Gå til innhold
Arkivverket

[#34511] Skifte i Bergen 1815

Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Hei,Jeg tror jeg har funnet informasjon om min 3 oldefar Peter Martin Pedersen. Som mulige foreldre har jeg: Mons Pedersen død 14 sept 1815 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bedo1668&gardpostnr=63697&merk=63697#ovre>Lenke og Thorine Thorsdtr død 16 august 1815 LenkeStår det navn på barn i skifte etter noen av dem?Et annet spørsmål i denne sammenheng. De eneste data jeg har funnet i Digitalarkivet er dødsfall for Mons og Thorine og ved Peder Martins fødsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Takk for innlegget. Nå har jeg bra informasjon om Mads og Thorine også. Det jeg mangler er informasjon som kan bekrefte at Peder Martin Pedersen er sønn til Mads og Thorine. Det jeg vet er at i undersøkelseskommisjonen er Peder Pedersens fødselsdatum oppgitt, og det passer med Peder Martin, sønn til Mads. Att Peder Martin burde hete Madsen er et annet problem.Om det var skifte etter Mads og Thorine burde det framgå vad sønnen het (?)Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei, Takk begge for gode råd.Michael, din Peter passer med navn, men det er oppgitt 74 års alder ved hans død 1862.Rune, fødselsår (1788) passer aldeles utmerket med din Peter, men der er jo fars navnet et problem. Ved vigsel 1816 er hans alder 30, det er jo feil med begge, men noe nærmere 1788.Jeg håper fortsatt på informasjon om skifte om det kan klargjøre noe. Eventuellt grave mer i Peder Larsen og kone.Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,Fortsatt takk for hjelp og råd!Det er den Peder som jeg er i slekt med du har der. Thorine Martine er min 2 oldemor. Som du også mener, det er veldig sterke indisier for at jeg har fått fram den riktige Peder Martin. I en diskusjon om Patronym i DIS forum, Lenke bekrefter Tore Vigerust at det forekom på denne tiden at barn tok sin fars patronym som 'etternavn'. Det nærmer seg en sikker løsning.Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Jeg er fortsatt interessert i opplysninger fra skifte ved Mons Pedersen og Thorine Thorsdtr, se inlegg (1).Diskusjonen så langt har vist at det er mulig at de er foreldre til Peder Martin Pedersen, men jeg skulle gjerne vite om det står noe konkret om barn i skifte etter noen av dem. Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.