hundstr. 6. Hans, født 1753, død 1810. Hans dåpsvitner var: Per Hansen, Aarebostad, Rasmus Christensen, Hundstrand, Einar Michelsen, Havnen og hustru. Han var 1 gang gift med Anne Andersdatter, født 1753, død 1789, 2 gang gift med Ingeborg Hansdatter, født 1743, død 1808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Takk for svar, til begge. Ja, jeg har pløyd gjennom det meste som forefinnes av litteratur. Hvis han hører hjemme i en Leth familie (agnatisk eller kognatisk) slik som den avdøde slektsgranskeren hevdet må det uten tvil være av den Trondheimske. Jeg har bitt meg merke i at en Anne Hansdtr. Leth død 1693 g.m. Peder Nielsen Aars hadde sønnen Peder Pedersen Aars født ca 1678. Etter alderen kunne han godt være far til Jens Pedersen. Så vidt vites var Aars familien også Nordlandshandlere. Uansett damen i Trondheim som lette etter Jens Pedersen refererte til et skifte, hvor er det? Vennlig hilsen Liv-Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Hei!Overnevnte (innlegg 6) Anne Hansdatter Leths sønn Peder Pedersen Aars (som du nevner f. omkr. 1678) var død før 1732. Han hadde kun en 'rettmessig' etterkommer. Det var sønnen Peder Pedersen Aars, som da seilte utenriks.Mva Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei! Tusen takk for avklarende svar. Jeg vet som sagt ikke til hvilket skifte A.B. siktet til. Er det noen som har Peder Aalums skifte. Jens kan jo umulig være hans sønn, men sletsgranskeren nevnte Jens i forbindelse med Peder. Med vennlig hilsen Liv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Birgit Løkken

Hei! Er det ingen som har den fjerneste anelse om Jens Pedersens opphav? Han er i alle fall ikke fra bygdene rundt Solbergfjorden, ei heller fra Vesterålen/Lofoten. Med vennlig hilsen Liv Birgit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.