Gå til innhold
Arkivverket

[#34515] Feil i slektsboka for Bø i Vesterålen

Gjest Guttorm Flygel
 Del

Recommended Posts

Gjest Guttorm Flygel

Har funnet en feil i Bø bygdebok. Ifølge bind I er par 2647 Ole Edvard Jonsen og Gjertrud Elisabeth Jacobia D. Gabrielsdatter foreldre til Oline Gurine Olsdatter f. 1866 d 1934. Men ifølge kirkeboka over døpte side 89 er Gjertrud feil mor, hennes mor heter i kirkeboka Anna Gurine Anstensdatter. Og Oline er uægte født 6 august 1866 og faren er ungkarl og gaardbruger og hans bosted er Veha og mor er pige og hennes bosted er Vinje. Under konfirmerte side 193 i 1883 er samme foreldre til Oline Gurine oppført, nemlig Ole Edvard Johnsen og Anna Gurine Anstensdatter. Men ifølge folketellinga 1875 er Oline Gurine oppført med foreldre Ole Edvard Jonsen og Gjertrud Gabrielsdatter. Det er antakelig her forfatteren av Bø bygdebok feilaktig har hentet og oppført Gjertrud som mor til Oline. Antakelig må mor til Oline være død da, for jeg finner henne ikke i FT 1875. Eller er hun kanskje flyttet og Olines far har ansvaret for henne? Men jeg finner Anna Gurine Anstensdatter i Ft 1865 og da står hun oppført som tjenestepige på gården Weha og født 1836 i Lyngdal (hvor er det?). Ole Edvard Jonsen og Gjertrud Gabrielsdatter ble forøvrig gift i Bø 21 des 1867, altså mer enn et år etter at Oline var født.Dette er nok et bevis på at man skal sjekke orginalkildene, og ikke ukritisk skrive av fra slekts/bygdebøker!Kan noen hjelpe meg med å finne når/hvor Anne Gurine Anstensdatter døde og når/hvor var hun født og hvem var hennes foreldre?Mvh Guttorm Flygel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Veit ikkje om dette er så mykje hjelp, men meg bekjent finnest det ikkje andre stader enn det Lyngdal(men kanskje det er ein dal i nærleiken av Lyngseidet med same namn??)som ligg i Vest Agder.Der finnest det også ein høgst mogeleg kandidat: LenkeVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Guttorm Flygel

Oddleif Lian har hjulpet meg å finne hvor/når Anne Gurine Anstensdatter ble født og hvem som var hennes foreldre. Her er hva han fant: 'Kirkebok Lyngdal A-7 viser at Anne Gurine ble født 19.07.1835 og døpt i Austad sogn i Lyngdal prestegjeld. Foreldre var gårdbruker Ansten Andersen og hustru Ingeborg Gabrielsdatter, 'Schoren' (= Skåra). Familien er nærmere omtalt på side 115 i min bygdebok Austad II. Gard og folk (Lyngdal 1995). Her opplyses bl.a. at Anne Gurine flyttet til Bergen i 1853 (presteattest 1859) og tok senere ny utflytting (attest 1870) til Øksnes prestegjeld i Nordland. Hun er den eneste med navnet Anne Gurine Anstensdatter blant de døpte i Lyngdal prestegjeld 1835-1837'. Dermed skulle det ikke lenger være tvil om hvor Anne Gurine kom fra!Mvh Guttorm Flygel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.